Gå til innhold

Litt til om Migrapolis

Anbefalte innlegg

Gjest Tatiana fra Romania

Hvordan reagerte dere på Vegards syn på at man må velge land?

Han sa noe sånt som at : man får ikke velge kjønn, for det kan man ikke når man får barn på den vanlige måten heller. Men land må man velge, og det blir omtrent som å kjøpe bikkje, f.eks. jeg vil ha en kraftig en med lange ører"

Jeg oppfattet det som om det var dette han reagerte på som et kjøttmarked.

Forøvrig var han morsom å høre på. Likte spesielt hans bagatellisering av at han var født i Columbia. Altså at det var den eneste tilknytningen han hadde til det landet. På samme måte som et barn født på bilferie i Tyskland, ikke var tysker av den grunn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179324-litt-til-om-migrapolis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så også programmet. Jeg hadde sett frem til det, særlig pga av det som stod i VG.

Det du refereret til ifht valg av land reagerte jeg på også.. og det at han trakk inn en hund i det hele.. hva har det med saken å gjøre. De ønsker seg barn, og valg av land betydde ikke så mye for han virket det som. Men litt "flåsete" sagt mener jeg!

Ja, ja, det skal ikke være lett å tilfredstille alle:-)

Det skal ihvertfall bli spennende å følge med. jeg renger med at det kommer i media etter at de har kommet hjem fra Colombia!

Det samme med Mia Gundersen og Marcel som også skal til Sør Amerika.

På sett og vis har han jo et poent mht landvalg da, i alle fall for dem som fyller alle krav og kan velge fritt. Vi _kan_ jo velge etter hva vi synes er "pent", om vi ønsker det. Men de fleste har vel andre begrunnelser for valget enn akkurat det. Vi hadde i alle fall det :-)

Men han tar feil mht at man _må_ velge land, for det må man jo ikke. Det står en helt fritt å si til adopsjonsforeningen at de skal foreslå et land for en. Ok, til syvende og sist tar man jo et valg. Men det tar man jo når man velger partner å få barn med også.

Så jeg ser ikke helt problemet. Egentlig.

Beste hilsen fra

Gjest malun

På sett og vis har han jo et poent mht landvalg da, i alle fall for dem som fyller alle krav og kan velge fritt. Vi _kan_ jo velge etter hva vi synes er "pent", om vi ønsker det. Men de fleste har vel andre begrunnelser for valget enn akkurat det. Vi hadde i alle fall det :-)

Men han tar feil mht at man _må_ velge land, for det må man jo ikke. Det står en helt fritt å si til adopsjonsforeningen at de skal foreslå et land for en. Ok, til syvende og sist tar man jo et valg. Men det tar man jo når man velger partner å få barn med også.

Beste hilsen fra

Helt enig.

Men morsom, det var han i og for seg.

Beste hilsen fra

Synes det var et greit program,jeg.

Kanskje var det litt flosete sagt det med valg av land, og innblandingen med bikkjer.

Men synets selv at det var et paradoks og veldig vanskelig det å velge et land. Snakket med AF og de kom med anbefalinger og det stemte med den vage magefølelsen vi satt med. Iallefall så har vi fått den mest vedunderlige sønnen vår derifra.

Gjest girasol

Jeg blei litt bekymra jeg... da han "bagatelliserte" hvor han ble født... synes faktisk ikke at det kan sammenlignes å være født av en colombianer i Colombia og å være født av en norsk kvinne i Tyskland... - Hvorpå man senere flytter til et annet land for å bo hos en annen familie! Tror nok det er mange utenlandsadopterte som ikke vil "bagatellisere" det like mye. Men bortsett fra det synes jeg Vegard var bra å høre på!

En annen ting slo meg, forøvrig, da Nina, født i Sri Lanka, fortalte om identitetskrisen sin, og det er faktisk noe jeg har tenkt mer eller mindre bevisst på, i forhold til adopsjon, flere ganger, og det er at identitetskriser ikke nødvendigvis har med det å være adoptert å gjøre... I mange adoptertes tilfelle spiller det sikkert en større eller mindre rolle, men identitetskrise kan oppstå av helt andre grunner og! (Jeg har mange personlige erfaringer her :-)) F.eks.mye flytting i barndommen, flytte til et annet land - sammen med bioforeldre, o.l. Hovedpoenget mitt her er at jeg tror det er farlig å stigmatisere adopterte som de som har eller får identiteskriser! Og derfor var det godt at Nina gjorde et poeng ut av at ho mener det er tida før ho kom til Norge som har skapt de største problemene.

Oj, dette ble et laaangt innlegg! :-) Blei rent engasjert jeg :-)

Ha en god dag alle sammen!

Annonse

Gjest farslykke

Jeg så også programmet. Jeg hadde sett frem til det, særlig pga av det som stod i VG.

Det du refereret til ifht valg av land reagerte jeg på også.. og det at han trakk inn en hund i det hele.. hva har det med saken å gjøre. De ønsker seg barn, og valg av land betydde ikke så mye for han virket det som. Men litt "flåsete" sagt mener jeg!

Ja, ja, det skal ikke være lett å tilfredstille alle:-)

Det skal ihvertfall bli spennende å følge med. jeg renger med at det kommer i media etter at de har kommet hjem fra Colombia!

Det samme med Mia Gundersen og Marcel som også skal til Sør Amerika.

Enig i at Vegard var litt sleivete i sine uttalelser, men nettopp derfor var han befriende å høre på.

Hans uttalelser om sitt fødeland synes jeg faktisk var helt genial. Så lenge man adopteres som lite, lite barn er det ingen grunn til å mene at de tar med seg en "kultur" til Norge. I så fall må jo kultur være en biologisk størrelse - og dét en total kortslutning.

Uttalelsene om valg av land var flåsete. Men helhetsbildet var meget bra.

Det jeg ikke skjønte var hvorfor den norskadopterte var med i programmet. Hans erfaringer og opplevelser kan ikke sammenlignes med de andres. At utenlandsadopterte i Norge lever uten å vite at de er adoptert kan umulig være mer enn et ekstremt marginalt problem.

Enig i at Vegard var litt sleivete i sine uttalelser, men nettopp derfor var han befriende å høre på.

Hans uttalelser om sitt fødeland synes jeg faktisk var helt genial. Så lenge man adopteres som lite, lite barn er det ingen grunn til å mene at de tar med seg en "kultur" til Norge. I så fall må jo kultur være en biologisk størrelse - og dét en total kortslutning.

Uttalelsene om valg av land var flåsete. Men helhetsbildet var meget bra.

Det jeg ikke skjønte var hvorfor den norskadopterte var med i programmet. Hans erfaringer og opplevelser kan ikke sammenlignes med de andres. At utenlandsadopterte i Norge lever uten å vite at de er adoptert kan umulig være mer enn et ekstremt marginalt problem.

Mj sitt innlegg forsvant, og dermed begrunnelsen for mine ??? ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...