Lille My Skrevet 2. februar 2001 Del Skrevet 2. februar 2001 Jeg har prøvd å finne ut dette i diverse lover, regler og avtaler, men synes alt går i hverandre uten å gi meg ordentlig svar. Jeg er sykmeldt fra jobben, har nå blitt gravid og skal søke om svangerskapspenger. Jeg har termin i september-01 men begynner på skole juni-02 og går da over til studielån. Jeg har 2mnd oppsigelse, men tror jeg kan få ordnet med arbeidsgiver at jeg ikke kommer tilbake i oppsigelsestiden. Dette fordi jeg tror ikke de går inn for å kjøpe inn nytt arbeidsantrekk og sette meg inn i nye rutiner bare for oppsigelsestiden. Jeg har allerede vært sykmeldt i 5,5 mnd, så jeg kan ikke gå sykmeldt hele svangerskapet. Men, hva blir det til med feriepenger hvis jeg går over på svangerskapspenger? Er det mulig for meg å gå sykmeldt frem til 12 uker før fødsel og så gå over til fødselspermisjon (har da vært sykmeldt 10mnd). Og 2mnd før permisjonen er over levere oppsigelse og be om at den gjelder fra da? Hva med ferien jeg ikke får brukt iår (tar ingen ferie og har en dag fra ifjor)? Må den tas neste år? Og når jeg skal begynne på skole i juni neste år - hva da med ferien jeg egentlig har til gode? Siden jeg allerede er hjemme trengs ikke ferie og ønsker derfor ikke å ta ut noen - er det mulig? Hvordan blir det da med feriepengeutbetaling? Finnes det noen måte for meg å si opp mitt arbeid i permisjonstiden og ikke ta ut ferie, og dermed ikke få noen mnd eller uke uten lønn? Og samtidig ha full rett til å begynne på skole i juni-02? Har jeg lov til å begynne på skolen i permisjonstiden, oppsigelsestiden (hvis jeg ikke må tilbake på jobb) eller som sykmeldt? Grunnen til at jeg er sykmeldt er at jeg har vært til behandling for å bli gravid, og at jobben min består av kjemikaljer som er farlig for et foster. Jeg er derfor ikke syk og arbeidsufør, men omplassering i bedriften er umulig og jeg kan derfor ikke jobbe. Har det noen innvirkning på mine muligheter? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17842-sykemelding-permisjon-oppsigelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 3. februar 2001 Del Skrevet 3. februar 2001 Det med avvikling av ferie kan jeg ikke svare på. Der må du sjekke ferieloven. du finner den på www.lovdata.no. Dersom det er farlig for deg/fosteret på jobben din og omplassering ikke er mulig, så har du rett på svangerskapspenger. Det gis IKKE feriepenger av svangerskapspengene. Du får dem frem til du tar ut fødselspenger. Sykepenger får du dersom du er SYK. Du kan studere mens du har fødselspenger, men for å få fødselspenger må du ha omsorg for barnet. hvis far har omsorg for barnet mens du studerer på heltid kan han overta fødselspengene (så sant han har egne rettigheter). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17842-sykemelding-permisjon-oppsigelse/#findComment-80502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.