Gå til innhold

Sosialrapport - hva skal vi se etter

Anbefalte innlegg

Gjest Yljali

Til alle dere som har gått løypa før oss: Etter en kjapp og hyggelig runde med kommunens saksbehandler er vi nå ferdige med samtalene vi skal ha. Det ble bare to samtaler, en på kontoret hennes og en hjemme hos oss, og de var ikke særlig lange heller. Hun ga ved forrige besøk beskjed om at hun kom til å anbefale oss som adoptivforeldre, og ønsket oss velkommen til å lese igjennom, evt endre og signere rapporten om kort tid. Men hva er det egentlig vi bør se etter når vi gjennomgår den? Leste et leserinnlegg i VG i dag som en Bufetat-fyr (tror jeg) hadde skrevet. HAn sa at det hjalp ikke hvor bra man var som a-foreldre hvis ikke rapporten var tilstrekkelig. Jeg er jo redd for at hun som skriver om oss ikke vet nok om oss nå, da. Noen tips til hva vi gjør på gjennomgangen hvis rapporten er veldig "tynn"? Har forstått det sånn at de varierer fra 7-40 sider. Kan ikke forstå at hun får fylt 7 sider med oss en gang.Alt skal man nå måtte bekymre seg over ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/177858-sosialrapport-hva-skal-vi-se-etter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes en mal som skal være mulig å laste ned fra nettet. I malen står det hva en sosialrapport skal inneholde.

Hvis rapporten er for tynn, kan det være at Bufetat må ha tilleggsrapport, og det er jo kjedelig.

Få tak i denne malen. Det er sikkert noen her som kan fortelle hvor du finner den. Kanskje på sidene til Bufetat?

Vår rapport var på 10 sider, og litt i tynneste laget - holdt såvidt.

Vi rettet på en del tvetydigheter som saksbehandleren hadde skrevet. Rapporten blir direkte oversatt, så det som står må være entydig.

Kjenner jeg blir helt kald... Har akkurtat skrevet under vår andre rapport, og den var ikke lang!! Saksbehandleren legger ved forrige rapport, og viser til den på ting som ikke har endret seg (oppvekst osv.) Lurer på om dette er greit? Men regner med at saksbehandleren har gjort dette før, selv om hun kanskje var litt klønete i fht utfyllingen, synes jeg...??? Dette er skummelt, med den lange behandlingstida har vi ikke tid til noen tilleggsrapport!! Får bare krysse fingre og tær, for det er for sent å gjøre noe med det...

Her fikk du ikke mye svar, men lykke til uansett!!

litt nervøs klem,

Det finnes en mal som skal være mulig å laste ned fra nettet. I malen står det hva en sosialrapport skal inneholde.

Hvis rapporten er for tynn, kan det være at Bufetat må ha tilleggsrapport, og det er jo kjedelig.

Få tak i denne malen. Det er sikkert noen her som kan fortelle hvor du finner den. Kanskje på sidene til Bufetat?

Vår rapport var på 10 sider, og litt i tynneste laget - holdt såvidt.

Vi rettet på en del tvetydigheter som saksbehandleren hadde skrevet. Rapporten blir direkte oversatt, så det som står må være entydig.

Hei

Jeg skjønner ikke det..bør være10 sider. Vår ble da ikke så lang en gang. Hun fyllte ut under punktene og den ble ikke sååå lang. Det var jo på så mange sider som det var punkter. Skrevet på pc ble det ikke stort og da heller ikke maaange sider. Vurderingen av oss ble bare på en side.

Når jeg leser her tenker jeg bare hjelp. Hvis bufa skal ha tillegsrapport river jeg av meg håret. Ventet i 6 mnd!!

Vennlig hilsen bjonde

Kjenner jeg blir helt kald... Har akkurtat skrevet under vår andre rapport, og den var ikke lang!! Saksbehandleren legger ved forrige rapport, og viser til den på ting som ikke har endret seg (oppvekst osv.) Lurer på om dette er greit? Men regner med at saksbehandleren har gjort dette før, selv om hun kanskje var litt klønete i fht utfyllingen, synes jeg...??? Dette er skummelt, med den lange behandlingstida har vi ikke tid til noen tilleggsrapport!! Får bare krysse fingre og tær, for det er for sent å gjøre noe med det...

Her fikk du ikke mye svar, men lykke til uansett!!

litt nervøs klem,

Når vi leste gjennom sosialrapporten ved vår andre adopsjon satt vi begge igjen med en følelse av at dette ikke holder mål. Rapporten tok utgangspunkt i den forrige rapporten, den var dårlig skrevet og den var tynn.

Vi satt på et rom for oss selv og diskuterte litt før vi skrev under. Vi vurderte det sånn at selv om det var tynt skrevet så var det som sto der om oss greit. Vi var redd vi måtte ha en ny saksbehandler hvis den skulle bli bedre (hun som skrev den var dårlig på å formulere seg) og at dette ville tatt lenger tid enn en eventuell tilleggsrapport. Så vi valgte å å ta sjansen og skrev under.

Dette angret vi veldig på mens vi var i Bufa. Vi måtte ha flere runder med barnevernet før Bufa ble fornøyd med rapporten og det tok 3 - 4 mnd lenger tid før vi ble godkjent.

mvh

Annonse

Hei

Jeg skjønner ikke det..bør være10 sider. Vår ble da ikke så lang en gang. Hun fyllte ut under punktene og den ble ikke sååå lang. Det var jo på så mange sider som det var punkter. Skrevet på pc ble det ikke stort og da heller ikke maaange sider. Vurderingen av oss ble bare på en side.

Når jeg leser her tenker jeg bare hjelp. Hvis bufa skal ha tillegsrapport river jeg av meg håret. Ventet i 6 mnd!!

Vennlig hilsen bjonde

Det jo stor forskjell på formuleringene til de ulike saksbehandlerne. Noen er vel ordrike i sine formuleringer, andre mer knappe.

Det er vel ikke noen fordel at det er lengst mulig, heller.

Det som gjorde at Bufa (den gang) syntes rapporten vår var litt tynn var at noe som stod på egenerklæringen om helse ikke var fulgt opp i rapporten. (Jeg spurte saksbehandleren i barnevernet om det ikke burde stå noe om det, men det avfeide hun....)

I tillegg stod det ikke nok om hvorfor vi heller ville adoptere enn å få egenfødte barn.

Jeg ringte Bufa da det nærmet seg tidspunktet for godkjenning, og snakket med saksbehandleren der. Vi tok det hun lurte på over telefon, og slapp dermed tilleggsrapport fra barnevernet. Gjett om jeg var glad!

Dengang var det ca 3 mnd saksbehandlingstid ved Bufa. Det var nok litt lettere å ringe da enn nå når det nesten ikke er folk til å behandle adopsjonssaker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...