PREETI Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Hei. Jeg har gjennom en årrekke slitt med sammensatte og vanskelige problemer, som i det siste har hopet seg mye opp. Problemet nå, er at jeg hører stemmer og ser ulike ting som gjør sterkt inntrykk på meg. Jeg har gått inn for å bli bedre, og har snakket åpent med psykologen om stemmene jeg hører, men tingene jeg ser fortoner seg så vanskelig at jeg ikke klarer å snakke om dem. Jeg har ikke sovet på fire netter fordi jeg det ligger fem store edderkopper i senga mi som kommer til å angripe meg. Jeg har skikkelig fobi mot edderkopper!!! Rosa mennesker kommer og snakker til meg, de ler av meg, håner meg... en gang så jeg for meg ei dame da jeg var på vei hjem. Hun stod på gelenderet på en kanal som jeg går forbi på veien hjem fra skolen. Hun vinket til meg, sa at jeg skulle hoppe. Jeg klatret opp og stirret ned i det skitne vannet, klar til å hoppe. Det som stoppet meg var en i klassen som kom løpende mot meg og lurte på hva jeg så etter. Hadde ikke sett ham, så jeg følte meg flau, men jeg forstod fort at han ikke forstod mye av tankene mine. En annen gang så jeg for meg en grønn slange som lå rundt halsen min, samme hva jeg gjorde fikk jeg den ikke bort. Jeg fikk pusteproblemer, begynte å gråte og mamma spurte hva det var. Jeg var for sliten til å si noe... skikkelig anspent og redd. Fortsatt kan jeg kjenne den og jeg blir livredd. Det som kanskje skremte meg mest var den gangen jeg faktisk skadet meg fysisk etter en slik hendelse. Alle tror jeg falt ned trappa, men det gjorde jeg ikke. Jeg så en ekkel rød mann komme mot meg, han dyttet meg, skulle til å ta meg. Jeg måtte løpe og løpe.. følte virkelig at han var på vei til å ta meg. Det var så ekkelt... derfor hoppet jeg. Jeg forstår i ettertid at disse hendelsene ikke er reelle, men akkurat der og da, føles det så utrolig virkelig. Når det gjelder stemmer så hører jeg fem type stemmer: Psykologen kaller den første for oversettelsesstemmen "den omformulerer alt folk sier, konstant.... " om til negative ord... f.eks hvis mamma sier hun er glad i meg, sier stemmen at det ikke er sant. Den har vært hos meg hele tiden lenge nå. I snart 4 uker... det gjør meg sliten..også litt redd. Jeg tror som oftest ikke på stemmen, men til tider gjør jeg det. Det er en barnestemme. Mannestemme: Denne stemmen har vært hos meg i flere år, helt siden jeg ble suicidal. Den ber meg ta livet av meg, skade meg selv, kommer med negative bemerkninger når jeg er helt nede. Den har bidratt til at jeg har forsøkt å ta livet av meg flere ganger. Psykologen sier at hun forstår mer av oppførselen min rundt disse forsøkene etter at jeg fortalte henne om dem, for hun har syntes at jeg har virket fjern i de periodene jeg har vært så suicidal. Positivstemmen: Den positive stemmen er snill og god, den beroliger meg.... den er jeg glad i. En annen barnestemme er derimot slem og dukker ofte opp i etterkant av mannestemmen. Den kommer med like negative bemerkninger som mannestemmen, og forsterker følelsene av frykt og angst. Den siste stemmen er ambivalensestemmen... en kvinnestemme... hun veksler mellom å være god og ond, og hun kommer som oftest sammen med de andre stemmene. Det er den nyeste av stemmene. Med unntak av mannestemmen kom alle stemmene for rundt en måned siden. Jeg er redd, de plager meg, og i kombinasjon med synene jeg innbiller meg oppleves alt som vanskelig. Vet ikke helt hvordan jeg skal takle dette. Tips mottas gjerne 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179873-problematisk-stemmeh%C3%B8ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mr.M Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Flott at du forteller åpent om dine problemer til psykologen. Du kan lese om stemmehøring her http://www.google.no/search?hl=no&q=Stemmeh%C3%B8ring&meta= 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179873-problematisk-stemmeh%C3%B8ring/#findComment-1209341 Del på andre sider Flere delingsvalg…
marlenexxx27 Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Har du fått nevrologisk utredning? Det kan hende at det er noe med hjernen din, kanskje noe som kan fikses? Det du beskriver høres jo helt crazy ut, helt vilt. Men måten du skriver på, får deg til å virke som en ganske innsiktsfull og fornuftig person... Hmm... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179873-problematisk-stemmeh%C3%B8ring/#findComment-1209393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PREETI Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 Har du fått nevrologisk utredning? Det kan hende at det er noe med hjernen din, kanskje noe som kan fikses? Det du beskriver høres jo helt crazy ut, helt vilt. Men måten du skriver på, får deg til å virke som en ganske innsiktsfull og fornuftig person... Hmm... Det er jo faktisk en grunn til at jeg er her inne for å rådføre meg med andre. Godt mulig at det jeg opplever høres "crazy" ut og at jeg er "crazy".... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/179873-problematisk-stemmeh%C3%B8ring/#findComment-1210458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.