Zarine Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Nei, sko i huset har aldri vore tingen. Ikkje heime i barndomsheimen, ikkje heime hos meg no heller. Eg tar alltid av meg skorne, men av og til seier folk uttrykkeleg til meg at det ikkje er nødvendig (viss eg berre skal ein snartur inn for eitt eller anna, sånn at ein ikkje tar av yttertøyet ellers), men det kjennes rart likevel. 0 Siter
Zarine Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 I tillegg til det at det blir sølete osv, så er jo det å dra med sand inn på golva og tråkke det rundt under skoa (og enda verre, korallsand som ein har strødd med om vinteren) at ein slit golva sine noko forferdeleg. Har du eit parkettgolv eller av anna tre, blir dette som ein low-tech slipemaskin over tid. Til og med laminat slites og blir stygt. 0 Siter
Lluvia Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Ja, men så bor jeg på et varmt sted og har fliser over hele huset...Lett å flikke over gulvet til daglig. Men å traske inn i huset (andres eller eget) med sko på i sølete vinternorge det gjør jeg ikke. 0 Siter
Gjest malun Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Jeg tar alltid av meg skoene rett innefor døren, med mindre jeg får uttrykkelig beskjed om at jeg kan ha dem på. Samme med gjester her, de tar av seg skoene automatisk. Men om sommeren, når vi har åpne dører tvers gjennom og unger flyr inn og ut, gir jeg som regel gjester beskjed om at de trygt kan beholde skoene på. 0 Siter
Gjest malun Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Her praktiseres utesko og innesko. Tar av meg som regel hos andre, unntatt hos søstra mi. Der er det så j--- gulvkaldt at man nesten får gikt av å sitte i sofaen. Det er en del steder til med tilsvarende gulvtemp, men der lider jeg meg gjennom grunnet alt for god oppdragelse. Hjemme hos meg selv går jeg nesten alltid med "sko", dvs sånt som tøfler, sandaler, joggesko. I USA går alle inne med sko - der hvor de ellers er så hysteriske på bakterier og renslighet. Det er vel forskjellig fra land til land, og folk til folk. En lokal el-kontrollør fikk nesten bank da han gikk inn til noen islendinger med skoa på, han skulle sjekke sikringsskapet... Vi har gjestetøfler og gjesteraggsokker for de som er fotkalde om vinteren. 0 Siter
Gjest amparro Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Vi tar altid av oss skoa i gangen. Både hjemme og borte. Jeg kjenner ingen som ikke gjør det. Hadde noen tråkket inn til meg med sko på hadde jeg sagt i fra!! Det er noe annet når det er bursdag, sommer, pensko osv. I jobbsammenheng har jeg ofte opplevd at folk går inn med sko, sitter i sofan med sko osv. Det blir jo driit-møkkete :-/ Hva er vitsen med å vaske gulva da? 0 Siter
Blåmor Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Slipper heldigvis det problemet. Skoene tas av i yttergangen, gjelder både fastboende og besøkende. Hvis noen skulle "glemme" seg bort, er det jo bare å "minne" de på det! 0 Siter
Prozak Skrevet 23. mars 2005 Skrevet 23. mars 2005 Er vel bare i england folk går med sko i stua? "...................................." 0 Siter
Jentungen1365380808 Skrevet 23. mars 2005 Skrevet 23. mars 2005 Går aldri inn med sko hjemme hos meg selv, og tar av meg skoene hos andre. Svigermor har strikket og tovet haugevis med "tøfler" som jeg har til utlån til folk som fryser på beina (egentlig ingen grunn til at de skulle gjøre det, vi har varmekabler i alle rom unntatt soverom...). 0 Siter
noami Skrevet 23. mars 2005 Skrevet 23. mars 2005 Har samme problem, enkelte som ikke tar av seg skoene når de kommer inn her og skal bare være her 2-3min ca.... Våte & sølete flekket på gangen + der de trasker.......grrr!! Burde siifra men har ikke gjort det enda, føler meg litt dum om jeg skal siifra liksom..litt sånn husmor snerpete da.... Tar alltid av meg skoene hos andre selv og minner småen på det samme... 0 Siter
mrxx Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Vi går ikke inn til oss selv med sko og jeg går heller ikke inn til andre med sko. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Haldol Antipsykotikum/Depotantipsykotikum. Indikasjoner: Akutt og kronisk schizofreni og andre psykoser, spesielt paranoide former. Psykomotorisk uro, spesielt maniske, aggressive og forvirrede pasienter, også ved delirium tremens. Senil konfusjon og negativisme. Lettere psykiske insuffisienstilstander med drag av uro, agitasjon, negativisme, aggressivitet, angst, hypomani eller lettere paranoide vrangforestillinger. Tics. Som antiemetikum. Egenskaper: Klassifisering: Butyrofenonderivat. Lavdoseneuroleptikum med sterk antipsykotisk, sterk spesifikk dempende og meget svak uspesifikk sedativ-hypnotisk effekt. Antiemetisk effekt. Haldol depot: Preparatet er esteren av haloperidol og dekansyre. Denne er oppløst i sesamolje og gis ved dyp intramuskulær injeksjon. Ved langsom utskillelse fra muskelvev og enzymatisk hydrolyse vil haloperidol, den aktive substansen, frigjøres. Virkningsmekanisme: Har en spesifikk dopaminblokkerende effekt i CNS. Påvirker i meget liten grad andre monaminerge systemer. Absorpsjon: Ved peroral administrering er biotilgjengeligheten 60-70%. Maks. serumkonsentrasjon nås etter 3-6 timer gitt peroralt, og etter ca. 20 minutter ved intramuskulær injeksjon. Ved depotinjeksjon vil plasmakonsentrasjonen øke gradvis, «peak» nås innen 3-9 dager etter injeksjon, og avtar deretter med en tilsynelatende halveringstid på ca. 3 uker. «Steady state»-konsentrasjonen oppnås etter ca. 2-4 måneder hos pasienter som får månedlig injeksjon. Det antas at plasmakonsentrasjon av haloperidol i området 10 nmol/liter til 50-60 nmol/liter er nødvendig for å oppnå terapeutisk respons. Proteinbinding: 92%. Halveringstid: Ca. 24 timer etter peroral dosering, og ca. 21 timer etter intramuskulær injeksjon. Metabolisme: Hovedsakelig via lever. Ingen aktive metabolitter. Utskillelse: Hovedsakelig via urin og fæces. Dosering: Ved langvarig antipsykotikabehandling må vedlikeholdsdosen ikke være høyere enn strengt nødvendig. Doseringen tilpasses individuelt. Skal kun benyttes av voksne. Haldol: Kroniske psykoser: Initialdose vanligvis 1-3 mg × 2, dosen kan økes til 10-20 mg × 2, avhengig av respons. Unntaksvis er det behov for doser på over 100 mg/dag. Akutte psykoser og akutte psykomotoriske episoder: 5-10 mg (1-2 ml) i.m. eller langsomt i.v., doseringen kan gjentas hver time inntil tilstrekkelig symptomkontroll er nådd. Maks. 60 mg/dag. Ved symptomlindring overgang til peroral administrering og gradvis reduksjon av dosen. Lettere psykiske lidelser: 0,5-1 mg × 2. Som antiemetikum (postoperativ kvalme, cytostatikaindusert kvalme og kvalme etter stråleterapi): 1-2 mg × 2. Hos eldre pasienter bør behandlingen starte med halvparten av dosen angitt og om nødvendig justeres i henhold til respons. Haldol depot: Pasientene bør initialt stabiliseres på antipsykotisk medikasjon før en vurderer å bytte til Haldol depot. Anbefalt startdose haloperidol dekanoat tilsvarer ca. 10-15 ganger den tidligere perorale døgndose, vanligvis mellom 25 mg og 75 mg haloperidol dekanoat. Maks. startdose: 100 mg. Avhengig av pasientens respons kan dosen gradvis økes med 50 mg til optimal effekt er nådd. Vanlig doseintervall er 4 uker, men pasientens respons kan kreve justering av doseintervallet. Eldre og svekkede pasienter: Startdosen holdes lav, f.eks. 12,5-25 mg hver 4. uke, økes kun hvis pasientens respons tilsier høyere dose. NB! Preparatet skal settes dypt intramuskulært. Fordi injeksjoner >3 ml medfører ubehag for pasienten anbefales ikke større injeksjoner. Må ikke gis intravenøst. Skal kun gis til voksne. Kontraindikasjoner: Koma, hemning av sentralnervesystemet pga. alkohol eller andre CNS-depressiva. Parkinsons sykdom. Kjent overfølsomhet for haloperidol eller noen av hjelpestoffene. Lesjoner i de basale ganglier. Forsiktighetsregler: Sjeldne tilfeller av plutselige dødsfall er rapportert hos psykiatriske pasienter som behandles med antipsykotika, haloperidol inkludert. Da forlengelse av QT-intervallet er rapportert ved haloperidolbehandling, bør forsiktighet utvises hos predisponerte pasienter (QT-syndrom, hypokalemi, samtidig behandling med medikamenter kjent for å forlenge QT-intervallet), særlig hvis haloperidol administreres parenteralt. Haloperidol metaboliseres i leveren, forsiktighet bør utvises hos pasienter med leversykdom. Kramper kan utløses av haloperidol. Forsiktighet bør utvises hos pasienter med epilepsi og hvor det foreligger forhold som kan predisponere for kramper (når alkoholinntaket opphører hos alkoholikere og ved hjerneskade). Haloperidoltoksisitet kan lettere oppstå ved høye tyroksinnivåer. Haloperidol bør derfor brukes med forsiktighet hos pasienter med hypertyreoidisme. Antipsykotisk behandling hos slike pasienter bør alltid følges med adekvat tyreostatisk behandling. Ved schizofreni kan behandlingsrespons opptre først etter en tids behandling. Likeledes ved seponering kan symptomene ikke opptre på nytt før etter flere uker eller måneder. Kvalme, oppkast og søvnløshet er beskrevet etter brå seponering av høye doser. Tilbakefall kan også forekomme, gradvis nedtrapping av dosen anbefales. En bør være observant overfor tidlige symptomer på tardive dyskinesier. Hvis tegn på tardive dyskinesier inntrer, bør behandlingen seponeres så raskt som mulig. Syndromet kan maskeres når behandling reinstitueres, ved doseøkning eller ved skifte til annet antipsykotisk middel. Aktuelle ekstrapyramidale bivirkninger kan kontrolleres med dosereduksjon og/eller antiparkinsonmidler. Disse bør også kortvarig brukes ved dosering som medfører risiko for bivirkninger (f.eks. injeksjonsbehandling). Hvis samtidig antiparkinsonbehandling er nødvendig, kan denne behandlingen måtte fortsette etter seponering av haloperidol om utskillelsen er raskere enn for haloperidol. Dette er for å unngå utvikling eller forverrelse av ekstrapyramidale symptomer. Legen bør være oppmerksom på muligheten for økt intraokulært trykk når antikolinerge midler inkl. antiparkinsonmidler, administreres samtidig med haloperidol. I likhet med andre antipsykotiske midler, er haloperidol satt i sammenheng med sjeldne tilfeller av malignt neuroleptikasyndrom (MNS). Antipsykotisk behandling bør straks seponeres, og nøye overvåkning institueres. Alkoholtoleransen og evnen til å kjøre motorkjøretøy og betjene maskiner kan påvirkes. Initialt må det derfor utvises forsiktighet inntil en kjenner den individuelle reaksjon på behandlingen. Langtidsbehandling krever regelmessig oppfølging (3 måneder) med hensyn på utvikling av bivirkninger, f.eks. tardive dyskinesier. Interaksjoner: Haloperidol kan forsterke effekten av CNS-depressiva, inkl. alkohol, hypnotika, sedativa eller sterke analgetika. En forsterket CNS-effekt i kombinasjon med metyldopa er også observert. Haloperidol kan redusere effekten av levodopa. De fleste neuroleptika metaboliseres av cytokrom P-450 D6 som hemmes sterkt av kinidin, antidepressive midler, fluoksetin, imipramin, paroxetin og venlafaxin. Haloperidol inhiberer metabolismen av trisykliske antidepressiva med økt plasmakonsentrasjon av disse som følge. I farmakokinetiske studier er en svak til moderat økning av haloperidolkonsentrasjonen observert ved samtidig administrering av buspiron og fluoksetin; om nødvendig reduseres haloperidoldosen. Når langvarig behandling med enzyminduserende stoffer som karbamazepin, fenobarbital eller rifampicin startes, kan dette resultere i en signifikant reduksjon av plasmakonsentrasjon for haloperidol. Ved slik kombinasjonsbehandling bør haloperidoldosen justeres ved behov. Ved seponering av slike medikamenter kan det være nødvendig å redusere haloperidoldosen. Litium og store doser haloperidol er rapportert i forbindelse med neurotoksiske reaksjoner. Haloperidol kan nedsette effekten av adrenalin og andre sympatomimetiske stoffer, og reversere den blodtrykkssenkende effekten av adrenergt blokkerende stoffer som guanetidin. (I: N05A D01 haloperidol) Bivirkninger: Doseavhengige. Ekstrapyramidale bivirkninger er hyppigst forekommende, vanlige hos ca. 40-76% av pasientene. Hyppige (>1/100): Ekstrapyramidale symptomer som tremor, rigiditet, hypersalivasjon, bradykinesi, akatisi, akutt dystoni. Antikolinerge antiparkinsonmidler kan om nødvendig forskrives, men bør ikke benyttes rutinemessig. Akatisi reagerer ofte dårligere på antiparkinsonmidler enn de parkinsonlignende symptomer. Tardive dyskinesier kan opptre ved langtidsbehandling eller seponering. Mindre hyppige: Svær svette- eller spyttsekresjon, kvalme, oppkast, nedsatt appetitt, vektforandringer, dyspepsi og halsbrann, hyperprolaktinemi. Sjeldne ( Overdosering/Forgiftning: Lav toksisitet. Overdosering manifesteres ved en forsterket farmakologisk effekt, med alvorlige ekstrapyramidale symptomer, hypotensjon og sedasjon som de mest fremtredende symptomer. En ekstrapyramidal reaksjon manifesteres med muskelrigiditet og generalisert eller lokal tremor. Hypertensjon heller enn hypotensjon er også mulig. I ekstreme tilfeller kan pasienten bli komatøs og utvikle respirasjonsdepresjon og hypotensjon alvorlig nok til å gi en sjokklignende tilstand. Risiko for ventrikulære arytmier, muligens i forbindelse med forlengelse av QT-intervallet, bør vurderes. Spesifikt antidot finnes ikke. Behandlingen er hovedsakelig understøttende; det anbefales å foreta mavetømming eller indusere emesis, etterfulgt av administrering av aktivt kull. Respirasjonsdepresjon kan indisere kunstig ventilering. EKG og vitale tegn monitoreres inntil EKG er normalt. Alvorlige arytmier, hypotensjon og sirkulasjonskollaps behandles. (Adrenalin skal ikke benyttes, se Interaksjoner.) I tilfeller med alvorlige ekstrapyramidale reaksjoner bør antiparkinsonsmidler gis parenteralt. (F: Antipsykotika) Andre opplysninger: Haldol depot injeksjonssprøyte og kanyle må være tørre. Vann eller fuktighet forvansker injeksjon pga. utfelling. Rekvireringsregel: Haldol depot: Behandlingen skal være instituert av sykehus eller spesialist i psykiatri. Pakninger og priser: Haldol: Injeksjonsvæske: 5 mg/ml: Amp.: 5 × 1 ml kr 60,90, Tabletter: 0,5 mg: Enpac: 100 stk. kr 72,40, 1 mg: Enpac: 100 stk. kr 99,40, 4 mg: Enpac: 100 stk. kr 283,90, Haldol depot: Injeksjonsvæske: 100 mg/ml: 5 × 1 ml kr 734,20. T: 18a). Refusjon: Behandlingen bør være instituert i psykiatrisk sykehusavdeling eller poliklinikk eller av spesialist i psykiatri, og for den videre forskrivning bør det foreligge erklæring fra slik instans om at det er indisert å fortsette behandlingen ambulant. For fortsatt forskrivning utover 1 år bør det foreligge årlig fornyet erklæring fra instans som nevnt. Hvis preparatene må ledsages av preparat mot medikamentell parkinsonisme, jfr. pkt. 16, omfattes også dette av reglene. Sist endret: 16.02.2004 *Gapskratter* 0 Siter
mrxx Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 LEICESTER CITY SUPPORTERS CLUB SCANDINAVIAN BRANCH NEWSLETTER, MARS 2005 Leicester på Viasat 2 og Sky Sport idag Du kan se Leicester City live idag enten på Viasat Sport 2, eller på Sky Sport. Kampen spilles på Upton Park og hvis du vil se den med "Sky Atmosf'ære" kan du jo ta turen innom Wembley i Tønsberg, Bohemen i Oslo eller Kings Cross i Trondheim. Det vil også være mulig å følge matchen fra Leicester hulen i Notodden også. Medlemstallet øker jevnt og trutt 43 personer har til nå betalt kontingent for 2005. Det er gledelig at flere og flere støtter opp om klubben. Fint hvis også du som ikke har betalt tar deg tiden til å betale. Se oversikten over medlemmene på vår sider http://norfox.net/nornews.htm'>http://norfox.net/nornews.htm og betal så fort du kan. Reiser til Leicester denne våren Det er flere som planlegger turer til Leicester i løpet av våren. Vi skal ha folk over mot Leeds, Wolves og kanskje flere folk. Det var også folk fra vår klubb tilstede på kvartfinalen mot Blackburn. Per Arne Hansen var på plass på Ewood Park. En representant fra NFF var også på Ewood Park og hadde fått bistand fra Supporterklubben med billetter etc. Ny web og ny drakt Leicester skal til mandag offentligjøre ny drakt fra ny sponsor, JJB. Spennende og se hva som skjer, men jeg håper den blir tradisjonell med blå overdel, hvit bukse og blå eller hvite strømper. The Cunning Fox vil også i løpet av neste uke oppstå i ny "hamm". Følg med og logg deg på. Vi vil maile dere når den nye weben er oppe å går. Det blir en del nye ting, samt det tradisjonelle stoffet som vi har kjørt. Vi gleder oss over at vi går mot 500 000 besøkende. Mye av denne drahjelpen kommer gjennom at vi har news service gjennom News Now hvor vi veldig ofte ligger som top story. Få de siste nyheter så raskt som overhodet mulig Den offisielle siden gir nå tilbud om meldinger via mobilen og siste nyheter fra klubben. Gå inn på den offisielle siden og sjekk tilbudet. Husk oddsen Via våre link sider finner du mange oddsspill og bookmakere, husk å bruke våre samarbeidspartnere når du spiller. Unibet har vi en god avtale med, her er det bare å åpne konto og spille i vei Har du lyst til å spille på Walkers Stadium Har du lyst til å spille på Walkers Stadium og i Leicester trøye, på et Leicester fans lag. Ja da bør du sjekke vår annonsør på http://norfox.net og legge inn et bud på plass i laget. Dette er et veldedighetsformål og du hjelper og støtte opp rundt mange gode tiltak i regi av football aid Leicster Påske Nøtter fra LCSCSB, vinn en ny JJB Sport Leicester City drakt 1. Hvilken klubb var den siste Peter Shilton var registrert spiller for ? 2. David Nish spilte sammen med en annen Leicester spiller i to klubber, men ikke Leicester ? 3. Mike Newell startet sin manager kariære i hvilken klubb ? 4. Hvor spiller Steve Guppy nå ? 5. Martin O'Neill spilte sammen med en av Leicester's 70 talls helter i hvilken klubb ? 6. Gordon Banks var City's keeper på 60 tallet, men hvilke andre keepere voktet City målet på 50 tallet ? 7. Hvilken Leicester spiller på 80 tallet tilbrakte to perioder i to andre klubber i midlands ? 8. Hvilken Leicester spiller er den siste som har spilt for Birmingham ? 9. Hvilken tidligere Leicester spillere møttes i liga cup finalen i 1971 ? 10. Hvem av dagens Premier League spillere har scoret flest mål mot Leicester ? God Påske !!!!! Send inn og vinneren får en ny Leicester drakt i posten Hva har dette innlegget med "gå inn med sko" å gjøre?? 0 Siter
Gjest Russel Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Hva har dette innlegget med "gå inn med sko" å gjøre?? tirsdag 29. mars 2005 Forside Innenriks Utenriks Sport Reisesøk Debatt Kultur NyeTakter Matoppskrifter Utdanning Dine sider Restaurantguide Været Reiseliv Bil og trafikk Hus og hage Dagens navn TV-guiden Om Dagsavisen Annonsere Abonnement Børs og aksjefond Du er her: Forside Flyktet etter ny tsunamialarm I går kveld mente eksperter det var lite trolig at en ny tsunami ville ramme Sumatra og de omkringliggende områdene. Men flere titall mennesker skal ha blitt drept av det kraftige jordskjelvet. [Oppdatert kl. 23:03] Les hele saken | Utenriks – SV svikter verdens fattigste SV dropper målet om å doble bistanden til verdens aller fattigste. De store hjelpeorganisasjonene raser. [Oppdatert kl. 23:09] Les hele saken | Innenriks – Like offensive i bistandsspørsmål Kofi Annan i trøbbel FNs generalsekretær Kofi Annan er i ferd med å havne i alvorlig trøbbel etter at det er avdekket at sønnen Kojo fikk nærmere 400.000 dollar fra det sveitsiske selskapet Cotecna. [Oppdatert kl. 23:05] Les hele saken | Utenriks Nedtellingen har begynt San Diego: Når sola i dag står opp i Norge, står U2 på scenen i San Diego i USA. Startskuddet for deres «Vertigo//2005»-turné har gått, og nedtellingen til Valle Hovin-konserten 27. juli begynt. [Oppdatert kl. 23:06] Les hele saken | Kultur Debatt Et dilemma for Arbeiderpartiet? At det kan lønne seg å sende norsk fisk til Kina for filetering er et varsel om at fisken bør foredles på en måte som gir større lønnsomhet enn produksjon av frossenfileter i Norge. [Oppdatert kl. 08:34] Les hele saken | Leder Advarer russ mot metanol Politiet og Russens hovedstyre advarer russen mot å drikke smuglersprit. – Russen er en utsatt gruppe, sier visepresident Malin Sjoner i hovedstyret. [Oppdatert kl. 23:07] Les hele saken | Innenriks Siste innenriks Slåss mot Opseth-veien En aksjonistgruppe jobber i det stille for å gjøre Haukeliveien til hovedvei mellom øst og vest i Norge, i stedet for Opseth-veien om Sogn. [Publisert kl. 08:36] [Oppdatert kl. 08:39] Les hele saken | Innenriks Kvarmes kompis seiler opp i Borg Den svært konservative teologen Halvor Nordhaug lanseres nå som arvtaker til Ole Christian Kvarme som biskop i Borg. [Publisert kl. 08:27] [Oppdatert kl. 08:31] Les hele saken | Innenriks Siste utenriks Nytt jordskjelv i Sørøst-Asia 2.000 kan være døde Ifølge Indonesias visepresident kan opp mot 2.000 mennesker være omkommet på øya Nias vest for Sumatra etter mandagens jordskjelv. Tirsdag ble havnebyer på øya Simeulue i Indonesia rammet av en tre meter høy bølge. [Oppdatert kl. 08:40] Les hele saken | Utenriks Panikk etter kjempejordskjelv Raser mot banning i ny Bolsjoj-opera Russlands ledende teater vil oppføre en opera med stygge ord. Parlamentet protesterer, og unge aktivister demonstrerer mot moralsk forfall. [Publisert kl. 08:26] [Oppdatert kl. 08:29] Les hele saken | Utenriks Siste sport Hareide: Det beste laget jeg har hatt Åge Hareide sier han aldri har disponert et bedre lag enn det som møter Moldova onsdag. [Publisert kl. 08:35] [Oppdatert kl. 08:37] Les hele saken | Sport – Beste laget jeg har hatt CHISINAU: – Ingen kamper i internasjonal toppfotball er enkle. Husk Skottland fikk bare med seg ett poeng herfra. Men en ting er klart: Jeg har aldri disponert et bedre lag enn det jeg mønstrer mot Moldova i morgen, sier landslagstrener Åge Hareide. [Publisert kl. 04:00] [Oppdatert kl. 22:57] Les hele saken | Sport Siste 15 innenriks Slåss mot Opseth-veien Kvarmes kompis seiler opp i Borg Planlegger spesial-melk for gravide Jente i koma etter sniffing Flertall vil ha rødgrønn regjering SVikter verdens fattigste Rekordmange ber om hjelp etter overgrep Anbefales i utlandet Planlegger spesial-melk for gravide Ble voksen i Russland Til kamp mot Opseth-veien – SV svikter verdens fattigste Advarer russ mot metanol – Like offensive i bistandsspørsmål Mange redningsaksjoner i påskefjellet Siste 15 kultur Seks uker i kinokø for «Star Wars» Nedtellingen har begynt Vennlige tekster Uregjerlig om kjærlighet FAKTA Mystisk nok Englands mest populære detektiv Krim i krigens skygge Sherlock Holmes møter CSI Leting etter bok Frosken nærmer seg Tullinløkka Kroppskontroll 4 til 6 Pasjoner i påsken Søker lesere på nett Siste 15 sport Hareide: Det beste laget jeg har hatt – Beste laget jeg har hatt Landslaget foran alt Bredden er styrken Irland mistet OL-gullet Eliteserielagene overbeviste Norge slo Frankrike Odd og Rosenborg vant Norge tapte for Russland McManaman vurderer å legge opp Karategull i Las Vegas Gull til Sverige Gikk berserk i Stockholm Ingen hjelp fra Skottland VM-bronse til Norge Siste 15 Nye Takter De nye Kaiserne Jobb og fritid Skarp og smart The Pogues før og nå Sommer igjen Kamplysten MIA Rollespill Forførende på fransk Ut av London Et nytt år 0 Bare Infernalsk Mortiis En dronning mindre Årets beste plater – allerede nå Blind tro Siste 15 utenriks 2.000 kan være døde Raser mot banning i ny Bolsjoj-opera Flere tips etter likfunn Nordmann drept på Kanariøyene Raser mot banning i ny Bolsjoj-opera Kofi Annan i trøbbel Flyktet etter ny tsunamialarm Panikk etter kjempejordskjelv – 300 er omkommet FN-organisasjon ut av Aceh Mini-tsunami observert Tidenes største jordskjelv etter 1900 Fyrst Rainiers tilstand stabil – Antakelig ingen tsunami Tatt av kjempebølge i sønnens bisettelse Siste 15 debatt Per-Kristian – en liten unge Definisjonsproblem i musikkbransjen Du må betale pensjonen selv Et dilemma for Arbeiderpartiet? Høyre styrker fellesskapet Croissant og Kebab i Paris Prøver til klar stryk Regnskogstømmer må forbys «Lykkepiller» og selvmordsrisiko Ny lov, stort tilbakeskritt? Rød-grønn rentesmell Uakseptabel reduksjon av rettigheter I tante Pose og sekk Håper lysdesigner er kontaktet! Sosialt ekskludert Nye takter Infernalsk Mortiis Han har droppet de hjemmesnekrede likkistene. Mortiis utfordrer ekstremmetal-publikummet på Infernofestivalen. Les hele saken | NyeTakter Dine sider Flatskjerm for fattiglus Drømmer du om LCD-skjerm til datamaskinen din? Vår test av ti billige flatskjermer viser at du får god kvalitet for 2500 kroner. Les hele saken | Dine sider Sjekkliste Reiseliv Før solen går ned Det er i vrimmelen av folk i farta, 50-tallsbusser som hoster bensin, gategriller som oser kylling og fugler som lager ørens ulyd, at du gjenkjenner Méridas hjerterytme. Men plutselig blir alt veldig stille. Les hele saken | Reiseliv Bil & trafikk Lang vei mot bedre miljø GENÈVE: Det er fortsatt langt fram før den miljøvennlige bilen preger hverdagstrafikken. I mellomtiden må vi ta til takke med at bilene i det minste blir både sikrere og mer funksjonelle. [Publisert : 09.03.2005] [Oppdatert: 09.03.2005] Les hele saken | Bil og trafikk Hus & hage Det går trill rundt! Symbolet på evigheten triller inn i stuene våre. Årets møbelmesser byr på sirkler overalt. [Oppdatert: 19.03.2005] Les hele saken | Hus og hage Et smykke på veggen Restaurantguide Estetisk og hjerterått Ferdigpakket Sushi som snarmat er blitt en del av hverdagen. Da er det godt å vite at det fortsatt finnes steder som har velsmakende råtasser på menyen for den som innimellom foretrekker sushi og sashimi som kulinarisk utskeielse. Les hele saken | Restaurantguide Tidligere testet Nye takter Lager sitt «the black album» [Publisert : 14.03.2005] [Oppdatert: 14.03.2005] Les hele saken | NyeTakter Kent © 2004 Dagsavisen. Sjefredaktør: Carsten Bleness. Tekniske meldinger: Webmaster. Sentralbord: 22 99 80 00 | Besøk: Møllergata 39 Hammersborgs Torg | Post: Boks 1183 Sentrum, 0107 OSLO Powered by: Escenic Content Engine 0 Siter
mrxx Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 tirsdag 29. mars 2005 Forside Innenriks Utenriks Sport Reisesøk Debatt Kultur NyeTakter Matoppskrifter Utdanning Dine sider Restaurantguide Været Reiseliv Bil og trafikk Hus og hage Dagens navn TV-guiden Om Dagsavisen Annonsere Abonnement Børs og aksjefond Du er her: Forside Flyktet etter ny tsunamialarm I går kveld mente eksperter det var lite trolig at en ny tsunami ville ramme Sumatra og de omkringliggende områdene. Men flere titall mennesker skal ha blitt drept av det kraftige jordskjelvet. [Oppdatert kl. 23:03] Les hele saken | Utenriks – SV svikter verdens fattigste SV dropper målet om å doble bistanden til verdens aller fattigste. De store hjelpeorganisasjonene raser. [Oppdatert kl. 23:09] Les hele saken | Innenriks – Like offensive i bistandsspørsmål Kofi Annan i trøbbel FNs generalsekretær Kofi Annan er i ferd med å havne i alvorlig trøbbel etter at det er avdekket at sønnen Kojo fikk nærmere 400.000 dollar fra det sveitsiske selskapet Cotecna. [Oppdatert kl. 23:05] Les hele saken | Utenriks Nedtellingen har begynt San Diego: Når sola i dag står opp i Norge, står U2 på scenen i San Diego i USA. Startskuddet for deres «Vertigo//2005»-turné har gått, og nedtellingen til Valle Hovin-konserten 27. juli begynt. [Oppdatert kl. 23:06] Les hele saken | Kultur Debatt Et dilemma for Arbeiderpartiet? At det kan lønne seg å sende norsk fisk til Kina for filetering er et varsel om at fisken bør foredles på en måte som gir større lønnsomhet enn produksjon av frossenfileter i Norge. [Oppdatert kl. 08:34] Les hele saken | Leder Advarer russ mot metanol Politiet og Russens hovedstyre advarer russen mot å drikke smuglersprit. – Russen er en utsatt gruppe, sier visepresident Malin Sjoner i hovedstyret. [Oppdatert kl. 23:07] Les hele saken | Innenriks Siste innenriks Slåss mot Opseth-veien En aksjonistgruppe jobber i det stille for å gjøre Haukeliveien til hovedvei mellom øst og vest i Norge, i stedet for Opseth-veien om Sogn. [Publisert kl. 08:36] [Oppdatert kl. 08:39] Les hele saken | Innenriks Kvarmes kompis seiler opp i Borg Den svært konservative teologen Halvor Nordhaug lanseres nå som arvtaker til Ole Christian Kvarme som biskop i Borg. [Publisert kl. 08:27] [Oppdatert kl. 08:31] Les hele saken | Innenriks Siste utenriks Nytt jordskjelv i Sørøst-Asia 2.000 kan være døde Ifølge Indonesias visepresident kan opp mot 2.000 mennesker være omkommet på øya Nias vest for Sumatra etter mandagens jordskjelv. Tirsdag ble havnebyer på øya Simeulue i Indonesia rammet av en tre meter høy bølge. [Oppdatert kl. 08:40] Les hele saken | Utenriks Panikk etter kjempejordskjelv Raser mot banning i ny Bolsjoj-opera Russlands ledende teater vil oppføre en opera med stygge ord. Parlamentet protesterer, og unge aktivister demonstrerer mot moralsk forfall. [Publisert kl. 08:26] [Oppdatert kl. 08:29] Les hele saken | Utenriks Siste sport Hareide: Det beste laget jeg har hatt Åge Hareide sier han aldri har disponert et bedre lag enn det som møter Moldova onsdag. [Publisert kl. 08:35] [Oppdatert kl. 08:37] Les hele saken | Sport – Beste laget jeg har hatt CHISINAU: – Ingen kamper i internasjonal toppfotball er enkle. Husk Skottland fikk bare med seg ett poeng herfra. Men en ting er klart: Jeg har aldri disponert et bedre lag enn det jeg mønstrer mot Moldova i morgen, sier landslagstrener Åge Hareide. [Publisert kl. 04:00] [Oppdatert kl. 22:57] Les hele saken | Sport Siste 15 innenriks Slåss mot Opseth-veien Kvarmes kompis seiler opp i Borg Planlegger spesial-melk for gravide Jente i koma etter sniffing Flertall vil ha rødgrønn regjering SVikter verdens fattigste Rekordmange ber om hjelp etter overgrep Anbefales i utlandet Planlegger spesial-melk for gravide Ble voksen i Russland Til kamp mot Opseth-veien – SV svikter verdens fattigste Advarer russ mot metanol – Like offensive i bistandsspørsmål Mange redningsaksjoner i påskefjellet Siste 15 kultur Seks uker i kinokø for «Star Wars» Nedtellingen har begynt Vennlige tekster Uregjerlig om kjærlighet FAKTA Mystisk nok Englands mest populære detektiv Krim i krigens skygge Sherlock Holmes møter CSI Leting etter bok Frosken nærmer seg Tullinløkka Kroppskontroll 4 til 6 Pasjoner i påsken Søker lesere på nett Siste 15 sport Hareide: Det beste laget jeg har hatt – Beste laget jeg har hatt Landslaget foran alt Bredden er styrken Irland mistet OL-gullet Eliteserielagene overbeviste Norge slo Frankrike Odd og Rosenborg vant Norge tapte for Russland McManaman vurderer å legge opp Karategull i Las Vegas Gull til Sverige Gikk berserk i Stockholm Ingen hjelp fra Skottland VM-bronse til Norge Siste 15 Nye Takter De nye Kaiserne Jobb og fritid Skarp og smart The Pogues før og nå Sommer igjen Kamplysten MIA Rollespill Forførende på fransk Ut av London Et nytt år 0 Bare Infernalsk Mortiis En dronning mindre Årets beste plater – allerede nå Blind tro Siste 15 utenriks 2.000 kan være døde Raser mot banning i ny Bolsjoj-opera Flere tips etter likfunn Nordmann drept på Kanariøyene Raser mot banning i ny Bolsjoj-opera Kofi Annan i trøbbel Flyktet etter ny tsunamialarm Panikk etter kjempejordskjelv – 300 er omkommet FN-organisasjon ut av Aceh Mini-tsunami observert Tidenes største jordskjelv etter 1900 Fyrst Rainiers tilstand stabil – Antakelig ingen tsunami Tatt av kjempebølge i sønnens bisettelse Siste 15 debatt Per-Kristian – en liten unge Definisjonsproblem i musikkbransjen Du må betale pensjonen selv Et dilemma for Arbeiderpartiet? Høyre styrker fellesskapet Croissant og Kebab i Paris Prøver til klar stryk Regnskogstømmer må forbys «Lykkepiller» og selvmordsrisiko Ny lov, stort tilbakeskritt? Rød-grønn rentesmell Uakseptabel reduksjon av rettigheter I tante Pose og sekk Håper lysdesigner er kontaktet! Sosialt ekskludert Nye takter Infernalsk Mortiis Han har droppet de hjemmesnekrede likkistene. Mortiis utfordrer ekstremmetal-publikummet på Infernofestivalen. Les hele saken | NyeTakter Dine sider Flatskjerm for fattiglus Drømmer du om LCD-skjerm til datamaskinen din? Vår test av ti billige flatskjermer viser at du får god kvalitet for 2500 kroner. Les hele saken | Dine sider Sjekkliste Reiseliv Før solen går ned Det er i vrimmelen av folk i farta, 50-tallsbusser som hoster bensin, gategriller som oser kylling og fugler som lager ørens ulyd, at du gjenkjenner Méridas hjerterytme. Men plutselig blir alt veldig stille. Les hele saken | Reiseliv Bil & trafikk Lang vei mot bedre miljø GENÈVE: Det er fortsatt langt fram før den miljøvennlige bilen preger hverdagstrafikken. I mellomtiden må vi ta til takke med at bilene i det minste blir både sikrere og mer funksjonelle. [Publisert : 09.03.2005] [Oppdatert: 09.03.2005] Les hele saken | Bil og trafikk Hus & hage Det går trill rundt! Symbolet på evigheten triller inn i stuene våre. Årets møbelmesser byr på sirkler overalt. [Oppdatert: 19.03.2005] Les hele saken | Hus og hage Et smykke på veggen Restaurantguide Estetisk og hjerterått Ferdigpakket Sushi som snarmat er blitt en del av hverdagen. Da er det godt å vite at det fortsatt finnes steder som har velsmakende råtasser på menyen for den som innimellom foretrekker sushi og sashimi som kulinarisk utskeielse. Les hele saken | Restaurantguide Tidligere testet Nye takter Lager sitt «the black album» [Publisert : 14.03.2005] [Oppdatert: 14.03.2005] Les hele saken | NyeTakter Kent © 2004 Dagsavisen. Sjefredaktør: Carsten Bleness. Tekniske meldinger: Webmaster. Sentralbord: 22 99 80 00 | Besøk: Møllergata 39 Hammersborgs Torg | Post: Boks 1183 Sentrum, 0107 OSLO Powered by: Escenic Content Engine Javel? 0 Siter
mrxx Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Haldol Antipsykotikum/Depotantipsykotikum. Indikasjoner: Akutt og kronisk schizofreni og andre psykoser, spesielt paranoide former. Psykomotorisk uro, spesielt maniske, aggressive og forvirrede pasienter, også ved delirium tremens. Senil konfusjon og negativisme. Lettere psykiske insuffisienstilstander med drag av uro, agitasjon, negativisme, aggressivitet, angst, hypomani eller lettere paranoide vrangforestillinger. Tics. Som antiemetikum. Egenskaper: Klassifisering: Butyrofenonderivat. Lavdoseneuroleptikum med sterk antipsykotisk, sterk spesifikk dempende og meget svak uspesifikk sedativ-hypnotisk effekt. Antiemetisk effekt. Haldol depot: Preparatet er esteren av haloperidol og dekansyre. Denne er oppløst i sesamolje og gis ved dyp intramuskulær injeksjon. Ved langsom utskillelse fra muskelvev og enzymatisk hydrolyse vil haloperidol, den aktive substansen, frigjøres. Virkningsmekanisme: Har en spesifikk dopaminblokkerende effekt i CNS. Påvirker i meget liten grad andre monaminerge systemer. Absorpsjon: Ved peroral administrering er biotilgjengeligheten 60-70%. Maks. serumkonsentrasjon nås etter 3-6 timer gitt peroralt, og etter ca. 20 minutter ved intramuskulær injeksjon. Ved depotinjeksjon vil plasmakonsentrasjonen øke gradvis, «peak» nås innen 3-9 dager etter injeksjon, og avtar deretter med en tilsynelatende halveringstid på ca. 3 uker. «Steady state»-konsentrasjonen oppnås etter ca. 2-4 måneder hos pasienter som får månedlig injeksjon. Det antas at plasmakonsentrasjon av haloperidol i området 10 nmol/liter til 50-60 nmol/liter er nødvendig for å oppnå terapeutisk respons. Proteinbinding: 92%. Halveringstid: Ca. 24 timer etter peroral dosering, og ca. 21 timer etter intramuskulær injeksjon. Metabolisme: Hovedsakelig via lever. Ingen aktive metabolitter. Utskillelse: Hovedsakelig via urin og fæces. Dosering: Ved langvarig antipsykotikabehandling må vedlikeholdsdosen ikke være høyere enn strengt nødvendig. Doseringen tilpasses individuelt. Skal kun benyttes av voksne. Haldol: Kroniske psykoser: Initialdose vanligvis 1-3 mg × 2, dosen kan økes til 10-20 mg × 2, avhengig av respons. Unntaksvis er det behov for doser på over 100 mg/dag. Akutte psykoser og akutte psykomotoriske episoder: 5-10 mg (1-2 ml) i.m. eller langsomt i.v., doseringen kan gjentas hver time inntil tilstrekkelig symptomkontroll er nådd. Maks. 60 mg/dag. Ved symptomlindring overgang til peroral administrering og gradvis reduksjon av dosen. Lettere psykiske lidelser: 0,5-1 mg × 2. Som antiemetikum (postoperativ kvalme, cytostatikaindusert kvalme og kvalme etter stråleterapi): 1-2 mg × 2. Hos eldre pasienter bør behandlingen starte med halvparten av dosen angitt og om nødvendig justeres i henhold til respons. Haldol depot: Pasientene bør initialt stabiliseres på antipsykotisk medikasjon før en vurderer å bytte til Haldol depot. Anbefalt startdose haloperidol dekanoat tilsvarer ca. 10-15 ganger den tidligere perorale døgndose, vanligvis mellom 25 mg og 75 mg haloperidol dekanoat. Maks. startdose: 100 mg. Avhengig av pasientens respons kan dosen gradvis økes med 50 mg til optimal effekt er nådd. Vanlig doseintervall er 4 uker, men pasientens respons kan kreve justering av doseintervallet. Eldre og svekkede pasienter: Startdosen holdes lav, f.eks. 12,5-25 mg hver 4. uke, økes kun hvis pasientens respons tilsier høyere dose. NB! Preparatet skal settes dypt intramuskulært. Fordi injeksjoner >3 ml medfører ubehag for pasienten anbefales ikke større injeksjoner. Må ikke gis intravenøst. Skal kun gis til voksne. Kontraindikasjoner: Koma, hemning av sentralnervesystemet pga. alkohol eller andre CNS-depressiva. Parkinsons sykdom. Kjent overfølsomhet for haloperidol eller noen av hjelpestoffene. Lesjoner i de basale ganglier. Forsiktighetsregler: Sjeldne tilfeller av plutselige dødsfall er rapportert hos psykiatriske pasienter som behandles med antipsykotika, haloperidol inkludert. Da forlengelse av QT-intervallet er rapportert ved haloperidolbehandling, bør forsiktighet utvises hos predisponerte pasienter (QT-syndrom, hypokalemi, samtidig behandling med medikamenter kjent for å forlenge QT-intervallet), særlig hvis haloperidol administreres parenteralt. Haloperidol metaboliseres i leveren, forsiktighet bør utvises hos pasienter med leversykdom. Kramper kan utløses av haloperidol. Forsiktighet bør utvises hos pasienter med epilepsi og hvor det foreligger forhold som kan predisponere for kramper (når alkoholinntaket opphører hos alkoholikere og ved hjerneskade). Haloperidoltoksisitet kan lettere oppstå ved høye tyroksinnivåer. Haloperidol bør derfor brukes med forsiktighet hos pasienter med hypertyreoidisme. Antipsykotisk behandling hos slike pasienter bør alltid følges med adekvat tyreostatisk behandling. Ved schizofreni kan behandlingsrespons opptre først etter en tids behandling. Likeledes ved seponering kan symptomene ikke opptre på nytt før etter flere uker eller måneder. Kvalme, oppkast og søvnløshet er beskrevet etter brå seponering av høye doser. Tilbakefall kan også forekomme, gradvis nedtrapping av dosen anbefales. En bør være observant overfor tidlige symptomer på tardive dyskinesier. Hvis tegn på tardive dyskinesier inntrer, bør behandlingen seponeres så raskt som mulig. Syndromet kan maskeres når behandling reinstitueres, ved doseøkning eller ved skifte til annet antipsykotisk middel. Aktuelle ekstrapyramidale bivirkninger kan kontrolleres med dosereduksjon og/eller antiparkinsonmidler. Disse bør også kortvarig brukes ved dosering som medfører risiko for bivirkninger (f.eks. injeksjonsbehandling). Hvis samtidig antiparkinsonbehandling er nødvendig, kan denne behandlingen måtte fortsette etter seponering av haloperidol om utskillelsen er raskere enn for haloperidol. Dette er for å unngå utvikling eller forverrelse av ekstrapyramidale symptomer. Legen bør være oppmerksom på muligheten for økt intraokulært trykk når antikolinerge midler inkl. antiparkinsonmidler, administreres samtidig med haloperidol. I likhet med andre antipsykotiske midler, er haloperidol satt i sammenheng med sjeldne tilfeller av malignt neuroleptikasyndrom (MNS). Antipsykotisk behandling bør straks seponeres, og nøye overvåkning institueres. Alkoholtoleransen og evnen til å kjøre motorkjøretøy og betjene maskiner kan påvirkes. Initialt må det derfor utvises forsiktighet inntil en kjenner den individuelle reaksjon på behandlingen. Langtidsbehandling krever regelmessig oppfølging (3 måneder) med hensyn på utvikling av bivirkninger, f.eks. tardive dyskinesier. Interaksjoner: Haloperidol kan forsterke effekten av CNS-depressiva, inkl. alkohol, hypnotika, sedativa eller sterke analgetika. En forsterket CNS-effekt i kombinasjon med metyldopa er også observert. Haloperidol kan redusere effekten av levodopa. De fleste neuroleptika metaboliseres av cytokrom P-450 D6 som hemmes sterkt av kinidin, antidepressive midler, fluoksetin, imipramin, paroxetin og venlafaxin. Haloperidol inhiberer metabolismen av trisykliske antidepressiva med økt plasmakonsentrasjon av disse som følge. I farmakokinetiske studier er en svak til moderat økning av haloperidolkonsentrasjonen observert ved samtidig administrering av buspiron og fluoksetin; om nødvendig reduseres haloperidoldosen. Når langvarig behandling med enzyminduserende stoffer som karbamazepin, fenobarbital eller rifampicin startes, kan dette resultere i en signifikant reduksjon av plasmakonsentrasjon for haloperidol. Ved slik kombinasjonsbehandling bør haloperidoldosen justeres ved behov. Ved seponering av slike medikamenter kan det være nødvendig å redusere haloperidoldosen. Litium og store doser haloperidol er rapportert i forbindelse med neurotoksiske reaksjoner. Haloperidol kan nedsette effekten av adrenalin og andre sympatomimetiske stoffer, og reversere den blodtrykkssenkende effekten av adrenergt blokkerende stoffer som guanetidin. (I: N05A D01 haloperidol) Bivirkninger: Doseavhengige. Ekstrapyramidale bivirkninger er hyppigst forekommende, vanlige hos ca. 40-76% av pasientene. Hyppige (>1/100): Ekstrapyramidale symptomer som tremor, rigiditet, hypersalivasjon, bradykinesi, akatisi, akutt dystoni. Antikolinerge antiparkinsonmidler kan om nødvendig forskrives, men bør ikke benyttes rutinemessig. Akatisi reagerer ofte dårligere på antiparkinsonmidler enn de parkinsonlignende symptomer. Tardive dyskinesier kan opptre ved langtidsbehandling eller seponering. Mindre hyppige: Svær svette- eller spyttsekresjon, kvalme, oppkast, nedsatt appetitt, vektforandringer, dyspepsi og halsbrann, hyperprolaktinemi. Sjeldne ( Overdosering/Forgiftning: Lav toksisitet. Overdosering manifesteres ved en forsterket farmakologisk effekt, med alvorlige ekstrapyramidale symptomer, hypotensjon og sedasjon som de mest fremtredende symptomer. En ekstrapyramidal reaksjon manifesteres med muskelrigiditet og generalisert eller lokal tremor. Hypertensjon heller enn hypotensjon er også mulig. I ekstreme tilfeller kan pasienten bli komatøs og utvikle respirasjonsdepresjon og hypotensjon alvorlig nok til å gi en sjokklignende tilstand. Risiko for ventrikulære arytmier, muligens i forbindelse med forlengelse av QT-intervallet, bør vurderes. Spesifikt antidot finnes ikke. Behandlingen er hovedsakelig understøttende; det anbefales å foreta mavetømming eller indusere emesis, etterfulgt av administrering av aktivt kull. Respirasjonsdepresjon kan indisere kunstig ventilering. EKG og vitale tegn monitoreres inntil EKG er normalt. Alvorlige arytmier, hypotensjon og sirkulasjonskollaps behandles. (Adrenalin skal ikke benyttes, se Interaksjoner.) I tilfeller med alvorlige ekstrapyramidale reaksjoner bør antiparkinsonsmidler gis parenteralt. (F: Antipsykotika) Andre opplysninger: Haldol depot injeksjonssprøyte og kanyle må være tørre. Vann eller fuktighet forvansker injeksjon pga. utfelling. Rekvireringsregel: Haldol depot: Behandlingen skal være instituert av sykehus eller spesialist i psykiatri. Pakninger og priser: Haldol: Injeksjonsvæske: 5 mg/ml: Amp.: 5 × 1 ml kr 60,90, Tabletter: 0,5 mg: Enpac: 100 stk. kr 72,40, 1 mg: Enpac: 100 stk. kr 99,40, 4 mg: Enpac: 100 stk. kr 283,90, Haldol depot: Injeksjonsvæske: 100 mg/ml: 5 × 1 ml kr 734,20. T: 18a). Refusjon: Behandlingen bør være instituert i psykiatrisk sykehusavdeling eller poliklinikk eller av spesialist i psykiatri, og for den videre forskrivning bør det foreligge erklæring fra slik instans om at det er indisert å fortsette behandlingen ambulant. For fortsatt forskrivning utover 1 år bør det foreligge årlig fornyet erklæring fra instans som nevnt. Hvis preparatene må ledsages av preparat mot medikamentell parkinsonisme, jfr. pkt. 16, omfattes også dette av reglene. Sist endret: 16.02.2004 Skal kanskje ikke le, men jeg bare måtte, hehe. 0 Siter
Gjest Russel Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Javel? Trykkluft Dekktrykkmåler Medlemspris 198 Kr Ikke-medlem 295 Kr Michelin dekk kompressor, stor modell Medlemspris 395 Kr Ikke-medlem 495 Kr Michelin dekk kompressor, standard Medlemspris 295 Kr Ikke-medlem 395 Kr Michelin fotpumpe, standard Medlemspris 195 Kr Ikke-medlem 255 Kr Michelin fotpumpe, stor modell Medlemspris 295 Kr Ikke-medlem 375 Kr 0 Siter
mrxx Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Trykkluft Dekktrykkmåler Medlemspris 198 Kr Ikke-medlem 295 Kr Michelin dekk kompressor, stor modell Medlemspris 395 Kr Ikke-medlem 495 Kr Michelin dekk kompressor, standard Medlemspris 295 Kr Ikke-medlem 395 Kr Michelin fotpumpe, standard Medlemspris 195 Kr Ikke-medlem 255 Kr Michelin fotpumpe, stor modell Medlemspris 295 Kr Ikke-medlem 375 Kr Kan du skaffe meg en sånn?...med sterke rabatter selvsagt? 0 Siter
Gjest Russel Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Javel? NYHETSBREV » Ukens nyhetsbrev » Bestill nyhetsbrev Din handlekurv » Din ordrestatus » Slik handler du Start Musikk » Velg kategori - Best of the Best - Blues - Country - Electronica - Filmmusikk - Hip Hop - Hardrock/Metal - Jazz - Klassisk - Musikk DVD - Norsk - Pop & Rock - Reggae - Samlinger - Singler - Soul & RnB - Techno & Trance - World music » Flere kategorier - Avslappning - Bryllup - Disco - Disney - Easy Listening - Funk - Karaoke - Latin - Musikal - Punk - Ringenes Herre - Unplugged - Kampanjer - Kommende - Nice Price fra 49 kr - Nyheter - Opprydningssalg - Topplisten - Alle Månedens CD - Super Audio CD Film Spill Musikk-DVD Downloads Partnere Kundeservice information HURTIGSERVICE » Ny kunde » Glemt ditt passord » Endre dine personlige opplysninger » Personvernerklæring Enkelt å handle Velg f.eks. en film eller en bok, klikk på knappen "Til kassen" og legg din bestilling. Stort sortiment Over 100.000 titler innen musikk, film, bøker og spill - alt i samme butikk. Raske leveranser Normal leveringstid er 2-6 arbeidsdager. Sikker betaling Velg mellom fakturabetaling eller kredittkort (alltid kryptert). Fraktavgift Aldri mer enn 29 kr pr. bestilling. Ordrestatus Her har du full oversikt over alle dine bestillinger, om de har blitt sendt etc. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.