lilly2 Skrevet 3. februar 2001 Del Skrevet 3. februar 2001 Min mormor har benskjørhet. Hun er 82 år og har ellers god helse. Hun tar i dag 2 paralgin forte hver kveld som smertestillende, men natt etter natt må hun glemme tanken om å få seg nattesøvn. Hun har fryktelig vondt i ryggen, så jeg lurer på om noen vet om noen annen form for smertestillende eller noen ny form for behandling. Det er trist å se mormoren sin ikke kunne gjøre det hun alltid har gjort, for hun har i alle år laget mat, vasket, hentet ved, hentet posten...ja, hun har vært utrolig sprek. Håper noen har noen gode råd jeg kan gi videre til henne! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17918-benskj%C3%B8rhet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr Skrevet 3. februar 2001 Del Skrevet 3. februar 2001 Svar til lilly2 (3. feb. 2001). Smerter i ryggen på grunn av benskjørhet er et stort problem. De kan enten skyldes nye brudd eller slitasjegikt i ryggens småledd pga feilstillingen som kommer etter bruddene i virvlene. Det er litt uvanlig at disse smertene først og fremst er et problem om natten, men det er klart at smerter merkes best når vi skal legge oss til å sove. To Paralgin forte gjennom døgnet er i og for seg ikke så mye, men problemet med dette legemidlet er forstoppelse. Det finnes andre legemidler som kan gis i tillegg, såkalte NSAID-medisiner, og det finnes også sterkere smertestillende midler, men dette må din mormor diskutere med legen. Noen har nytte av støttekorsett. Det hjelper spesielt når man er oppegående, men kunne være verd et forsøk. Fysioterapeuter og bandasjistforretninger kan gi råd. Det er synd hvis din mormor blir avhengig av sovemidler for å få sove når årsaken til søvnløsheten er smerter... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17918-benskj%C3%B8rhet/#findComment-80633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.