Gå til innhold

Amming av stort (gammelt) barn


Gjest cks

Anbefalte innlegg

Jenta mi er stor på begge måter: både stor for alderen (84 cm og 12 kg) og allerede 16 1/2 måned. Hun ammes etter frokost og etter kveldsmat, samt gjerne også etter lunch, og så får hun et rent ammemåltid som mellommål tidlig på ettermiddagen. Jeg har overskudd til og glede av ammingen, og veslemor har alltid vært glad i brystet.

Nå har det seg slik at både helsesøster og barnelege sier at jeg nok ammer mest for min egen del (underforstått: jeg ønsker å beholde babyen min), fordi så store barn ikke har noen "matnytte" av ammingen. Jeg har argumentert med både antistoffer og kalsium (hun er ikke veldig glad i kumelk) samt selvfølgelig kosen for oss begge, men får ikke noe gehør for dette.

Finnes det noen gode argumenter for å fortsette ammingen utover i andre leveår (helst noen jeg kan slå i hodet på helsestasjonspersonene!)?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med at WHO anbefaler amming til barnet er 2 år? Og at norske myndigheter anbefaler amming til barnet er _minst_ ett år? Og så har vi jo den gode gammeldagse "det har du ikke noe med" :-) Jeg lar meg stadig forundre over hva slags forskrudde meninger helsesøstre formidler (inkludert min egen).

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære cks.

Hvorfor må du forsvare din amming ovenfor andre? Dette er ditt private valg. Din melk inneholder alle næringstoffer som kumelk, i tilegg inneholder den bla.antistoffer. Det er innpakningen og leveringsmåten som provoserer enkelte. Den amerikanske pediatriske forenings offisielle anbefalinger er 2 år. Fortsett å kos deg med det at du har muligheten til å amme og at dette er ditt eget valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos deg,,,,,Barnet dit er heldig som fremdeles kan dra nytte av morsmelk,,,,så er det veldig koseligt å amme også.

Håper jeg kan amme gutten min like lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos deg,,,,,Barnet dit er heldig som fremdeles kan dra nytte av morsmelk,,,,så er det veldig koseligt å amme også.

Håper jeg kan amme gutten min like lenge.

Så flott at du ammer ennå!!! Synes du er kjempeflink jeg. Ikke hør på hva andre sier, men fortsett så lenge du føler for det.

Jeg har nett slutta å amme vesla på 18 mnd. Ho er også et stort barn på 15 kg og 90 cm. Har fått masse negative reaksjoner på at jeg amma henne så lenge. Til og mamma syne det er "ekkelt". Har ikke brydd meg om det i det hele tatt.

slutta nå for jeg gravid i 13 uke, vil ha litt ammefri fram til neste periode.

Nei, amm du så lenge du vil.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi blir 15 måneder om ei uke og jeg ammer fortsatt jeg også. Hun har ikke lyst til slutte og jeg ser ingen grunn til å slutte ennå heller. Det hender hun får litt pupp på dagtid, men for det meste ved leggetid og på mårran (evt hvis hun våkner på natta).

Helsesøster synes det er flott at minsta fortsatt får litt morsmelk, og det er ingen negative reaksjoner fra andre kanter heller. Kan ikke skjønne hva som skulle være galt med at du ammer et barn på 16 1/2 måned - synes bare det er flott jeg ;o)

Nei, stå på og hold på den kosen så lenge det passer for deg og barnet ditt. Denne tiden får dere aldri tilbake ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du skal si at det ikke er deres sak, dersom noen blander seg opp i det. Jeg er faktisk blant dem som ikke kunne tenke meg å amme et så stort barn selv, men jeg innser jo at dersom andre vil så er det jo helt opptil dem.

Jeg har en sønn på 9 ½ mnd, og jeg vurderer å slutte om en måned (skal begynne å jobbe da). Men jeg tror ikke jeg orker å slutte enda....det er så utrolig trivelig ! Og det finnes ingenting som kan måle seg med f.eks. en rolig ammestund før han legger seg. Da blir han så søvnig og god, og det er liksom en sånn koselig avslutning på dagen.

Fortsett så lenge du har lyst. Men du er vel enig i at det er på tide å slutte når barnet f.eks. begynner å snakke og forlange pupp høyt og muntlig ute blant folk...? Og kanskje spaserer bort til deg og vil forsyne seg selv ? Det er vel på tide å slutte da....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...