bugge -jenta Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Hallo! Jeg er utdannet lærer, men har dessverre bare fått jobbet et par år, og det begynner å bli en stund siden. Nå tar jeg attføring, og skal bli spesialpedagog. Om noen år er det slike som meg dere vil møte på, i skolen først, senere ppt. Det er et kjempestort ansvar. For ti år siden var ting så mye mer ukompliserte. Det er de ikke nå. Jeg leser for eksempel om adhd og skal skrive en oppgave om det(bare en kort liten en, Case) Og selv om jeg har lest bøker om emnet i fleng,(kanskje litt overdrevet, men har lest en del) og vet en hel del, sitter jeg der og føler meg overveldet. Jeg opplever å stadig høre historier hvor lærere egentlig har skjønt så lite. Det er ikke nok å vite at det dreier seg om for eksempel hyperaktivitet, uoppmerksomhet, impulsivitet, aggressivitet, vansker med å komme i gang. Mange lærere slår seg til ro med dette. Persepsjonsvansker, visuospatiale vansker, problemer med årsak og virkning og en hel rekke andre ting som er grunnleggende bak symptomene blir ikke sett. Jeg har barn i min familie med ADHD, og er veldig interessert i emnet av den grunn også. Fordi jeg er glad i dette barnet. Jeg ville satt så stor pris på om noen av dere kunne kommet med et lite eksempel på et problem/utfordring, og hvordan dere/skolen løste det.Eller tilrettelegging dere skulle ønske kunne skje. Kanskje jeg til og med kan klare å komme med noe fornuftig tilbake ,hvem vet? Tilrettelegging av ulike områder i skolen. Bruk av assistent, arbeid med motivasjon, å forholde seg til konsentrasjonsvansker, konflikter, friminutter, ut og inn av klasserom. Bruk av enetimer, jobbe med selvfølelse, struktur. Arbeid med hele klassen, åpenhet. Mange ord og områder og flere er det også. Jeg har valgt å skrive om en gutt med hyperaktivitet,uoppmerksomhet, impulsivitet, ofte oppe i konflikter, sårbar, intelligent.Aggressiv. Senere skal jeg sette meg inn i add- problematikken enda grundigere. Det er kanskje irriterende når