Gå til innhold

Nattevæting gutt 5/6 år

Anbefalte innlegg

carla1365380461

Hei

Vi har en gutt som fyller 6 om 2 måneder, og som sluttet med dagbleie tidlig (like før 3), og som aldri har problemer med dagvæting, men som fremdeles tisser hver natt, gjerne flere ganger.

Det vi lurer litt på nå er om vi bare skal anse det som normalt (og fortsette med bleier), eller om vi bør gjøre noe.

Her er litt mer info: Han er eldstemann, så vi har ingen å sammenlikne med når det gjelder arvelighet. Han sover som en stein - helt umulig å vekke - og det er jo noe av problemet. Han kan tisse på seg og ikke kjenne at han er våt før etter mange timer.

Helt til nå har han ligget med bleier. Etter råd fra andre foreldre har vi de siste dagene imidlertid tatt av han bleien - i håp om at han skal bli litt mer bevisst på tissinga og kanskje slutte.

Det som da selvfølgelig skjer, er at han tisser ut 2 sengesett per natt... Vi prøver å vekke ham før vi legger oss, men det er stort sett umulig (gutten _sover_ der han sitter på doringen).

Han synes ikke dette er særlig plagsomt selv enda. Pappaen prøvde i dag morges å si at hvis han klarte å slutte, så skulle han få en belønning, men da sa han selv at "jeg _klarer_ ikke, pappa, jeg sover jo som en stein!".

Vel - det jeg lurer på er som sagt: Skal vi anse dette som normalt for en gutt i den alderen, og ta på bleien igjen om natta (for 2 sengeskift per natt orker jeg ikke i lengden ;-), eller skal vi begynne med spray eller liknende???? Kan du/dere vise meg til et sted hvor det står skrevet noe om denne sprayen (hvordan den virker, evt. bivirkninger, etc.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/178648-nattev%C3%A6ting-gutt-56-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gutten vår sluttet ikke å tisse i senga før han ble nesten 7 år. Som gutten din så sov han så tungt at han ikke merket at han tisset. Vi skiftet på senga stadig vekk, det var et slit.

Vi tok kontakt med fastlege, som skrev ut resept på tablettene "Minirin". Bivirkningene som kan oppstå er bla.mareritt om natten, men jeg tror ikke han fikk det.

Han fikk en tabl. før han la seg.De kan ta opptil 2 for natten. Tabl. virker slik at de setter ned produksjonen av tiss.

Som sagt så gav vi han 1 tabl i døgnet i ca. et halvt år. Så kuttet vi bruken av tablettene, det gikk helt fint. Det kom ikke en dråpe i senga verken under medisineringen eller etter at vi kuttet ut bruken av dem.

Tablettene er litt dyre, men de er verdt det.

Gjest LaReodor

Beklager, men dette er ille. Bruk tøybleier i trusevariant til gutten. Da blir han våt når han tisser på seg. Det pleier å hjelpe, moderne bleier er helt tørre, og da kan dere ikke vente han skal forstå problemet.

Med tøybleier blir heller ikke senga våt. Dette er min søsters TIPP-TOPP råd mot nættevæting, og har i følge henne hjulpet maaange.

carla1365380461

Gutten vår sluttet ikke å tisse i senga før han ble nesten 7 år. Som gutten din så sov han så tungt at han ikke merket at han tisset. Vi skiftet på senga stadig vekk, det var et slit.

Vi tok kontakt med fastlege, som skrev ut resept på tablettene "Minirin". Bivirkningene som kan oppstå er bla.mareritt om natten, men jeg tror ikke han fikk det.

Han fikk en tabl. før han la seg.De kan ta opptil 2 for natten. Tabl. virker slik at de setter ned produksjonen av tiss.

Som sagt så gav vi han 1 tabl i døgnet i ca. et halvt år. Så kuttet vi bruken av tablettene, det gikk helt fint. Det kom ikke en dråpe i senga verken under medisineringen eller etter at vi kuttet ut bruken av dem.

Takk for tipset - jeg hadde ikke hørt om disse tablettene, men det var jo kanskje en ide,ja.

Hilsen fra

carla1365380461

Beklager, men dette er ille. Bruk tøybleier i trusevariant til gutten. Da blir han våt når han tisser på seg. Det pleier å hjelpe, moderne bleier er helt tørre, og da kan dere ikke vente han skal forstå problemet.

Med tøybleier blir heller ikke senga våt. Dette er min søsters TIPP-TOPP råd mot nættevæting, og har i følge henne hjulpet maaange.

_Ille_ var vel kanskje å ta litt hardt i, men jeg kan være enig i at moderne bleier er for behagelige ;-)

Takk for tipset.

Hilsen fra

Annonse

Gjest levelenge

Hei Carla ! Mine to gutter (har også to jenter) led av sengevæting. Begge var tørre fra 3 år. Så startet det på 5-6 år og varte til 8-9 år. Jeg kontaktet fagpersoner og leste mye, men til slutt fant jeg og mannen vår egen løsning: Vi aksepterte problemet. Min far led av det samme, og det går over..

Guttene hadde frotte-laken med plastunderlag samt alltid nytt laken og rene pysjer liggende ved sengen. Etterhvert fikset de det selv om natten. Så var det en vaskemaskin ekstra om morgenen. Men hva så, det viktigste var at guttene ikke følte at dette var noe galt, det ble akseptert, og da slappet de av. Det går over!! vennlig hilsen

carla1365380461

Hei Carla ! Mine to gutter (har også to jenter) led av sengevæting. Begge var tørre fra 3 år. Så startet det på 5-6 år og varte til 8-9 år. Jeg kontaktet fagpersoner og leste mye, men til slutt fant jeg og mannen vår egen løsning: Vi aksepterte problemet. Min far led av det samme, og det går over..

Guttene hadde frotte-laken med plastunderlag samt alltid nytt laken og rene pysjer liggende ved sengen. Etterhvert fikset de det selv om natten. Så var det en vaskemaskin ekstra om morgenen. Men hva så, det viktigste var at guttene ikke følte at dette var noe galt, det ble akseptert, og da slappet de av. Det går over!! vennlig hilsen

Takk for svaret!

Jeg er helt enig i at man ikke må stresse ungene. Jeg forteller stadig vekk at det er helt normalt, og at der er mange som tisser om natten.

Jeg er likevel i tvil:

- Behandle?

- Vente, og i så fall:

* På med bleien igjen?

* Av med bleien? (og _to_ sengeskift per natt....? - en periode eller i ett/to år?? gjesp!!).

Hilsen fra

Gjest Mor til sengevæter

Det å ta av bleien og tro at barnet slutter å tisse på seg pga ubehag er slik man behandlet sengevætere i gamle dager. Da trodde man at det ville hjelpe at barnet opplevde ubehag ved at senen ble våt og de selv kalde. Sannheten er jo at det en sengevæter ønsker seg aller mest, er å kunne holde sengen tørr, så om barnet har en sjanse, ja så tisser hun/han ikke i sengen. Jeg ville ha fortsatt med bleier på han jeg, kan ikke se noen som helst grunn til at han skal sove uten. Har en gutt i samme situasjon, send meg gjerne en mail om du vil utveksle erfaringer: [email protected]

Gjest oldplay

Minirin hjalp _overhodet_ ikke på vår gutt... Han gikk opp til 2 tabletter etter 3 uker og fullførte en hel "kur" som foreskrevet, men der var null effekt. Nå bruker han trusealarm og utrolig nok fungerer det. Han er i ferd med å lære seg dette med å våkne opp når han må tisse. Det er merkelig at det er så forskjellig hva som hjelper, synes jeg, for vi har prøvd mye - ting som andre igjen har blitt hjulpet med...

Gjest levelenge

Takk for svaret!

Jeg er helt enig i at man ikke må stresse ungene. Jeg forteller stadig vekk at det er helt normalt, og at der er mange som tisser om natten.

Jeg er likevel i tvil:

- Behandle?

- Vente, og i så fall:

* På med bleien igjen?

* Av med bleien? (og _to_ sengeskift per natt....? - en periode eller i ett/to år?? gjesp!!).

Hilsen fra

Det med bleie var i alle fall litt følsomt for mine gutter. Litt flaut,liksom, selv om det var bare var oss foreldre og de som visste om det. Jeg er alltid skeptisk til medisinering, særlig når det er bivirkninger. Men jeg forstår også godt ditt "gjeesp"! Det jeg har oppfattet, er at "kommunikasjonen mellom hjerne og urinblære" ikke fungerer helt. Vi prøvde med lite drikke, vekking med tissing og mange andre råd. Men det ble vått i sengen uansett.

Håper dere finner en løsning som passer for dere!

Vennlig hilsen

carla1365380461

Det å ta av bleien og tro at barnet slutter å tisse på seg pga ubehag er slik man behandlet sengevætere i gamle dager. Da trodde man at det ville hjelpe at barnet opplevde ubehag ved at senen ble våt og de selv kalde. Sannheten er jo at det en sengevæter ønsker seg aller mest, er å kunne holde sengen tørr, så om barnet har en sjanse, ja så tisser hun/han ikke i sengen. Jeg ville ha fortsatt med bleier på han jeg, kan ikke se noen som helst grunn til at han skal sove uten. Har en gutt i samme situasjon, send meg gjerne en mail om du vil utveksle erfaringer: [email protected]

Mail er sendt :-)

Annonse

carla1365380461

Hei

Har fått mailen din, og forsøkt å svare deg også.... men jeg får den hele tiden i retur. Har forsøkt 6 ganger nå *sukk*

Har du fått andre mailer i dag?

Hmmm - derfor det er så stille på mailen min i dag?!

Den _pleier_ å fungere godt, så kanskje du kan prøve igjen siden? (hvis du gidder å holde ut!)

Har ikke så mange andre adresser...

;-)

Gjest Mor til sengevæter

Hmmm - derfor det er så stille på mailen min i dag?!

Den _pleier_ å fungere godt, så kanskje du kan prøve igjen siden? (hvis du gidder å holde ut!)

Har ikke så mange andre adresser...

;-)

Den er fortsatt ute av drift, forsøkte på nytt nå nettopp.

Gjør et nytt forsøk i kveld og om nødvendig i morgen tidlig jeg..... gir ikke opp enda :o)

carla1365380461

Hei Carla

Forsøkte igjen i går ettermiddag, og 2 ganger nå i dag tidlig... fortsatt får jeg mailene i retur :o(

Merkelig...

Og jeg som ryddet i innboksen og alt i går. Har fått mail og, i dag...

Skal sende beskjed til datamannen på jobb.

(Beklager bryet!)

Klem

Gjest gomle

Vi har også en sønn som straks er 6, og som tisser om natten fremdeles. Han bruker nattbleier. Han ble tørr på dagen da han var ganske akkurat 3 år. Vi stresser ikke med det, han kan tross alt ikke noe for det. Det er ganske mange barn som tisser om natten mellom 6 og 8 år, og også noen etter det. Det finnes hjelp i form av å følge dem på do, eller ta noen medisin som jeg ikke husker navnet på. Dette vil gjøre at barnet produserer mindre urin om natten, men vil altså ikke løse problemet, det vil bare løse "symptomene". Slutter man med medisinen begynner tissingen igjen.Noen er bare senere modne på dette området. De fleste blir heldigvis tørre før eller siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...