Gå til innhold

Daglig "skvetting", jente 9 år

Anbefalte innlegg

blekksprut1365380832

Datteren min på 9 år kommer ofte hjem fra skolen og har hatt et "uhell". Dette skjer også hjemme i lek med andre barn. Hun venter så lenge med å tisse at det går i buksa. Jeg har forsøkt meg lenge med å følge henne på toalettet, men vi er ikke kvitt problemet. Lærer vet om situasjonen. Det blir dumt for henne både pga ubehag og vond lukt, stadig klesvask og gjentatte urinveisinfeksjoner. Lege mener det ikke skyldes annen sykdom/skade. Har noen tips til hvordan jeg kan hjelpe henne til å få bukt med problemet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179132-daglig-skvetting-jente-9-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fru. Hagen

Vel, dersom hyppig oppfølging og strenge rutiner for når og hvor ofte man går på do ikke hjelper, så må datteren din tydligvis lære dette på den harde måten. Det vil si at du bør gi klar beskjed om at hun må begynne med bleier igjen om hun ikke skjerper seg og går på do.

Vel, dersom hyppig oppfølging og strenge rutiner for når og hvor ofte man går på do ikke hjelper, så må datteren din tydligvis lære dette på den harde måten. Det vil si at du bør gi klar beskjed om at hun må begynne med bleier igjen om hun ikke skjerper seg og går på do.

kan da ikke true et barn på 9 år med å begynne med bleie..hun synes da sikkert selv at dette er leit..

men jeg syns du heller bør bruke et belønning system...

min datter har enurese(tisser på seg dag og natt) og encoprese(bæsjerpå seg)

og for hver gang hun går på do og bæsjer setter vi et stjerne klistermerk(varierer for hver gang hva slags klistemerke) på et ark.jeg har da kjøpt slike ark som ser ut som diplom.der jeg skriver..do diplom for ****..for hver gang hun får ti stk der får hun en premie og vi begynner på nytt ark.ikke dyre gaver..men noe til 10- 20 kr..hun synes dette er kjempe fint.og er blitt flink med å gå på do.

hva med å si til henne at for hver dag hun kommer hjem uten uhell så setter dere på et klistemerke...og bli enig om hvor mange før premien skal deles ut.

men ikke straff med at hvis hun en dag tisser på seg tar du vekk et..

la oxo hva slags premie være en ovraskelse...men at hun vet hun får noe...dette finner de oxo spenneden..lykke til..men ikke straff henne.:)

Gjest Fru. Hagen

kan da ikke true et barn på 9 år med å begynne med bleie..hun synes da sikkert selv at dette er leit..

men jeg syns du heller bør bruke et belønning system...

min datter har enurese(tisser på seg dag og natt) og encoprese(bæsjerpå seg)

og for hver gang hun går på do og bæsjer setter vi et stjerne klistermerk(varierer for hver gang hva slags klistemerke) på et ark.jeg har da kjøpt slike ark som ser ut som diplom.der jeg skriver..do diplom for ****..for hver gang hun får ti stk der får hun en premie og vi begynner på nytt ark.ikke dyre gaver..men noe til 10- 20 kr..hun synes dette er kjempe fint.og er blitt flink med å gå på do.

hva med å si til henne at for hver dag hun kommer hjem uten uhell så setter dere på et klistemerke...og bli enig om hvor mange før premien skal deles ut.

men ikke straff med at hvis hun en dag tisser på seg tar du vekk et..

la oxo hva slags premie være en ovraskelse...men at hun vet hun får noe...dette finner de oxo spenneden..lykke til..men ikke straff henne.:)

Klart man kan bruke bleier på en 9 åring. Det er ingen aldersgrense på bleier vel, det er et hjelpemiddle for de som trenger det, uansett alder. Datteren din lærer nå at bare hun går på do, så får hun en gave. Det er interessen hennes for å gå på do. Hadde hun fått på seg bleier, er jeg overbevist om at hun ville hatt en helt annen motivasjon for å komme seg på do i tide.

Annonse

Klart man kan bruke bleier på en 9 åring. Det er ingen aldersgrense på bleier vel, det er et hjelpemiddle for de som trenger det, uansett alder. Datteren din lærer nå at bare hun går på do, så får hun en gave. Det er interessen hennes for å gå på do. Hadde hun fått på seg bleier, er jeg overbevist om at hun ville hatt en helt annen motivasjon for å komme seg på do i tide.

må nok desverre si at det med bleie ikke funker på alle...man kan føle seg nedverget ja.

har man enurese på dagen så er ikke veien for å slutte det å få barnet til å føle seg behandlet som en baby.og har bleier i huset vi,og sier ikke at bleier ikke er bra,men vi bruker det om natten hvis uhellet har vært der ofte.men det kun for at jeg ikke altid orker vaske et sengesett hver dag da dette oxo ink dyne.

siden min datter har både encoprese og eurese har vi snakket mye med barne psykologer og de annbefaler oxo premie som belønning over noe bra..men det min datter har på seg på dagtid for at ikke trusen skal bli bløt er tena bind.

for da lukter det heller ikke..man bør faktisk skjerme dette for andre barn,ellers kan resten av skole livet bli noe negativt.

Gjest Fru. Hagen

må nok desverre si at det med bleie ikke funker på alle...man kan føle seg nedverget ja.

har man enurese på dagen så er ikke veien for å slutte det å få barnet til å føle seg behandlet som en baby.og har bleier i huset vi,og sier ikke at bleier ikke er bra,men vi bruker det om natten hvis uhellet har vært der ofte.men det kun for at jeg ikke altid orker vaske et sengesett hver dag da dette oxo ink dyne.

siden min datter har både encoprese og eurese har vi snakket mye med barne psykologer og de annbefaler oxo premie som belønning over noe bra..men det min datter har på seg på dagtid for at ikke trusen skal bli bløt er tena bind.

for da lukter det heller ikke..man bør faktisk skjerme dette for andre barn,ellers kan resten av skole livet bli noe negativt.

Først sier du at bleie ikke er løsningen, så moderer du deg til at bleier ikke funker for alle. Da er vi mer enig. Min mening er at hos de barna der man har forsøkt det meste uten resultat, bør man også forsøke med bleier, det har faktisk hendt mer enn en gang i historien at dette har medført at barn slutter å tisse på seg.

Dere tar jo selv bleier i bruk hos dere som du sier, riktignok små Tena bleier om dagen da det kanskje mest er små urinlekkasjer hos din datter, slik at hun ikke trenger en stor tykk bleie, også større bleier om natten når tissingen er som verst.

Bleier er et hjelpemiddel, så bruk det er min oppfordring.

Først sier du at bleie ikke er løsningen, så moderer du deg til at bleier ikke funker for alle. Da er vi mer enig. Min mening er at hos de barna der man har forsøkt det meste uten resultat, bør man også forsøke med bleier, det har faktisk hendt mer enn en gang i historien at dette har medført at barn slutter å tisse på seg.

Dere tar jo selv bleier i bruk hos dere som du sier, riktignok små Tena bleier om dagen da det kanskje mest er små urinlekkasjer hos din datter, slik at hun ikke trenger en stor tykk bleie, også større bleier om natten når tissingen er som verst.

Bleier er et hjelpemiddel, så bruk det er min oppfordring.

eing om at bleier er et hjelpe middel..men man skal ikke bruke de eller legge de frem som en trussel..

hos oss har det aldri vært tvang ved bruk av disse type hjelpe middler..

det var det som var mitt poeng...at det skal ikke være en slags trussel.

Gjest Fru. Hagen

eing om at bleier er et hjelpe middel..men man skal ikke bruke de eller legge de frem som en trussel..

hos oss har det aldri vært tvang ved bruk av disse type hjelpe middler..

det var det som var mitt poeng...at det skal ikke være en slags trussel.

Vel, trussel eller tvang.... det syns jeg blir feil ord. Det er jo mer en konsekvens av at barnet ikke kan holde seg tørr.... Jeg syns det er meningsløst dersom et barn skal gå rundt å gjøre alt i buksa, og at man konsekvent overser bleier bare fordi at barnet er over en viss alder (normal bleiebarn alder), når det vitterlig trenger bleie. Et så barn forstår mye og som foreldre må man jo forklare hvorfor det blir slik og slik, så det på en måte ikke blir slik at det alltid er straff å ta i bruk et slikt hjelpemiddel. Det skjer altså som en konsekvens av at barnet ikke klarer å holde seg tørr, og ikke som en straff for at hun/han tisser i buksa.

• 1 måned senere...

Som de andre sier, ta kontakt med legen.

Legen kan styre dette videre, og h*n vet hva som skal gjøres.

Jeg er ikke sikker på om bleier er rett vei å gå... Ville vel ikke gjort det selv, nei, ikke i første omgang iallefall!

Pass på så det ikke lukter av jenta. Utstyr henne med flust av skiftetøy og våtservietter og plastposer til å putte brukt truse i.

Få henne til å forstå at det_kan_lukte tiss av henne, og hun_må_gå på do før uhellet er ute! Kanskje kan dette ha virkning.

Hvordan kan læreren uttale seg om evt urinveisinfeksjon? Hørtes litt rart ut, synes jeg!

DET tror jeg er å skyte spurv med kanoner!

Kanskje hun har såkalt overaktiv blære? Mener det kan oppstå hvis blærem stadig blir overfylt, og man ignorerer vannlatingstrangen over lang tid.

Faste dotider skal visstnok hjelpe, send henne på do selv om hun ikke må, kanskje annen hver time.

Men det er jo ikke godt å si om det er dette som er problemet.

La henne bruke tena inkontinensbind på skolen, så hun slipper ydmykelsen ved å bli synlig våt i buksa.

Ser andre har rådet deg til å kontakte en uroterapaut, det er nok et godt råd!

Annonse

Gjest har vært i samme båt.

Du må overhodet ikke finne på å sette bleie på henne! Det er utrolig ydmykende og ødelegger selvtilliten, og blir ikke glemt på årevis!

Jeg hadde samme problem som datteren din, og da jeg var 4-5 år prøvde min mor det med bleie, og det var fryktelig! Det føltes som en straff og ydmykelse! Og det var jo ikke min feil, noe jeg kunne noe for.

Det er faktisk veldig mange jenter (og voksne kvinner) som strever med slapp blæremuskulatur. Selv vokste jeg det heldigvis av meg, men ikke før jeg var voksen. Men jeg måtte gå på do oftere enn andre, samtidig som jeg (dessverre først i tenårene) lærte meg bekkenbunnsøvelser (sammenknipninger) og dermed lærte å holde bedre på vannet. Det kan godt henne din datter kan lære det allerede nå (feks kan hun øve seg på å avbryte strålen mens hun tisser, gjennom å knipe musklene, og dermed lære bedre kontroll).

Men for all del, ikke bruk bleie!!!

Gjest Fru. Hagen

Du må overhodet ikke finne på å sette bleie på henne! Det er utrolig ydmykende og ødelegger selvtilliten, og blir ikke glemt på årevis!

Jeg hadde samme problem som datteren din, og da jeg var 4-5 år prøvde min mor det med bleie, og det var fryktelig! Det føltes som en straff og ydmykelse! Og det var jo ikke min feil, noe jeg kunne noe for.

Det er faktisk veldig mange jenter (og voksne kvinner) som strever med slapp blæremuskulatur. Selv vokste jeg det heldigvis av meg, men ikke før jeg var voksen. Men jeg måtte gå på do oftere enn andre, samtidig som jeg (dessverre først i tenårene) lærte meg bekkenbunnsøvelser (sammenknipninger) og dermed lærte å holde bedre på vannet. Det kan godt henne din datter kan lære det allerede nå (feks kan hun øve seg på å avbryte strålen mens hun tisser, gjennom å knipe musklene, og dermed lære bedre kontroll).

Men for all del, ikke bruk bleie!!!

Selv om man ikke kan noe for det eller ikke gjør det med vilje, så har man jo behov for å gå med bleier? Det er da ikke mer ydmykende at alle kan se at man har tisset i buksa.

Gjest har vært i samme båt.

Selv om man ikke kan noe for det eller ikke gjør det med vilje, så har man jo behov for å gå med bleier? Det er da ikke mer ydmykende at alle kan se at man har tisset i buksa.

Det kan nok DU tenke med hodet ditt, og som en voksen! Men følelsesmessig kan det være noe helt annet (også for voksne). Og for et barn vil det føles utrolig skamfullt.

Da må man heller lære barnet å håndtere dette problemet.

Gjest Sandersen

Det kan nok DU tenke med hodet ditt, og som en voksen! Men følelsesmessig kan det være noe helt annet (også for voksne). Og for et barn vil det føles utrolig skamfullt.

Da må man heller lære barnet å håndtere dette problemet.

Ja da, ja da..... "lære barnet å håndtere dette ja". Det går ann å forstå seg i hjel på barn også, tro meg for vi levde med tisse i buksa problemer i helt opp til 11 års alder med datteren vår. Utallige utredninger og treningsprogrammer ble vi sent igjennom "for å lære barnet", men hjalp det? Neihei du. Så en dag sprakk det for min mann, han kjøpte bleier og satte på henne en helg, og vips, innen mandagen og ny skoledag så var bleiene tørre og min datter helt renslig. Hun fikk så mye oppmerksomhet over tisse probleme at jeg er helt sikker på at hun gjorde det med vilje. Så kom ikke og si at barn ikke tisser på seg frivillig, for det finnes barn som gjør det også. Og når det gjelder bleier, så er det ingen som tar skade av å gå med dette når det trenger det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...