Gå til innhold

Amming, pumping, erstatning. HJELP


maggen

Anbefalte innlegg

Har en liten pike på 9 uker, som ikke går opp i vekt. Hun gikk opp 80g på 2 uker. Helsestajonen ba meg gå over på erstatning. Som sagt så gjort. Men jeg vil at hun skal få litt av min mat, helst bryst på natten.

Hvor ofte bør jeg pumpe for at jeg forsatt beholder nok til natten?

Nå prøver jeg å pumpe etter hvert måltid, men du kan jo si at jeg blir litt låst av det.

Hun suger på meg i 20 min. før hun får flaske og da drikker hun ca 70 ml.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du pumper 4 ganger i døgnet à 1/2 time hver gang, kan dette bli nok til flaskefor for barnet ditt. Det kan likevel være greit å ha en pakke erstatning i bakhånd hvis det skulle bli litt lite.

Håndmelking er best etter min erfaring. Skvis deg til siste dråpe - det øker produksjonen. Og bruk oppsamlingskopper slik at du får ut litt av begge bryst på en gang. Innimellom må du stimulere brystvortene med fingrene for å få igang utdrivningsrefleksen på nytt.

Det er mest sannsynlig barnet som suger feil - du klarer antakelig å produsere nok. Jeg synes helsestasjonen burde informere om dette, ikke bare si at du "må gi erstatning". Jeg snakker av erfaring. Den eldste jenta mi gikk overhodet ikke opp i vekt. Svigermor sa jeg ikke hadde næring i melka. Merkelig nok gikk hun normalt opp i vekt når hun fikk den samme melka på flaske...

Nå skal jeg ikke presse deg til å pumpe. Men siden du gjør det uansett, er det jo greit å vite om denne muligheten. Datteren min fikk hovedsaklig morsmelk til hun var 6 måneder, deretter trappet jeg ned til hun var åtte måneder før jeg sluttet helt. Og jeg hadde ikke dårlig samvittighet for at flaskene etter dette kun inneholdt ersatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om 80 g på 2 uker er lite, så legger hun jo på seg! Det er det aller viktigste... variasjoner i vektøkning er ikke noe nytt. Men når det er sagt, så tror jeg at jeg ville ha prøvd å legge henne til oftere, og trappe ned på erstatningen igjen. Brystene dine er smarte innretninger; de produserer ikke en bestemt mengde, men tilpasser seg etterspørselen. Brystet fylles fort opp igjen etter at det er tømt; 2 timer etter amming er det omtrent 75 %"fylt", og etter 3 timer er det så godt som fullt igjen. Derfor vil oftere amming (evt.pumping/håndmelking)gjøre at du produserer mer melk, og barnet vil få mer mat. Dersom du pumper eller håndmelker etter måltidene vil dette også stimulere produksjonen. Nattamming er supert for melkeproduksjonen, i tillegg til at det etter undertegnedes mening er veldig koselig...

Men husk på at uansett hva du gjør og hvordan du gjør det: Det viktigste for deg og barnet ditt er at dere er fornøyde og har det godt sammen. Prøv å slappe av, og kos deg sammen med barnet ditt. Denne tiden er så verdifull - nyt den hvis du kan!

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære maggen. Du har allerede fått mange gode råd fra andre her. Hvor mange ganger ammer du henne i døgnet? Som en annen sier kan det være sugetaket. Tar hun et godt stort tak over brystknoppen og det brune? Suger hun effektivt hele tiden eller sovner hun lett? Hører du at hun svelger? For å oppretholde melken du har bør du amme/pumpe x6. For å øke må du amme/pumpe minst x8. Ja , det er slitsomt å pumpe og det hadde derfor vært det beste om du fikk råd som gjorde at du kunne komme over til kun amming. Flott at du ammer om natten, det stimulerer ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar.

Et tilleggsproblem er at jeg har hatt brystredusjon, så det er nokk ikke fult så mange åpninger som det burde. Jeg pumper og pumper, men det er tomt etter ca 3 min. Da er det ikke en dråpe å oppdrive.

På søndag fikk jeg ut 125ml, over en hel dag!!! Og det er ikke mye å overleve på, nei.

Så jeg legger henne til når hun er sulten, men kommer til å gi henne tillegg. Så får hun spise det hun vil.

Jeg gir ikke opp pumpingen !!

Takk igjen for svar :-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære maggen. Du har allerede fått mange gode råd fra andre her. Hvor mange ganger ammer du henne i døgnet? Som en annen sier kan det være sugetaket. Tar hun et godt stort tak over brystknoppen og det brune? Suger hun effektivt hele tiden eller sovner hun lett? Hører du at hun svelger? For å oppretholde melken du har bør du amme/pumpe x6. For å øke må du amme/pumpe minst x8. Ja , det er slitsomt å pumpe og det hadde derfor vært det beste om du fikk råd som gjorde at du kunne komme over til kun amming. Flott at du ammer om natten, det stimulerer ekstra.

Da jeg skulle begynne med pumping, fikk jeg råd fra helsesøster om å pumpe åtte ganger pr. døgn. Etter et par uker var jeg sliten og lei og bestemte meg for å trappe ned. Jeg begynte derfor å pumpe fire ganger i døgnet. Til min overraskelse fikk jeg da ut dobbelt så mye hver gang - stikk i strid med hva som står i alle lærebøker. Fordi jeg tømte meg så fullstendig hver gang, økte faktisk melkemengden gradvis fra 750 ml pr døgn til nesten 1 l pr døgn. Så noen nedtrapping ble det ikke.

Da hun var seks måneder, begynte jeg å pumpe kun tre ganger i døgnet - og da gikk melkemengden nedover. To måneder senere kunne jeg bare slutte uten problemer.

Det var min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg skulle begynne med pumping, fikk jeg råd fra helsesøster om å pumpe åtte ganger pr. døgn. Etter et par uker var jeg sliten og lei og bestemte meg for å trappe ned. Jeg begynte derfor å pumpe fire ganger i døgnet. Til min overraskelse fikk jeg da ut dobbelt så mye hver gang - stikk i strid med hva som står i alle lærebøker. Fordi jeg tømte meg så fullstendig hver gang, økte faktisk melkemengden gradvis fra 750 ml pr døgn til nesten 1 l pr døgn. Så noen nedtrapping ble det ikke.

Da hun var seks måneder, begynte jeg å pumpe kun tre ganger i døgnet - og da gikk melkemengden nedover. To måneder senere kunne jeg bare slutte uten problemer.

Det var min erfaring.

Tusen takk for svar!!

Det var et mareritt å tenke seg å pumpe, etter amming som tar ca 1\2 time, atter 1\2time 8 ganger om dagen. Jeg ville jo ikke gjort annet!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Tusen takk for fine svar.

Et tilleggsproblem er at jeg har hatt brystredusjon, så det er nokk ikke fult så mange åpninger som det burde. Jeg pumper og pumper, men det er tomt etter ca 3 min. Da er det ikke en dråpe å oppdrive.

På søndag fikk jeg ut 125ml, over en hel dag!!! Og det er ikke mye å overleve på, nei.

Så jeg legger henne til når hun er sulten, men kommer til å gi henne tillegg. Så får hun spise det hun vil.

Jeg gir ikke opp pumpingen !!

Takk igjen for svar :-)

Mvh

Kjære maggen. Det at du er brystredusert var en meget viktig informasjon. Ved reduksjon blir endel av melkekjertlene fjernet. Det er store variasjoner i hvor mye den enkelte kan produsere etter en reduksjon. Det er viktig å se på det utgangspunktet du har, slik at du ikke sliter deg helt ut. Du sier at 125ml ikke er mye. Det er ikke nok til fullamming, men all morsmelk er bedre enn ingenting.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære maggen. Det at du er brystredusert var en meget viktig informasjon. Ved reduksjon blir endel av melkekjertlene fjernet. Det er store variasjoner i hvor mye den enkelte kan produsere etter en reduksjon. Det er viktig å se på det utgangspunktet du har, slik at du ikke sliter deg helt ut. Du sier at 125ml ikke er mye. Det er ikke nok til fullamming, men all morsmelk er bedre enn ingenting.

Lykke til.

Tusen takk for svar :-)

Jeg fikk noen tabletter av min lege, som skulle stimulere melkeproduksjonen. Og det hjalp!!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ønsker å pumpe vil jeg annbefale deg å kjøpe en elektrisk pumpe som du kan dobbeltpumpe med.

Jeg har pumpet til gullgutten siden han var 8 uker. I starten pumpet jeg bare et bryst av gangen og ca. 7-8 ganger i døgnet. Det tok uhorvelig mye tid !

Ved overgang til to pumper gikk det så mye greiere og melkeproduksjonen økte. Nå har jeg gradvis trappet ned ettersom etterspørselen etter melk blir mindre etterhvert som gutten spiser mer og mer fast føde.

Nå er Simen 7,5 mnd. og jeg pumper fire ganger i døgnet og får ut ca 750 ml. Dette holder til drikke + et hjemmelaget grøtmåltid.

Det går faktisk flott ann å pumpe, selvom man blir litt mere bundet de første mnd.

Jeg er iallefall ganske stolt av min innsats....

Lykke til - og husk at det ikke er noe nederlag å gi ungen litt tillegg om hjemmeproduksjonen ikke holder !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...