Gå til innhold

Nattevæting gutt 5/6 år

Anbefalte innlegg

... vi også prøver å tenke på dette med væskeinntak før leggetid. Prøver å begrense drikking etter klokka 6, men det er ikke alltid like lett når gutten er tørst. STORE mengder drikker han likevel ikke.

Hilsen igjen

Hei, Ville bare si at min sønn på 6 1/2 år fortsatt er sengeveter. Han sover også kjempetungt og er vanskelig å vekke. Får han gjerne på do før jeg legger meg og likevel er bleien kjempevåt.

Vi har prøvd minirin nesespray og han kunne da ha noen få netter som var tørre, og generelt mindre våt bleie. Så det stemmer at urinmengden minskes, men så lenge "sperrene" for å tisse ikke er der så går det jo ikke.

Har også hørt gode erfaringer med tissematte og kommer til å prøve det når gutten selv begynner å synes det er plagsomt at han tisser om natta.

Foreløpig godtar han situasjonen og kler på seg selv bleie hver natt uten å tenke mer - så hvorfor skal vi bekymre oss så veldig tenker jeg.

Han søster hadde også problemer, men hun ble tørr før hun ble 6.

De nye bleiene for nattvetere er litt mindre glorete og kan være et alternativ om gutten din synes det er ille med bleiene.

Lykke til

mvh

Fortsetter under...

carla1365380461

Hei, Ville bare si at min sønn på 6 1/2 år fortsatt er sengeveter. Han sover også kjempetungt og er vanskelig å vekke. Får han gjerne på do før jeg legger meg og likevel er bleien kjempevåt.

Vi har prøvd minirin nesespray og han kunne da ha noen få netter som var tørre, og generelt mindre våt bleie. Så det stemmer at urinmengden minskes, men så lenge "sperrene" for å tisse ikke er der så går det jo ikke.

Har også hørt gode erfaringer med tissematte og kommer til å prøve det når gutten selv begynner å synes det er plagsomt at han tisser om natta.

Foreløpig godtar han situasjonen og kler på seg selv bleie hver natt uten å tenke mer - så hvorfor skal vi bekymre oss så veldig tenker jeg.

Han søster hadde også problemer, men hun ble tørr før hun ble 6.

De nye bleiene for nattvetere er litt mindre glorete og kan være et alternativ om gutten din synes det er ille med bleiene.

Lykke til

mvh

Takk for svaret!

Jeg har også kommet til den konklusjon at jeg ikke skal stresse med det - tror det er best!

Lykke til selv!

Hilsen fra

Siri Harket, uroterapeut

Hei.Beklager noe sent svar.Jeg støtter dere virkelig på at bleia kan på igjen for en periode.Det du beskriver med at han sover så tungt er ganske vanlig. Behandling av sengevæting kan skje på flere måter.Blæretrening på dagen, dvs man kartlegger dovaner og blærevolum, og setter opp et fast opplegg for når barna skal på toalettet. Senge alarm er et annet alternativ.Det krever at barna er modne for det. Gutten deres er ikke så stor, så dette ville jeg nok ventet litt med.Når det gjelder medikamenter så er det et medikament som hos noen barn kan ha god effekt.Det har få bivirkninger,men dere kan se på nettsidene: torrhelenatten.no eller minirin.no

Bruk bleie på ham foreløpig, og prøv evt medisiner.Lykke til

Gutten vår sluttet ikke å tisse i senga før han ble nesten 7 år. Som gutten din så sov han så tungt at han ikke merket at han tisset. Vi skiftet på senga stadig vekk, det var et slit.

Vi tok kontakt med fastlege, som skrev ut resept på tablettene "Minirin". Bivirkningene som kan oppstå er bla.mareritt om natten, men jeg tror ikke han fikk det.

Han fikk en tabl. før han la seg.De kan ta opptil 2 for natten. Tabl. virker slik at de setter ned produksjonen av tiss.

Som sagt så gav vi han 1 tabl i døgnet i ca. et halvt år. Så kuttet vi bruken av tablettene, det gikk helt fint. Det kom ikke en dråpe i senga verken under medisineringen eller etter at vi kuttet ut bruken av dem.

Tablettene er litt dyre, men de er verdt det.

Jeg har en gutt på 6,5 år som tisser på seg hver natt og har alltid gjort det. Nå har vi såvidt begynt med minirin og er spente på om det kan ha god effekt, verken kiropraktor og soneterapi har hjulpet oss... Men disse tablettene fikk vi på resept som ble dekket ev rikstrygdeverket, så vi har altså ikke betalt noen ting selv. På apoteket fortalte de meg også om hvilke bleier som var refusjonsberettiget, hvis jeg bare fikk det på blå resept fra legen. Så dette skal ikke trenge å koste mye penger for oss som sliter med sengevætere!!

• 4 måneder senere...

Det med bleie var i alle fall litt følsomt for mine gutter. Litt flaut,liksom, selv om det var bare var oss foreldre og de som visste om det. Jeg er alltid skeptisk til medisinering, særlig når det er bivirkninger. Men jeg forstår også godt ditt "gjeesp"! Det jeg har oppfattet, er at "kommunikasjonen mellom hjerne og urinblære" ikke fungerer helt. Vi prøvde med lite drikke, vekking med tissing og mange andre råd. Men det ble vått i sengen uansett.

Håper dere finner en løsning som passer for dere!

Vennlig hilsen

Jeg har brukt Minirin i over 10 år. Den eneste plagen jeg har hatt er litt tørre slimhinner i nesa. Men det løste jeg ved å ta i kun et nesebor om dagen.

Jeg er selv 26 år. Ble tidlig tørr både dag og natt. Så brått begynte jeg å tisse på meg på natten når jeg var 5 år. Alle tiltak ble satt igang; fra bleie til kjerringråd. Ingen virkning på noe. Eneste jeg opplevde var dårligere søvn. Jeg fikk også beskjed om at det går over og det bare var å leve med. Joda... Jeg levde sånn i 17 uten at det gikk over. Når jeg var 17 år fikk jeg Minirin. Og har vært tørr siden. Nå kan jeg slutte med Minirin og være tørr i flere mnd. så når jeg begynner å bli våt igjen kan jeg ta en sprut i uka i en periode også er jeg bra igjen. Jeg brukte også Minirin mens jeg var gravid uten at det var noe problem. Tror det er mange farligere medisiner ute å går. Dessuten så er det helt utrolig hva det gjør med selvfølelsen at man faktisk kan være med på ting uten å alltid være redd for å tisse på seg. Skal love deg at det ikke er morro å sove hos kjæresten og måtte late som du sover en hel natt for å ikke tisse på deg.

Minirin hjalp _overhodet_ ikke på vår gutt... Han gikk opp til 2 tabletter etter 3 uker og fullførte en hel "kur" som foreskrevet, men der var null effekt. Nå bruker han trusealarm og utrolig nok fungerer det. Han er i ferd med å lære seg dette med å våkne opp når han må tisse. Det er merkelig at det er så forskjellig hva som hjelper, synes jeg, for vi har prøvd mye - ting som andre igjen har blitt hjulpet med...

hos meg fungerte ikke minirin tabletter, men nesesprayen var fantastisk.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...