Gå til innhold

Høy treningspuls (idr. lege)


Gjest Pesern

Anbefalte innlegg

Gjest Pesern

Jeg er jente, 25 år som trener 2-4 ganger i uken, sykling, jogging eller aerobics.

Ved moderat jogge og sykkel tempo ligger pulsen min gjerne rundt 190, noe som nærmer seg min maks puls. Jeg lider ikke av noen sykdommer (som jeg vet om) føler ingen ubehag ved trening, og pulsen går raskt ned igjen når jeg stopper. Det jeg lurer på er hvorfor det er slik, når jeg er i relativt god form, og hvilken intensitet / puls som vil være rett for meg ved feks. fettforbrenning.65% av min makspuls, eller 65% av det en beregner som min makspuls (220 - alder)? Når vil jeg oppnå best effekt ved kondisjonstrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest John Gunnar Oppheim

Hei!

190 i puls betyr kaloriforbrenning deluxe! Jo høyere intensitet, jo høyere forbrenning. Hvis du har så høy puls under trening som for andre er rolig/moderat- som jogging, kan det være at du skulle prøve å hvile litt og se om pulsen falt litt. Ellers kan det også være at du som individ har en puls i øvre normalsone og således befinner deg i uthvilt tilstand. Vær obs på at høy puls og kraftig svette under trening kan være indikatorer på mild overtrening, dersom dette oppstår ved et treningstempo som du vil bedømme til å ikke være mer enn moderat.

Tenker du på slanking må du være bevisst på at du må kontrollere kostholdet i forhold til treningen.

http://home.enitel.no/trening/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sterken

Hei!

190 i puls betyr kaloriforbrenning deluxe! Jo høyere intensitet, jo høyere forbrenning. Hvis du har så høy puls under trening som for andre er rolig/moderat- som jogging, kan det være at du skulle prøve å hvile litt og se om pulsen falt litt. Ellers kan det også være at du som individ har en puls i øvre normalsone og således befinner deg i uthvilt tilstand. Vær obs på at høy puls og kraftig svette under trening kan være indikatorer på mild overtrening, dersom dette oppstår ved et treningstempo som du vil bedømme til å ikke være mer enn moderat.

Tenker du på slanking må du være bevisst på at du må kontrollere kostholdet i forhold til treningen.

http://home.enitel.no/trening/

Hei!

Det stemmer det som J.G.O sier, kaloriforbrenningen er på topp når du har så høy puls.

Men det betyr ikke at du forbrenner mer fett, for når pulsen er så høy brenner kroppen mer karbo/muskler enn når pulsen er lavere.

Viss du skal slanke deg så anbefaler jeg mellom 60% og 70% av maxpuls(220 minus alder)i 30 minutt.

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig forskjell på hva man mener med moderat. Når du kommer opp i 190, klarer du da å prate sammenhengende, flere setninger på rad?

Hva er makspulsen din? Hvordan fant du makspulsen? Mange kaller makspulsen det høyeste man har klart å måle, men de aller fleste som ikke er vant til konkurranseidrett innenfor løping, langrenn, sykling, og annen idrett med tilsvarende intensiteter, har som regel 10-20 slag høyere makspuls.

En person med høy makspuls fyller hjertet mindre enn de med lavere makspuls. Volumet man pumper i løpet av et minutt kan være det samme. Dermed er det nødvendigvis ikke noen fordel med høy makspuls som mange tror. Mange tror at det er forskjellen mellom makspuls og hvilepuls som sier hvor god form man er, men det er det absolutt ikke. Med din høye puls er det sannsynligvis slik at hjertet pumper med lite fylling og dermed ikke så høyt minuttvolum. Det kan være ulike grunner til dette. Alt fra dehydrering til økt aktivitet i nervesystemet som påvirker hjertet til å slå raskere/kraftigere. Det kan også være at du av ulike årsaker krever mer oksygen til musklene enn hva som er normalt. Det kan være forhold lungene som gjør at man ikke har en optimal gassveksler, og det kan være tilsvarende forhold i musklene.

Før man kan anbefale pulsfrekvenser å trene etter må makspuls være korrekt målt.

Om ikke den er det ville jeg heller benyttet Borg-skalaen som

1-7Ekstremt lett

8 Ekstremt lett

9 Meget lett

10 Meget lett - Prater uanstrengt

11 Lett

12 Lett - Prater enkelt

13 Moderat- Må ta pauser mellom stninger

14 Moderat

15 Hardt - Kun korte setninger

16 Hardt

17 Meget hardt-Vanskelig å prate

18 Meget hardt

19 Tilnærmet maksimal intensitet

20 Maksimal intensitet. http://trening.org/trening/borgskalaen.htm

For å finne ut av overtrening eller ikke er nok den enkleste og sikreste å følge med på hvilepuls (rett etter man våkner) En økning med 10 slag kan fortelle at noe kan være galt. Infeksjon, overtrening, psykisk spenning, osv.

Når det gjelder forbrenning:

Eks. Person1 har høy makspuls 210 og da ofte høy anaerob terskel,190

person2 maks. 190 og anaerob terskel 170.

Person1 og 2 er like store og løper like fort, lik teknikk.

Om pulsen til begge disse er 180 vil person 2 forbrenne mer enn person1. Hvis person1 har 190 og person2 har 170 vil de sannsynligvis forbrenne omtrent det samme dersom de løper like fort og er lik i størrelse.

Derfor er det bort i hampen å tro på de ulike klokkene som beskriver kaloriforbruk. Det er altfor mange parametere som spiller inn til at disse blir riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pesern

Det er utrolig forskjell på hva man mener med moderat. Når du kommer opp i 190, klarer du da å prate sammenhengende, flere setninger på rad?

Hva er makspulsen din? Hvordan fant du makspulsen? Mange kaller makspulsen det høyeste man har klart å måle, men de aller fleste som ikke er vant til konkurranseidrett innenfor løping, langrenn, sykling, og annen idrett med tilsvarende intensiteter, har som regel 10-20 slag høyere makspuls.

En person med høy makspuls fyller hjertet mindre enn de med lavere makspuls. Volumet man pumper i løpet av et minutt kan være det samme. Dermed er det nødvendigvis ikke noen fordel med høy makspuls som mange tror. Mange tror at det er forskjellen mellom makspuls og hvilepuls som sier hvor god form man er, men det er det absolutt ikke. Med din høye puls er det sannsynligvis slik at hjertet pumper med lite fylling og dermed ikke så høyt minuttvolum. Det kan være ulike grunner til dette. Alt fra dehydrering til økt aktivitet i nervesystemet som påvirker hjertet til å slå raskere/kraftigere. Det kan også være at du av ulike årsaker krever mer oksygen til musklene enn hva som er normalt. Det kan være forhold lungene som gjør at man ikke har en optimal gassveksler, og det kan være tilsvarende forhold i musklene.

Før man kan anbefale pulsfrekvenser å trene etter må makspuls være korrekt målt.

Om ikke den er det ville jeg heller benyttet Borg-skalaen som

1-7Ekstremt lett

8 Ekstremt lett

9 Meget lett

10 Meget lett - Prater uanstrengt

11 Lett

12 Lett - Prater enkelt

13 Moderat- Må ta pauser mellom stninger

14 Moderat

15 Hardt - Kun korte setninger

16 Hardt

17 Meget hardt-Vanskelig å prate

18 Meget hardt

19 Tilnærmet maksimal intensitet

20 Maksimal intensitet. http://trening.org/trening/borgskalaen.htm

For å finne ut av overtrening eller ikke er nok den enkleste og sikreste å følge med på hvilepuls (rett etter man våkner) En økning med 10 slag kan fortelle at noe kan være galt. Infeksjon, overtrening, psykisk spenning, osv.

Når det gjelder forbrenning:

Eks. Person1 har høy makspuls 210 og da ofte høy anaerob terskel,190

person2 maks. 190 og anaerob terskel 170.

Person1 og 2 er like store og løper like fort, lik teknikk.

Om pulsen til begge disse er 180 vil person 2 forbrenne mer enn person1. Hvis person1 har 190 og person2 har 170 vil de sannsynligvis forbrenne omtrent det samme dersom de løper like fort og er lik i størrelse.

Derfor er det bort i hampen å tro på de ulike klokkene som beskriver kaloriforbruk. Det er altfor mange parametere som spiller inn til at disse blir riktige.

Bertie,og andre.

Takk for langt og utfyllende svar på mitt spørsmål.

Har målt maks puls ved et treningsstudio for ca 1 år siden. Slik jeg husker det, sprang jeg på tredemølle med stigende intensitet mens pulsen ble målt. På det punktet jeg ga alt og ikke orket mer hadde pulsen stabilisert seg, og ble satt til min maks puls. Tror den lå rundt 210. Ved det jeg kaller moderat jogging, greier jeg å snakke litt, men ikke uanstrengt. Jeg har både jogget og syklet med pulsklokke som viste den pulsen jeg hadde konstant.

Jeg skjønte ikke helt det med forhold i lungene og optimal gassveksler. Hva innebærer det? Jeg opplever av og til ved høy puls trening (aerobic)at jeg får vansker med å trekke pusten ordentlig ned i lungene, og blir svimmel. Da må jeg ta det litt med ro til det går over. Dette til tross for at jeg stadig burde bli i bedre form.

Har alltid hørt (av lege) at hvor fort pulsen går ned fra maks puls til "hvile"puls er en god indikasjon på hvor god form man er i. Så det stemmer altså ikke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bertie,og andre.

Takk for langt og utfyllende svar på mitt spørsmål.

Har målt maks puls ved et treningsstudio for ca 1 år siden. Slik jeg husker det, sprang jeg på tredemølle med stigende intensitet mens pulsen ble målt. På det punktet jeg ga alt og ikke orket mer hadde pulsen stabilisert seg, og ble satt til min maks puls. Tror den lå rundt 210. Ved det jeg kaller moderat jogging, greier jeg å snakke litt, men ikke uanstrengt. Jeg har både jogget og syklet med pulsklokke som viste den pulsen jeg hadde konstant.

Jeg skjønte ikke helt det med forhold i lungene og optimal gassveksler. Hva innebærer det? Jeg opplever av og til ved høy puls trening (aerobic)at jeg får vansker med å trekke pusten ordentlig ned i lungene, og blir svimmel. Da må jeg ta det litt med ro til det går over. Dette til tross for at jeg stadig burde bli i bedre form.

Har alltid hørt (av lege) at hvor fort pulsen går ned fra maks puls til "hvile"puls er en god indikasjon på hvor god form man er i. Så det stemmer altså ikke??

Makspuls:

Som regel er den beste måten å få frem makspuls på å ta først god oppvarming minst 15 min. så 2 drag a 3 min. oppover der du kommer opp til melkesyre siste halvminuttet. Det 3. draget begynner du å virkelig øke siste tiden og du når sikkert 5-7 slag høyere enn på 1. draget.

Vil tro at du kan komme opp i 215-220.

Antar at din anaerobe terskel kan ligge rundt 190. Er du godt trent kan du klare å ligge på 190 i puls i 60-90 minutter.

Selv er jeg spinninginstruktør og klarer å prate mens jeg har 185 i puls. Kun 2-3 setninger av gangen.

Vil ikke kalle det moderat, men høy intensitet når du kommer opp i mot 190.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...