Gå til innhold

Bestilt avslag i BUFA

Anbefalte innlegg

Gjest Bubbelfish

Vår saksbehandler sa tidlig i prosessen at dersom hun mente noen skulle få avslag, fikk de som regel det fordi hun skrev så "gode" sosialrapporter.

Nå viser det seg at sosialrapporten vår er elendig, med påfølgende negativ vurdering! Hun har rett og slett utelatt positive ting, skrevet gale ting, vinklet ting skjevt osv. osv.

Nå forstår vi plutselig hva hun mente, rapporten hennes er rett og slett vridd slik at hennes negative (og moralistiske) vurdering harmonerer med rapporten.Alt positivt er vridd negativt med en ekkel tilleggsbemerkning like etterpå. Hun har tværet på smådetaljer uten noen viktighet, så fremt de kan tolkes negativt. Ordbruken er også påfallende. Og hun har glemt det meste av postive ting (både familieforhold, nettverk, motiv for adopsjon, god økonomi, fritidsinteresser, relevant yrkespraksis osv. er utelatt eller beskrevet med ei linje eller to som oftest er feil).

Vi har selvsagt nektet å skrive under, og bedt om møte med ledelsen hennes. Men dette er skremmende å oppleve!

Vi har vært i kontakt med region øst, som er vår region, men de hadde liten tid til å hjelpe. Vi er så sjokkert at vi ikke har ord.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/179349-bestilt-avslag-i-bufa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

carla1365380461

.... Stavanger?

Jeg er ikke Bubbelfish, men ville bare si at VI er nå i hvert fall, etter 2 prosesser, SUPERFORNØYDE med saksbehandleren vår i Stavanger.

En meget spesiell og knakende kjekk dame - syns nå vi.

(Men der er jo flere saksbehandlere, så jeg kan bare snakke for vår ;-)

Har dere malen for sosialrapporten?

Det finnes en mal med hva som skal med i rapporten.

Den ligger på nettet et sted, så det går an å skrive den ut hvis dere ikke har den.

Hvis denne saksbehandleren har skrevet mye om uvesentligheter og lite om vesentligheter, kan dere vise til denne malen.

Dere gjør jo det eneste riktige; forlanger et møte med overordnede.

Mye underlig man skal oppleve..................

Annonse

Gjest ikke akkurat nå.

Høres ut som en saksbehandler som har misforstått et eller annet vesentlig. Hun har ingen rett til å trenere saken deres ved å skrive en, i hennes øyne, "god" søknad på den måten det virker som hun har gjort. Få en kopi av rapporten, legg ved et brev der dere plukker rapporten fra hverandre der dere mener den er feil, og der hun har utelatt ting som normalt hører med i en sosialrapport - og så klager dere til fylket.

colombialija

Høres veldig spesielt ut! Høres smart ut å snakke med ledelsen. Får håpe dere får en ny saksbehandler. Hun dere har hatt virker ikke helt god! Lykke til!

Dere burde kontakte ledelsen ja, og kreve at de går igjennom det en gang til og da med en saksbehandler til det er derfor det helst skal være 2 saksbehandlere å slik at det ikke blir at det kun er den ene sin mening som kommer frem. Skulle nesten tro denne saksbehandleren hadde neo til felles med an som ofte er inne her....

Gjest varsinna

Hei

Det minner meg om vår andre sosialrapport. Saksbehandleren var elendig, holdt ikke tidsfrister og skrev mye feil. Kalte oss for fosterforeldre og vårt adopterte barn for fostersønn gjennom hele rapporten. Det var feil sitering om hvor besteforeldrene bodde, feile årstall etc. Jeg eksploderte. Vi legger hele livshistorien i deres hender, og da får de jaggu ta det seriøst og få god kvalitet på rapporten. Hvis de ikke er i stand til å skrive rett, så får de finne seg en annen jobb!

Bare klag! Det irriterer meg litt at vi som adoptivsøkere må godta så mye fra det norske systemet.

sibadulla*4

der er det en slik saksbehandler!

Hei,

Vil bare nevne at vi har fått våre to sosialrapporter skrevet av saksbehandlere i tidligere Røa bydel og nå Vestre Aker. Vi er superfornøyde! Kjenner de fleste ved kontoret og kan ikke skjønne at en av dem fungerer som Bubbelfish beskriver... Men, kanskje det er en ny saksbehandler...?

Nå har vi forøvrig nettopp flyttet, og synes nesten det er trist at ikke "Røa-folkene" skal skrive oppfølgingsrapportene til lillesøster :o)

Lykke til til deg, Bubbelfish, hvor du enn hører til! Dette hørtes helt hårreisende ut!

Hilsen

Gjest ikke overrasket

Det var ille å høre!

Men jeg må dessverre si at jeg ikke er sjokkert. Vi har opplevd noe lignende, men dog kanskje ikke helt sammenlignbart. Vil bare minne deg på at saksbehandler i Bufetat også kan komme til å vri på ting og tolke ting så negativt som mulig! Det er derfor viktig at dere går grundig gjennom rapporten, ikke signer noe som dere ikke er enige i. Jeg vet ikke om det har noen hensikt å klage til Bufetat, da jeg tror det er sterke allianser mellom barnevernet og Bufetat, med en betydelig lojalitet.

Stå på! Forlang et møte med leder av sosial/barnevernskontoret, og hvis ikke det når fram, bør dere gå lenger opp i systemet i kommunen eller kanskje til fylkesmannen som noen nevnte i et annet innlegg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...