Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en mann på 38 år som for 2,5 år siden ble stukket ned med kniv i brystet, det var meget kritisk da dette skjedde.nå i ettertid går det veldig bra med meg sykisk og har ikke noen problemer etter en stor oprasjon.fikk ikke tilbud om noen form for trening eller sykolog,etter lang tid kom jeg meg på beina igjen. Problemet mitt kom 5 mnd senere da jeg fikk en prolaps mellom 4 og 5 ryggvirvel.tok vanlig røntgen og ct. Gikk over på attføring og startet på BI som student,men det gikk ikke lenge før jeg fikk nok en smell i ryggen og skolegangen gikk i stå.Nå har det gått 1 år og har hatt 5 smeller i ryggen,og da er jeg liggende på madrass i stua i 6-12 dager ute av stand til å gå på toaletet.mellom disse smellene så er en vanlig dag for meg å ha problemer med å kle på meg om morgenen. har gått til både kiropraktor og pysoterapaut med veldig kortvarig effekt hver gang.konstant stiv,mangler 55 cm for å ta i gulvet,forøvrig må jeg si at min fastlege er av vente og se det ann typen.Er det mulig at jeg må gå til en annen lege for å bli vurdert til oprasjon? Hadde ryggproblemet vært unngått hvis jeg hadde fått rehabilitering etter sykehusoppholdet?Har også vært på nimi for undersøkelse på eget ønske,fikk da henvisning til pysoterapi uten som nevnt særlig effekt.Jeg har ett sterkt ønske om å komme tilbake til arbeidslivet igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179004-ryggsmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Langvarige ryggsmerter kan komme fra flere strukturer i ryggen inkludert musklene, mellomvirvelskivene eller de små bueleddene mellom virvlene. Det er i første omgang viktig å få en grundig undersøkelse som forhåpentligvis kan gi en presis diagnose. MR (magnet resonans) er en god undersøkelse som fremstiller både knokler og bløtdeler nøyaktig. Noen ganger kan undersøkelsen kompletteres med å sette en sprøyte med bedøvelse lokalt for å se om smertene blir borte. Når det gjelder behandling vil en "vente å se" holdning i de fleste tilfeller være å foretrekke fremfor for eksempel en operasjon. Problemet i ditt tilfelle synes å være at du etter det første prolapset har fått gjentatte episoder med ryggsmerter og dette ser vi av og til. Årsaken kan være at man endrer bevegelsesmønster etter et prolaps på grunn av smerter og at dette fører til at belastningen på ryggen også endres. Det finnes noen sykehus som er spesialister i rehabilitering av ryggpasienter og du kan kanskje diskutere med din lege om det kan være en mulighet. Noen ganger blir man på sykehuset noen uker for intensiv opptrening under veiledning av spesialister.Innen alternativ behandling er akupunktur best dokumentert i behandling av ryggsmerter, men her er resultatene variable i de ulike undersøkelsene som er publisert. En fysioterapeut som har godkjent akupunkturutdannelse vil kunne være en mulighet og effekten kan vurderes etter 6-10 behandlinger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179004-ryggsmerter/#findComment-1206752
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...