Gå til innhold

Kan man bli infertil av urostomi

Anbefalte innlegg

Gjest vurderer urostomi

Har hørt om urostomi og lurer litt på om jeg skal diskutere det med legen min. Men så er jeg litt i tvil om det kan påvirke evnen til å bli gravid. Jeg tenker da på den operasjonen hvor det lages tarmreservoar og hvor urinen ledes ut gjennom et kateter.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/178474-kan-man-bli-infertil-av-urostomi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har faktisk lest endel om det men har aldri kommet over noen opplysninger ang at man blir steril.

Hvis du vurderer urostomi, er du klar over at det går an å få laget hullet i navelen og katerisere gjennom den. Synes det høres helt ypperlig ut å slippe og ha hull på magen.

Gjest Shira12

Jeg har faktisk lest endel om det men har aldri kommet over noen opplysninger ang at man blir steril.

Hvis du vurderer urostomi, er du klar over at det går an å få laget hullet i navelen og katerisere gjennom den. Synes det høres helt ypperlig ut å slippe og ha hull på magen.

Kan en få det gjennom navlen?

Nå lærte jeg noe nytt!

Jeg skal nemlig vurderes for urostomi med tarmresovar, slik at jeg tapper urinen ut med ett kateter, så jeg suger til meg all infomasjon jeg kan få :-)

Vet du noe om hvor jeg kan finne noe info om det med ut igjenom navlen?

Gjest Shira12

Jeg skal vurdere dette også.

Har lest at det kan bli problem med og bli gravid, men ett svangerskap skal i teorien forløpe normalt.

Men så har jeg igjen lest at det og bli gravid ikke skal bli noe problem.

Ta og snakk med legen din når du tar det opp, det har jeg tenkt og gjøre :-)

Her er noen linker hvis du vil lese litt om urostomi.

http://kreftforeningen.no/dt_main_allatonce.asp?gid=2130

http://www.stomi-info.com/

Kan en få det gjennom navlen?

Nå lærte jeg noe nytt!

Jeg skal nemlig vurderes for urostomi med tarmresovar, slik at jeg tapper urinen ut med ett kateter, så jeg suger til meg all infomasjon jeg kan få :-)

Vet du noe om hvor jeg kan finne noe info om det med ut igjenom navlen?

søk på Mitrofanoff, jeg har lest mest om det på et amerikansk forum

Gjest Shira12

søk på Mitrofanoff, jeg har lest mest om det på et amerikansk forum

Det skal jeg gjøre.

Skal ta og nevne det for urologen neste gang jeg er der, vi skal vel kanskje ta opp temaet om operasjon da.

Er på Rikshospitalet, og der skal de vel være bra tidlig ute med "nye oppdagelser", eller lurer jeg meg selv nå?

Ble henvist dit, så jeg har ikke vært der så mye enda.

Annonse

Det skal jeg gjøre.

Skal ta og nevne det for urologen neste gang jeg er der, vi skal vel kanskje ta opp temaet om operasjon da.

Er på Rikshospitalet, og der skal de vel være bra tidlig ute med "nye oppdagelser", eller lurer jeg meg selv nå?

Fortell meg hva han svarer da, jeg har aldri tatt det opp med urologen. Jeg vet at de gjør det i USA, i hvert fall på unge jenter. Men vi ligger jo litt etter her i landet da :o(

Det skal jeg gjøre.

her er et innlegg

I just had the mitrofanoff surgery only (no augmentation) on 9/21/04. They were able to use my appendix and the stoma is in my navel. I was in the hospital for 6 1/2 days. The recovery for me was rough though as far as not feeling so great a lot of pain. I think mine was bad because I have neuropathic pain always and the surgery made it worse. But I was up & going about 2 weeks after the surgery and all the tubes came out in about 3 weeks.

Gjest Shira12

Fortell meg hva han svarer da, jeg har aldri tatt det opp med urologen. Jeg vet at de gjør det i USA, i hvert fall på unge jenter. Men vi ligger jo litt etter her i landet da :o(

Har time 15.april, kan gi tilbakemelding da.

Vet ikke hvor de lenge de vil prøve med behandling som ikke virker på meg, før de tar til vett og operer meg.

Har time 15.april, kan gi tilbakemelding da.

Vet ikke hvor de lenge de vil prøve med behandling som ikke virker på meg, før de tar til vett og operer meg.

Jeg skal til urolog på riksen 30.mars og hvis jeg får anledning så kan jeg se om jeg får noen opplysninger. Jeg skal være med på et forsøk der så det er ikke sikkert jeg får anledning altså for undersøkelsen er om noe helt annet.

Gjest Shira12

Jeg skal til urolog på riksen 30.mars og hvis jeg får anledning så kan jeg se om jeg får noen opplysninger. Jeg skal være med på et forsøk der så det er ikke sikkert jeg får anledning altså for undersøkelsen er om noe helt annet.

Jeg vet ikke helt hva urologen vil snakke om når jeg har time, men skal prøve og få inn en del spm om urostomi.

Det er jo jeg som sitter med valget til slutt om operasjon, så jeg vil vite mest mulig på forhånd.

Men det skal bli godt og få litt av livet tilbake, noe som en operasjon kan gjøre.

Jeg vet ikke helt hva urologen vil snakke om når jeg har time, men skal prøve og få inn en del spm om urostomi.

Det er jo jeg som sitter med valget til slutt om operasjon, så jeg vil vite mest mulig på forhånd.

Men det skal bli godt og få litt av livet tilbake, noe som en operasjon kan gjøre.

Men jeg er ganske nysgjerrig på om man gjør det her for da tror jeg at jeg hopper på med en gang. Jeg er som regel ikke inkontinent da men nå har jeg hatt urinveisinfeksjon i hvert fall de siste 18 årene omtrent uten opphold og begynner å bli lei.

Gjest Shira12

Men jeg er ganske nysgjerrig på om man gjør det her for da tror jeg at jeg hopper på med en gang. Jeg er som regel ikke inkontinent da men nå har jeg hatt urinveisinfeksjon i hvert fall de siste 18 årene omtrent uten opphold og begynner å bli lei.

Da skjønner jeg at du er lei!

Jeg er heller ikke inkontinent, men går på do ca 18 ganger for og få ut en liter væske.

Blir fysisk syk om jeg ikke tømmer blæra ofte.

Annonse

Da skjønner jeg at du er lei!

Jeg er heller ikke inkontinent, men går på do ca 18 ganger for og få ut en liter væske.

Blir fysisk syk om jeg ikke tømmer blæra ofte.

Da hadde jeg blitt lei!

Selv om jeg er ganske variable på hvor mye som kommer ut jeg også så går jeg ikke mer enn 4-5 ganger om dagen.

Jeg er drittlei!

Men det ser ut til at det blir litt mer orden på saker og ting nå etter jeg kom til Riksen.

Jeg bor i Oslo jeg og derfor får jeg ikke plass på Riksen. Hver gang det blir sendt henvisning dit, sender de den videre til Ullevål Sykehus. Så jeg kommer ingen vei.

Gjest Shira12

Jeg bor i Oslo jeg og derfor får jeg ikke plass på Riksen. Hver gang det blir sendt henvisning dit, sender de den videre til Ullevål Sykehus. Så jeg kommer ingen vei.

Så irriterendes!

Blir forbanna jeg på helsevesenet, poenget er jo at man få komme der de har ekspertisen!

Så irriterendes!

Blir forbanna jeg på helsevesenet, poenget er jo at man få komme der de har ekspertisen!

Ikke sant?

Når jeg skal på Rikshospitalet nå er det den faste urologen min som jeg skal til. Så jeg får nok ikke vite noen overraskende saker av en ny urolog.

Gjest Shira12

Ikke sant?

Når jeg skal på Rikshospitalet nå er det den faste urologen min som jeg skal til. Så jeg får nok ikke vite noen overraskende saker av en ny urolog.

Jeg skal spørre jeg.

Er så overlykkelig for og endelig komme til en urolog som har flere pasienter med denne sykdommen enn meg.

Han jeg har her hjemme gjør så godt han kan ( har vært heldig med han ), men han har bare meg med denne diagnosen, så han har ingen erfaring.

Hvilket prosjekt du skal være med på da? Hvis jeg får lov og spørre? :-)

Jeg skal spørre jeg.

Er så overlykkelig for og endelig komme til en urolog som har flere pasienter med denne sykdommen enn meg.

Han jeg har her hjemme gjør så godt han kan ( har vært heldig med han ), men han har bare meg med denne diagnosen, så han har ingen erfaring.

Hvilket prosjekt du skal være med på da? Hvis jeg får lov og spørre? :-)

Det er noen nye kateter som skal utprøves for å forhindre urinveisinfeksjoner. Så jeg skal dit seks ganger og ta to cystoskopier. Det er alt jeg vet :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...