Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

fruen fra havet

Tradisjonell serveres det en slags maisgrøt - laget av maismel og vann, som tilbehør til grillet kjøtt. Kan ikke anbefales - grøten er fæl!

De bruker også en slags potetmos av søtspotet blandet med ferskensyltetøy - som tilbehør til grillet snoek (en saltvannsfisk). Kan heller ikke anbefales.

Maten i ZA er jo en blanding av svært mange folkegruppers mat - alle stammene, "boere", engelskmenn, indere osv - så du kan få servert alt mulig. De spiser masse kjøtt, som oftest grillet. Som nordlendingene tygger fliser av tørrfisk tygger de fliser av tørket kjøtt "biltong".

Men dere kan jo "lure" ungene til å spise en deilig gryte med masse grønnsaker, ris og bønner og si det er fks "springbok" gryte. Det spiste mine barn nettopp når vi var der nede. Det er antilopekjøtt (erstattes med kjøttdeig?) og ulike grønnsaker i en deilig saus.

Lykke til!

http://www.budstikka.no/diverse/oppskrifter/index.php?cat=21&subcat=157 (ikke så mye der, men... Du finner også mange andre lands retter der)

Tror ikke det var noe spes. sør-afrikansk der, men for andre lands matoppskrifter: http://www.sol.dk/madogvin/samlingen/cat75.html

Ellers er jo alltids google en god venn i nøden:

http://www.google.com/search?hl=en&lr=&rls=GGLD%2CGGLD%3A2005-13%2CGGLD%3Aen&q=south+african+recipes

Har lite peiling på SA mat. Var i Kenya på arbeidsreise og der fikk vi lite å spise!

Det var i hovedsak en eller annen maisgrøt. Fikk fisk et par ganger. De slakta også høner for vår skyld (hønene løp rundt på baksiden av "huset". Alt på høna var i den gryta med en slags saus på. Smaken var god, men det var ikke mye kjøtt på de stakkars hønene. Mest skinn og bein.

Var egentlig sulten hele turen. Vi var 14 stk som var på tur. Når vi stoppa på et "hotell" for å forsøke å spise noe på veien gjennom landet hadde de ikke nok mat til oss. Vi venta i 3 timer en plass på å få mat.

Ble en veldig tøff tur - følelsesmessing kan du si. Følte andektighet over å være så heldig å bo i Norge.

Det var vel egentlig en avsporing fra det du trengte hjelp til men...

Annonse

Her kommer en rett som jeg mener er fra Søt- Afrika:

BOBATI

2 løk,

olje og

1 1/2 ts Tandori Massala- krydder.

Dette stekes/ brunes i en panne.

Så tilsettes og blandes godt:

1 skive loff bløtet i litt melk,

1/2 ts pepper,

1/2 ss gurkemeie,

2 ts salt,

1 1/2 ts brunt sukker,

2 ss eddik el sitron,

1/4 kopp hakkede mandler og

3 ss Mango Chutney.

Blandingen legges i smurt form.

Litt melk og 1 egg blandes og helles over.

Stekes i 20 min i 200 grader!

Serveres med ris og skiver med bananer.

Lykke til!

Har nylig lest boka "Kvinnenes detektivbyrå nr. 1" der handlingen foregår i Botswana - i denne boka drikkes det stadig store mengder rooibos-te. Det er veldig godt! med masse melk! og passer godt for barn også. Kanskje denne teen er vanlig i Sør-Afrika også?, de er jo naboland...

Tradisjonell serveres det en slags maisgrøt - laget av maismel og vann, som tilbehør til grillet kjøtt. Kan ikke anbefales - grøten er fæl!

De bruker også en slags potetmos av søtspotet blandet med ferskensyltetøy - som tilbehør til grillet snoek (en saltvannsfisk). Kan heller ikke anbefales.

Maten i ZA er jo en blanding av svært mange folkegruppers mat - alle stammene, "boere", engelskmenn, indere osv - så du kan få servert alt mulig. De spiser masse kjøtt, som oftest grillet. Som nordlendingene tygger fliser av tørrfisk tygger de fliser av tørket kjøtt "biltong".

Men dere kan jo "lure" ungene til å spise en deilig gryte med masse grønnsaker, ris og bønner og si det er fks "springbok" gryte. Det spiste mine barn nettopp når vi var der nede. Det er antilopekjøtt (erstattes med kjøttdeig?) og ulike grønnsaker i en deilig saus.

Lykke til!

Vi var i SA for snart ett år siden og vårt inntrykk var at kylling i alle (og da mener jeg ALLE) varianter vår det mest vanlige å spise. Vi smakte self også krokodillekjøtt (faktisk meget godt!) og andre retter som var typiske for de forskjellige stammene. Men som nevnt SA er et (sivilisert)land bebodd av mange forskjellige folkegrupper så noe særegent SA-mat var det lite av. Anbefaler å se på goggels.

Henger meg også på ahg ang vinen. Utrolig mye god vin som kommer fra SA !!

Hilsen mamma til SA- prinsesse

trk1365380645

Her kommer en rett som jeg mener er fra Søt- Afrika:

BOBATI

2 løk,

olje og

1 1/2 ts Tandori Massala- krydder.

Dette stekes/ brunes i en panne.

Så tilsettes og blandes godt:

1 skive loff bløtet i litt melk,

1/2 ts pepper,

1/2 ss gurkemeie,

2 ts salt,

1 1/2 ts brunt sukker,

2 ss eddik el sitron,

1/4 kopp hakkede mandler og

3 ss Mango Chutney.

Blandingen legges i smurt form.

Litt melk og 1 egg blandes og helles over.

Stekes i 20 min i 200 grader!

Serveres med ris og skiver med bananer.

Lykke til!

Så veldig spennende ut! Men før jeg prøver, må jeg bare forsikre meg om at det ikke skal være kjøtt e.l. i? Klarer ikke å "se" for meg hvordan det blir, så jeg måtte spørre!

• 4 uker senere...

Så veldig spennende ut! Men før jeg prøver, må jeg bare forsikre meg om at det ikke skal være kjøtt e.l. i? Klarer ikke å "se" for meg hvordan det blir, så jeg måtte spørre!

oooppssss

selvfølgelig skal det være kjøttdeig i......1 kg, stekes sammen med krydder og løk....

...og 1/4 kopp rosiner...

beklager...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...