Gå til innhold

River og sliter i puppen..


Gjest Edel

Anbefalte innlegg

Jenta mi på 6 uker river og sliter i brystvorten min! Samtidig som hun spenner ifra alt hun kan med både armer og bein. Det er som om hun helst ville ha stukket av med hele brystene mine! Jeg holder jo imot, men det blir jo nesten en kamp ut av det. (Hun er ganske sterk :) også!)

Det er helst mot slutten av måltidet hun gjør dette, er det fordi hun syns det går litt sakte eller?

Er redd for å ende opp med styggere bryster pga. dette. Hva skal jeg gjøre? Bare fortsette å holde igjen alt jeg kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Opplevde det samme med sønnen min. Han ville tydelig ha mere mat enn det som var i brystet! Prøvde med litt erstatning etter amming - dette gjorde han fornøyd! Barn river ikke i brystet hvis de er fornøyd med det som kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme med sønnen min. Han ville tydelig ha mere mat enn det som var i brystet! Prøvde med litt erstatning etter amming - dette gjorde han fornøyd! Barn river ikke i brystet hvis de er fornøyd med det som kommer!

Min datter oppfører seg delvis på samme måten - armer og bein går som propeller i alle retninger, hun klyper, drar og slår i brystet. Sånn har hun holdt på siden hun var noen uker gammel, og hun gjør det egentlig ennå. (Hun er 8 måneder nå) Dette har bidratt til at ammingen ikke har blitt den rosenrøde opplevelsen jeg drømte om, men jeg synes likevel disse brytekampene er å foretrekke fremfor alternativet. Hun har hele tiden lagt godt på seg, så hun har tydeligvis fått nok mat selv om hun ikke ligger stille. Jeg synes det høres ut som om barnet ditt er litt samme typen, aktiv og utålmodig, og med lopper i blodet. At barnet er mer aktiv mot slutten av måltidet betyr kanskje at hun begynner å bli mett, og at hun er litt mindre konsentrert om spisingen.Dersom barnet ditt legger nok på seg er det ingen grunn til å introdusere tillegg, for det kan medføre at din egen produksjon reduseres. Og det er ingen fordel! (Til Anonymous: Så små barn vil nesten alltid spise en del dersom de får tilbud om flaske etter ammingen, selv om de er mette. Det har med sugerefleksen å gjøre.)Jeg tror ikke brystene dine blir styggere av aktiviteten til barnet - det som forandrer brystene mest er at de er overfylte av melk den første tiden etter fødselen, og det kan vi uansett ikke unngå!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Edel.

Dette høres hverken behagelig eller koselig ut. Hva med å ta henne vekk fra brystet litt tidligere? Unngå å holde henne fast. Da kan det lett komme inn i en vond sirkel hvor hun ikke vil til brystet. Melken slippes med jevne tidsrom ned i melkesjøene i brystet. Hva med å bytte frem og tilbake mellom brystene etter ca 10 minutter eller når det begynner å gå mot slutten. Da roer hun seg kanskje ned når hun merker at det er mere melk. Du kan også prøve å masere/stryke det brystet som du ammer fra med flat hånd. Da hjelper du melken å komme ned og hun roer seg kanskje. Hvor ofte ammer du? Kanskje det hjelper med hyppig amming noen dager for å øke tilbudet til henne? Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Edel.

Dette høres hverken behagelig eller koselig ut. Hva med å ta henne vekk fra brystet litt tidligere? Unngå å holde henne fast. Da kan det lett komme inn i en vond sirkel hvor hun ikke vil til brystet. Melken slippes med jevne tidsrom ned i melkesjøene i brystet. Hva med å bytte frem og tilbake mellom brystene etter ca 10 minutter eller når det begynner å gå mot slutten. Da roer hun seg kanskje ned når hun merker at det er mere melk. Du kan også prøve å masere/stryke det brystet som du ammer fra med flat hånd. Da hjelper du melken å komme ned og hun roer seg kanskje. Hvor ofte ammer du? Kanskje det hjelper med hyppig amming noen dager for å øke tilbudet til henne? Lykke til.

Jeg ammer hver 3 time på dagtid, hver 2 time ettermiddag/kveld og en gang om natten. (Da har hun fått mat ca kl. 23.30 og første morgenmåltid ca kl. 07.00-08.00. Hun vil ligge ved puppen minst en halvtime, ofte mer. Jeg kan vel ikke amme henne særlig oftere? På dagtid må jeg nesten alltid vekke henne når det har gått 3 timer, mens på kveldstid må hun altså minst ha mat hver 2 time. Jeg tror allikevel at jeg har nok melk, gav erstatning et kveldsmåltid (hun tok 80 ml, da hadde hun fått av meg først). Da "skamsovnet" hun klokka 22.30 og jeg lot henne bare sove for natten. Pumpet meg ca kl. 24.00 og da pumpet jeg meg 100 ml. Så jeg kan vel ikke ha så altfor lite melk?

Hun får altså minst 8 måltider til døgnet.

Tror hun har hatt en økeperiode, da hun tidligere klarte seg med mat ca hver 2,5 - 3 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme med sønnen min. Han ville tydelig ha mere mat enn det som var i brystet! Prøvde med litt erstatning etter amming - dette gjorde han fornøyd! Barn river ikke i brystet hvis de er fornøyd med det som kommer!

pøh,jenta mi river og sliter i puppene mine om hun har vondt i magen,vil bæsje etc.

Jeg tror faktisk hun er meget fornøyd med det som kommer ut allikevel:)

Men vondt er det ikke,selv om puppene mine til tider ser ut til å være en km lang..vanesak kanskje *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elisabeth Tufte, helsesøster

Jeg ammer hver 3 time på dagtid, hver 2 time ettermiddag/kveld og en gang om natten. (Da har hun fått mat ca kl. 23.30 og første morgenmåltid ca kl. 07.00-08.00. Hun vil ligge ved puppen minst en halvtime, ofte mer. Jeg kan vel ikke amme henne særlig oftere? På dagtid må jeg nesten alltid vekke henne når det har gått 3 timer, mens på kveldstid må hun altså minst ha mat hver 2 time. Jeg tror allikevel at jeg har nok melk, gav erstatning et kveldsmåltid (hun tok 80 ml, da hadde hun fått av meg først). Da "skamsovnet" hun klokka 22.30 og jeg lot henne bare sove for natten. Pumpet meg ca kl. 24.00 og da pumpet jeg meg 100 ml. Så jeg kan vel ikke ha så altfor lite melk?

Hun får altså minst 8 måltider til døgnet.

Tror hun har hatt en økeperiode, da hun tidligere klarte seg med mat ca hver 2,5 - 3 time.

Kjære Edel.

Det høres ut som om du har nok melk. Prøv i første omgang som jeg tidliger har sagt, å ta henne vekk fra brystet eller å bytte hyppig fra bryst til bryst gjennom måltidet. Noen ganger kan det være rene detektivarbeidet å finne ut hva årsaken kan være. Om det ikke er klart så må man bare prøve forskjellige strategier. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...