Gå til innhold

Kolikk / liten vektøkning


rks

Anbefalte innlegg

Vi har ei datter på snart to måneder, som har vært plaget med magesmerter(sannsynligvis kolikk)den siste måneden. Skriker når som helst på døgnet, unntatt på natta. I de siste ukene har hun ikke villet spise særlig mye. Den siste uka har hun lagt på seg 80g, uka før der 160g og før der igjen bare 40g på ti dager. Veier nå 4860g og var 3560 da hun ble født. Spiser bare litt fra puppen før hun raser. Hun vil ikke ha brystmelk/tillegg fra flaske. Hun er til tider ganske blid og fornøyd og ser ut til å utvikle seg normalt. Vi har prøvd Minifom, sukkervann, kiropraktor, fennikel-te og mamma`n har sluttet med melkeprodukter. Legen sier at vi får vente og se.... Er det noen som har gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære rks. Dette høres ikke lett ut. Prøv å ha mye hudkontakt med henne uten at hun dier. Har du prøvd babymasasje som kan føles godt for kroppen hennes og som kan bli en positiv opplevelse for dere begge? Når du ammer så la henne suge lengst mulig på et bryst før du eventuelt bytter til det andre. Vær nøye med sugetak og stilling slik at hun sluker minst mulig luft. Kolikk er en sammensatt problemstilling og vi vet ikke nok om årsaker. Det er derfor ikke lett å gi deg skriftelig råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er kolikk? Da vår jente var ca 6 uker begynte hun å skrike mye, var sulten men tok bare puppen en kort tid før hun skrek til. Dessuten gulpet hun i denne perioden mye i forbindelse med ammingen. Legen og helsesøsteren mente det var kolikk, men jenta var før dette kjemperolig. Og dessuten hadde min eldste kolikk, og denne gangen føltes det annerledes for meg. Så jeg insisterte på skikkelig undersøkelse, og faktisk viste det seg at babyen hadde urinveisinfeksjon. Men ellers hadde hun ikke feber, og CRP'n var lav. Allerede etter første antibiotikadosen ble hun rolig!

Å ta en urinprøve er fort gjort, pose til å samle opp urin i får du på helsestasjonen. Prøv, så har du iallefall utelukket dette:-).

Ellers oppdaget jeg at vesla reagerte på tran. Først da hun var 4 mnd sluttet hun å få knip av dette. Og sukkervann er det beste jeg har brukt mot alminnelig knip.

Min erfaring er at leger/helsesøster er litt for kjappe til å sette diagnosen kolikk når et spebarn gråter uten tilsynelatende noen grunn. Og i litteraturen står det at kolikkbarn legger normalt på seg!

Lykke til:-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akupunktur kanskje? Det er ikke vondt for barnet, Tiril fikk 4 stikk hver gang og først på det siste stikket dro hun hånden til seg, ellers reagerte hun ikke engang når damen stakk. Om det var alupunkturen eller alderen som gjorde susen vet jeg ikke, men hun sluttet i alle fall å skrike etter 3 behandlinger, ikke over natten, men over 1 - 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...