Gå til innhold

Hvor mye fast føde/pupp ved 5 mnd?


Pjuska

Anbefalte innlegg

Gutten vår har nå fått fast føde i ca. 2 uker. Han liker godt Nestles grøt og fruktpureer.

Jeg pleier å gi han ett grøtmåltid på kvelden. Ettersom han alltid sovner ved puppen, gir jeg han grøt først for å være sikker på at han får den i seg. Nå liker han grøten så godt at jeg vet ikke når jeg skal stoppe. I går fikk han to porsjoner (à ca. 16 g. pulver) grøt, nesten et fullt glass med ferskenpuré og til slutt pupp. Alt spiste han med stor appetitt.

- Men bør han få mindre grøt?

- Skal jeg eller han begrense mengden av fast føde?

- Bør jeg begynne å gi han flere måltider med grøt/middag?

- Hvor ofte skal han ha avføring nå (han har hatt ca. 1 uke eller mer mellom hver gang når han har fått kun morsmelk)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære Pjuska. Det er godt å ha barn som er glad i mat. Det er muilig at de mengdene du angir kan virke litt mye hvis alt blir gitt til et måltid. Morsmelken dekker opp mot 2/3 av barnets energibehov frem mot andre halvdel av første leveår. I denne perioden anbefales det å amme før måltidet. Mange opplever at baret blir urolige om natten hvis store mengder fast føde blir gitt om kvelden, men det er selvsagt individuelt. Det er vanlig med en gradvis opptrapping av antall faste måltider. Man må ta hensyn til vektøkning og trivsel og om barnet virker fornøyd etter ammemåltidet. Når fast føde er blitt introdusert er det normalt med hyppigere avføringer. (1 uke mellom avf. på kun morsmelk er helt normalt) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...