sveiser Skrevet 2. februar 2001 Del Skrevet 2. februar 2001 Jeg har en venn som i ca. 20 år har arbeidet i verkstedindustrien. Han har hatt flere arbeidsgivere, men har i de siste 10 årene arbeidet som sveiser / sandblåser / maler ved samme arbeidsplass. I løpet av disse årene har han pustet inn sveiserøyk, gasser, slipestøv etc. Antagelig har han tatt skade av dette og sitter nå med ødelagt helse. Har hatt flere tilfeller av lungebetennelser mm. Diagnose kronisk astma / emfysem mm. Hører med å fortelle at han både røyker og drikker. Alkohol har satt spor. Likevel har han alltid sørget for å gå på jobb. Etter 1 år med sykemelding med diverse utredninger, samt et forsøk på attføring søkte han på uføretrygd. Avslaget kom og søknaden endte i trygderetten med enda et avslag. Jeg sitter på sidelinjen og får antagelig en ensidig informasjon fra min venn. Likevel har jeg et inntrykk av at han ikke blir sett på som annet enn "nok en sak" og hår i suppa. Undersøkelser har jeg inntrykk av er få og overfladiske pga hans alkoholforbruk. Det har til og med kommet uttalelser om hans helse fra leger som aldri har møtt ham. Etter 20 år i arbeidslivet er han nå en nedbrudt sosialklient og i ferd med å gå til grunne. Hus og hjem står nå i fare for å gå under hammeren. Hva skal denne karen gjøre..?? Skal han godta at det er slutt..?? Sitter samfunnet og ser på at han ender opp på en benk i parken..?? Har han noen ankemuligheter som ikke krever store ressurser (for det har han ikke)..?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17861-hva-skal-han-leve-av/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 3. februar 2001 Del Skrevet 3. februar 2001 Den aktuelle saken er det ikke noe å gjøre med uten å gå til sivilt søksmål mot Staten ved rikstrygdeverket, noe som selvsagt koster. Men det er ingenting i veien for at han kan søke på nytt, eventuelt andre ytelser. Da må han imidlertid ha noe nytt å vise til. Brgrunnelsen i avslagene vil gi en pekepinn på hva som mangler, og dermed hvilke rettigheter han kan ha. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17861-hva-skal-han-leve-av/#findComment-80505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.