Gjest midia Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Lurer på om det er andre adhd foreldre her som er plaget med at barnet lager ulyder? gutten her går å hyler som en ulv stort sett hele dagen,litt værre før han får medisin om morgenen og når virknigen går ut om kvelden. hylene kan skjære gjennom marg og bein. Kommenterte det til ham i starten og det hjalp lite,nå sier vi ingenting om det til ham. Det fortsetter likevel samme faan hva vi gjør (unnskyld uttrykket). noen forslag på hva vi kan gjøre? Premiering hvis han klarer å ti stille en hel dag kanskje? *Undres* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinna Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Vil si at jeg _kan_ ingen ting om pedagogikk i forhold til bokstavbarn, men tenker at kanskje kan dere prøve å belønne han når han slutter å lage lyd? ...Og ignorere han litt (i forhold til ulingen) når han begynner igjen? Sånn at ønsket atferd (ikke lage ulyder) gir noe positivt(ros, kos, leke og andre belønnende ting?), men at når han lager lyd, så fører det ikke til noe? Kanskje kan det være et for stort mål til å begynne med å belønne han etter en hel dag uten ulyder til å begynne med! Dere er selvfølgelig sikre på at han ikke har vondt eller noe? "Lekmannstanker" fra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ticeren Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Lager han andre lyder, gjøre andre "rare" ting? Spesielle bevegelser som han gjentar? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Lager han andre lyder, gjøre andre "rare" ting? Spesielle bevegelser som han gjentar? Nei ikke annet enn at han pirker på seg sår utover armene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Vil si at jeg _kan_ ingen ting om pedagogikk i forhold til bokstavbarn, men tenker at kanskje kan dere prøve å belønne han når han slutter å lage lyd? ...Og ignorere han litt (i forhold til ulingen) når han begynner igjen? Sånn at ønsket atferd (ikke lage ulyder) gir noe positivt(ros, kos, leke og andre belønnende ting?), men at når han lager lyd, så fører det ikke til noe? Kanskje kan det være et for stort mål til å begynne med å belønne han etter en hel dag uten ulyder til å begynne med! Dere er selvfølgelig sikre på at han ikke har vondt eller noe? "Lekmannstanker" fra Vi har jo begynt å ignorere ham men det blir ikke slutt likevel. Nei det er ikke smertehyl/ul. Han er 10 år så han klarer å si fra om han har vondt noe sted. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gladiol Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Ja da, her har vi mye og høye "lyder " i form av høyt stemmeleie og sinne. Synes tanken din på belønning er veldig god, men å forvente en hel dag er å stille alt for høye krav. Det jeg har gjort er å lage et skjema som har intervaller på 15 min. Når barnet har klart 15 min. får det et kryss på skjemaet. Etter 5 kryss på samme dag så er det en belønning i form av penger. Jo flere kryss jo mere penger. Dette er noe som fungerer bra for oss, men vi bruker det bare periodevis i løpet av dagen. Det kan være under et måltid, kveldstell etc. for å bedre de situasjonene som ofte er turbulente. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinna Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Vi har jo begynt å ignorere ham men det blir ikke slutt likevel. Nei det er ikke smertehyl/ul. Han er 10 år så han klarer å si fra om han har vondt noe sted. Ja, ignorere er en ting, men hva med å belønne når han _ikke_ gjør det? Dvs akuratt i det han tar velget (hvis det er det) om å slutte? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Ja, ignorere er en ting, men hva med å belønne når han _ikke_ gjør det? Dvs akuratt i det han tar velget (hvis det er det) om å slutte? Vi får nok prøve å gi belønning. Det gladiol sier høres fornuftig ut synes jeg så etter påske starter vi opp belønningssystem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Ja da, her har vi mye og høye "lyder " i form av høyt stemmeleie og sinne. Synes tanken din på belønning er veldig god, men å forvente en hel dag er å stille alt for høye krav. Det jeg har gjort er å lage et skjema som har intervaller på 15 min. Når barnet har klart 15 min. får det et kryss på skjemaet. Etter 5 kryss på samme dag så er det en belønning i form av penger. Jo flere kryss jo mere penger. Dette er noe som fungerer bra for oss, men vi bruker det bare periodevis i løpet av dagen. Det kan være under et måltid, kveldstell etc. for å bedre de situasjonene som ofte er turbulente. Kjempebra ordning hørtes det ut som! Den kjøper jeg og starter etter påske. Tusen takk for tips! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ticeren Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Nei ikke annet enn at han pirker på seg sår utover armene. Det _kan_ være vokale tics. Tics blir det ikke meindre av om man maser om at det må ta slutt. Tvert i mot kan det å snakke om det føre til mer av det.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en mamma i nord Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Har du vurdert å få han utredet med tanke på tourettes syndrom? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Har du vurdert å få han utredet med tanke på tourettes syndrom? Det har aldri vært nevnt i hans utredning fra bup og habteam sin side, å jeg rekner med at de hadde sagt noe om det skulle være noen som helst grunn til å tenke på tourettes og sånne tics. Jeg skal selvfølgelig lufte spørsmålet takk for tips! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lady in blue Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Det har aldri vært nevnt i hans utredning fra bup og habteam sin side, å jeg rekner med at de hadde sagt noe om det skulle være noen som helst grunn til å tenke på tourettes og sånne tics. Jeg skal selvfølgelig lufte spørsmålet takk for tips! tourettes syndrom og tics er ikke så uvanlig å ha samtidig med ad/hd. Men det er ganske vanlig å ha mindre tics når man er blant fremmede, og det kan jo være at tics holdes tilbake i møte med bup-personellet..? Du kunne nå nemne det for dem? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 tourettes syndrom og tics er ikke så uvanlig å ha samtidig med ad/hd. Men det er ganske vanlig å ha mindre tics når man er blant fremmede, og det kan jo være at tics holdes tilbake i møte med bup-personellet..? Du kunne nå nemne det for dem? Det er sagt til dem at han lager ulyder. har ikke fått noen "hint" fra dem at det kan være disse diagnosene han har. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en mamma i nord Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Det er sagt til dem at han lager ulyder. har ikke fått noen "hint" fra dem at det kan være disse diagnosene han har. Kan være at de ikke har den beste kompetansen på tourettes syndrom. ikke alle som har det!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 Kan være at de ikke har den beste kompetansen på tourettes syndrom. ikke alle som har det!! skal nevne det for dem på neste møte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serrada Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Lydene er noe man lager for å øke rytmen i kroppen, det som er med Ritalin og Strattera er at de ikke setter opp kranie rytmen.. Rytmen hos en "normal" person er 18-22 slag i minuttet, hos en med ADHD 1-2 slag, hos en alvorlig deprimert person, uten ADHD i utgangspunktet 8-10.. Autister har for høy rytme, og de som har Asbergers virker det som det er for høy rytme i den ene hjerne halv delen og for lav i den andre.. Forsker på dette for tiden og har god nytte av å sette opp rytme på datteren min.. Altså da må dere gi han noe annet som setter opp rytmen, høy musikk, vippestol, hammer og spiker, synge, tralle, gjøre kryss bevegelser.. gi han en annen adferd som er overlevbar for familien.. og belønning system som virker.. Lykke til.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@ldin@ Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Vi får nok prøve å gi belønning. Det gladiol sier høres fornuftig ut synes jeg så etter påske starter vi opp belønningssystem. Vår sønn med ADHD har også masse lyder som "må" ut. Når han har tatt morgenmedisinen kan vi høre når den begynner å virke. Da han begynte med medisin var det en av de tingene som vi først la merke til her hjemme-det var stille! Slike lyder er etter hva jeg har skjønt noe som ofte følger med barn med en slik diagnose, og det har liten hensikt å ta det opp til stadighet. "Det bare blir sånn" sa sønnen min, og det tror jeg stemmer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Vår sønn med ADHD har også masse lyder som "må" ut. Når han har tatt morgenmedisinen kan vi høre når den begynner å virke. Da han begynte med medisin var det en av de tingene som vi først la merke til her hjemme-det var stille! Slike lyder er etter hva jeg har skjønt noe som ofte følger med barn med en slik diagnose, og det har liten hensikt å ta det opp til stadighet. "Det bare blir sånn" sa sønnen min, og det tror jeg stemmer. Dette er veldig gammelt innlegg og gutten har endret seg. Ulydene er så å si borte! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest apelsin Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Hei. Jeg ser at innlegget ditt er noen år nå. Hvor gammel er han nå? Har han føtalt alkohol syndrom, torettes, aspergers, angst eller depresjon i tilegg til adhd? Hvor tung er han? Hvor mye får han med medisin? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.