Gå til innhold

Selvmord/personlig tragedie


Gjest wonder-inga

Anbefalte innlegg

Gjest wonder-inga

Ser at hun som forsvant i Iztehoe,Tyskland, er funnet død i skogen like ved hjemmet sitt.

Politiet er rimelig sikre på at det dreier seg om en "personlig tragedie".

Hvorfor bruker alltid media "personlig tragedie" istedetfor selvmord? Er selvmord et slang-ord eller er det uakseptabelt å bruke dette ordet? Bare lurer jeg altså..

Hvorfor ikke kalle en spade for en spade liksom?

Alle vet jo at "personlig tragedie" BETYR selvmord, så hvorfor "pynte" på det. Det er da noe som skjer med jevne mellomrom og ikke noe familien skal skamme seg for på noen måte.

Når noen blir myrdet, kaller man det jo ikke "upersonlig tragedie" eller noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er en måte å omgå pressens egen Vær Varsom-plakat. Ifølge denne skal man visstnok ikke omtale selvmord i media. (Av hensyn til de etterlatte vil jeg tro)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en måte å omgå pressens egen Vær Varsom-plakat. Ifølge denne skal man visstnok ikke omtale selvmord i media. (Av hensyn til de etterlatte vil jeg tro)

- og også med tanke på smitteeffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en måte å omgå pressens egen Vær Varsom-plakat. Ifølge denne skal man visstnok ikke omtale selvmord i media. (Av hensyn til de etterlatte vil jeg tro)

Eller spredningseffekten det har.

F.eks blir ingen av de som kaster seg utfor Prekestolen omtalt i lokal presse, men alle vet at det er drøssevis av dem allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wonder-inga

- og også med tanke på smitteeffekt.

Men det er jo like smittsomt uansett hva man kaller det?! "Personlig tragedie" ER jo selvmord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel 49+

"personlig tragedie" er mer enn selvmord.

selvmordet er bare avslutningen på en personlig tragedie.

Hvis de skriver at noen er funnet død, og at politiet anser det for å være en personlig tragedie, så er det en skånsom formulering.

Er du f.eks.nordlending, vil du kanskje synes det er totalt uforståelig og til og med dumt. Men slik er folk forskjellige. (nordlendinger her bare brukt som et eksempel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"personlig tragedie" er mer enn selvmord.

selvmordet er bare avslutningen på en personlig tragedie.

Hvis de skriver at noen er funnet død, og at politiet anser det for å være en personlig tragedie, så er det en skånsom formulering.

Er du f.eks.nordlending, vil du kanskje synes det er totalt uforståelig og til og med dumt. Men slik er folk forskjellige. (nordlendinger her bare brukt som et eksempel)

Hehe! - mener du at for nordlenninger så ville ikke selvmord være en tragedie? (jeg MÅ ha lest innlegget ditt for slurvete)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel 49+

Hehe! - mener du at for nordlenninger så ville ikke selvmord være en tragedie? (jeg MÅ ha lest innlegget ditt for slurvete)

*ler masse her* ..du får prøve omigjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grumpy

Men det er jo like smittsomt uansett hva man kaller det?! "Personlig tragedie" ER jo selvmord.

Poenget her er at saken har vært omtalt i lengre tid i pressen før personen ble funnet, og man kunne konstatere at det er selvmord. Da slutter man ikke bare å skrive om det, men bruker "personlig tragedie" som "forklaring".

Vanligvis blir ikke selvmord omtalt i det hele tatt. Unntaket er altså når personen er omtalt før årsaken er klar, jfr. den Benedicte-saken som verserte for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller spredningseffekten det har.

F.eks blir ingen av de som kaster seg utfor Prekestolen omtalt i lokal presse, men alle vet at det er drøssevis av dem allikevel.

Drøssevis???, det var ikke jeg klar over.

Har du dekning for å hevde dette forresten???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøssevis???, det var ikke jeg klar over.

Har du dekning for å hevde dette forresten???

Drøssevis var kanskje en overdrivelse, men det skjer hvert år, det vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøssevis var kanskje en overdrivelse, men det skjer hvert år, det vet jeg.

Hmmmm, de får nok en heftig rush de siste sekundene i livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, de får nok en heftig rush de siste sekundene i livet...

Ja, skrekk og gru. Det verste er at de kan se at de ikke vil treffe vannet, men bli knust mot fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest alive&kicking

Personlig tragedie er ikke bare selvmord. De kan være familiemedlemmer som har drept også vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

og er det en manns som skyter hele familien sin så blir det omtalt som en familietragedie og ikke et familiedrap. Er det også bare for å omformulere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avisleser

Det er vel for å si det litt "penere". Men jeg finner ikke noe om saken du nevner i avis på nettet?

fant det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skrekk og gru. Det verste er at de kan se at de ikke vil treffe vannet, men bli knust mot fjellet.

Om du treffer vann eller stein når du har en hastighet på mellom 200-300km/t tror jeg er "ett fett" egentlig..., og grisette blir det nok uansett...

Ekstreme greier gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du treffer vann eller stein når du har en hastighet på mellom 200-300km/t tror jeg er "ett fett" egentlig..., og grisette blir det nok uansett...

Ekstreme greier gitt...

Det er vel så, men jeg tenker det virker verre å treffe fjellet. Uff og huff. Tenke meg til å hoppe derifra, jeg fatter ikke at de tør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Personlig tragedie er ikke bare selvmord. De kan være familiemedlemmer som har drept også vil jeg tro.

Da er det en familietragedie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...