Gå til innhold

Hvilken hjelp har adhd barn?


Anbefalte innlegg

Skal på møter nå angående mitt barn som har adhd.

Er litt usikker på hvilken hjelp vi trenger til ham.

Derfor lurer jeg på hvilken hjelp andre adhd barn har,både på skole og hjemme.

Eks: har barnet pc,assistent,spesielle tilrettelagte program på pc,støttekontakt,avlastning,hjelpestønad osv..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/180952-hvilken-hjelp-har-adhd-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt barn har inntil 10 timer pr uke i liten gruppe m/assistent. Han er vurdert til å kunne følge vanlig undervisning, men trenger litt tettere voksenoppfølging i arbeidsøktene.

Han har pc som brukes på skolen og til hjemmearbeid.

Altså kun skolehjelp. Han /vi har ikke behov for mer.

Gjest gladiol

Vi er kanskje av de få heldige som har fått den hjelpen vi trenger.Dette gjør at vi tilnærmet kan leve som en normal familie.

Vi har et barn med ADHD/TS, et med "bare"ADHD og et med atferden til ADHD barn, men ikke utredet ennå.

Vi har gjennom mange år hatt det kjempe tøft, men etter hvert fått en løsning som fungerer for oss.

Vi fikk innvilget 100% stilling i hjemmet, men har tatt imot 60%.

Hver av barna har 6 døgn avlastning i mnd. dvs. 18 døgn pr. mnd. tilsammen.

Det eldste barnet har pc.

Har forhøyet sats på både på grunn og hjelpestønad til begge med diagnose.

På skolen fungerer det uten spesielle tiltak, men må legge til at de går i små klasser, 6-10 elever og gjerne med to voksen personer tilstede.

Det som er avgjørende for hvilken type og mengde hjelp dere ønsker er jo veldig avhengig av barnets atferd og funksjons nivå.

Det er fullt mulig å kunne justere et opplegg underveis hvis det er noe som burde forandres på.

Det er også lurt å ikke være beskjeden, da det er sjelden at en får det en søker om og har behov for.

Sett dere ned og finn ut hva dere mener behovet er på de forskjellige arenaene barnet er.

Lykke til!

Mitt barn har inntil 10 timer pr uke i liten gruppe m/assistent. Han er vurdert til å kunne følge vanlig undervisning, men trenger litt tettere voksenoppfølging i arbeidsøktene.

Han har pc som brukes på skolen og til hjemmearbeid.

Altså kun skolehjelp. Han /vi har ikke behov for mer.

Vi har fått invilget vippe stol å sitte på, madrasser i samlingsrom i stedet for benker..

Ute undervisning en time om dagen, med snekring, saging og studier av naturen..

Vi har kreativ problemløsning på lekser, lær deg bokstaven M, i stedet for å skrive ti M på rad.. Bruker digetalt kamera til å dokumentere lekser og pc..

Hun er hyperintligent, kreativ og har en alvorlig grad av ADHD

Vi er kanskje av de få heldige som har fått den hjelpen vi trenger.Dette gjør at vi tilnærmet kan leve som en normal familie.

Vi har et barn med ADHD/TS, et med "bare"ADHD og et med atferden til ADHD barn, men ikke utredet ennå.

Vi har gjennom mange år hatt det kjempe tøft, men etter hvert fått en løsning som fungerer for oss.

Vi fikk innvilget 100% stilling i hjemmet, men har tatt imot 60%.

Hver av barna har 6 døgn avlastning i mnd. dvs. 18 døgn pr. mnd. tilsammen.

Det eldste barnet har pc.

Har forhøyet sats på både på grunn og hjelpestønad til begge med diagnose.

På skolen fungerer det uten spesielle tiltak, men må legge til at de går i små klasser, 6-10 elever og gjerne med to voksen personer tilstede.

Det som er avgjørende for hvilken type og mengde hjelp dere ønsker er jo veldig avhengig av barnets atferd og funksjons nivå.

Det er fullt mulig å kunne justere et opplegg underveis hvis det er noe som burde forandres på.

Det er også lurt å ikke være beskjeden, da det er sjelden at en får det en søker om og har behov for.

Sett dere ned og finn ut hva dere mener behovet er på de forskjellige arenaene barnet er.

Lykke til!

Dere er heldige som har så små klasser.

Her vi bor så er det 20-25 elever pr klasse og en lærer utenom første klasse som ofte har to lærere.

ser at du har hjelpestønad og grunnstønad,kan du gi noen tips om hva jeg ikke må glemme i en søknad?

Likedan når det gjelder pc,er det noen viktige tips der?

Skal også prøve å få hjelp av bup til å fylle ut søknadene.

Annonse

Vi har fått invilget vippe stol å sitte på, madrasser i samlingsrom i stedet for benker..

Ute undervisning en time om dagen, med snekring, saging og studier av naturen..

Vi har kreativ problemløsning på lekser, lær deg bokstaven M, i stedet for å skrive ti M på rad.. Bruker digetalt kamera til å dokumentere lekser og pc..

Hun er hyperintligent, kreativ og har en alvorlig grad av ADHD

Så fint dette hørtes ut.

Likte den med 1 utetime pr dag.

Kan du fortelle litt mer om den dokumentasjonen ved hjelp av kamera?

Skjønte ikke helt hvordan dere gjør det.

Gjest gladiol

Dere er heldige som har så små klasser.

Her vi bor så er det 20-25 elever pr klasse og en lærer utenom første klasse som ofte har to lærere.

ser at du har hjelpestønad og grunnstønad,kan du gi noen tips om hva jeg ikke må glemme i en søknad?

Likedan når det gjelder pc,er det noen viktige tips der?

Skal også prøve å få hjelp av bup til å fylle ut søknadene.

Hei!

I forhold til pc, så var det PPT som skrev søknaden for oss.

Fikk avslag og beskjed om at den var for dårlig begrunnet.

Vi hadde i den perioden et opphold på BUPA, og de skrev anken for oss. Pc ble da innvilget.

Tror det er veldig viktig å begrunne søknaden godt. Det er blitt vanskeligere å få pc i dag enn det var tidligere.

I forhold til grunnstønad så blir den innvilget i forhold til reelle ekstra utgifter du har på barnet.

Det jeg gjør er å skrive opp i en bok alt jeg kjøper av klær, sko og sengetøy til barna. Da er det lett å gå tilbake å finne ut hvor store ekstra utgiftene har vært. Jeg noterer også prisen på det jeg kjøper.

Har jeg f.eks. kjøpt tre par støvletter til det ene barnet en vinter, fører jeg opp to par på søknaden.

Når det gjelder hjelpestønad, er er det viktig å beskrive situasjonen rundt alt det ekstra barnet krever av tilsyn og hjelp i hverdagen.

Her vil det være veldig individuelt fra barn til barn.

Vår situasjon dreier det seg bla. om mye angst, barn som ikke fungerer sammen, vrang forestillinger, aggresjon, sinne, nattevåk og mye mye mer...

Prøv og beskriv den problematikken og ekstra arbeidet så nøye som mulig.

Vi la også ved forskjellige uttalelser fra BUP, PPT og BUPA. Dette var skriv som var brukt i andre anledninger, men det var gode beskrivelser av barnas adferd og type oppfølging de trengte.

Håper det går greit for dere. Lykke til!

Så fint dette hørtes ut.

Likte den med 1 utetime pr dag.

Kan du fortelle litt mer om den dokumentasjonen ved hjelp av kamera?

Skjønte ikke helt hvordan dere gjør det.

Min datter går i første klasse, dette er det vi har fått igjennom skal skje.. Akkuratt fått diagnosen.. Kreativ løsning på lekser har vi likevel hatt siden hun startet på skolen, det betyr at jeg og min datter med hurtig brainstorming, får selv finne ut hvordan vi kan dokumentere at hun kan feks.tallet 3,vi gjør det vi får mest lyst til, om hun vil perle det(valgt det selv, hun kan..) om vi skriver tre tall med pinner i grus og hun tar bilder med digetalkamera.. hvis hun vil lage maleri, det er for stort å ta med på skolen, vi tar bilde av det.. Altså en mor og datter, som begge har diagnosen ADHD får leke litt fritt, vi slipper må, vi er meget intelligente 80 og 95 på skalaen.. Jeg kan så mye om diagnosen, etter å frustrert ventet på et svar i et år, jeg vet hva det går i, mye mer enn behandlere og skole, jeg får det som jeg vil.. Beholder en glad, tillitsfull, kjærlig unge, som tror mamma kan ordne alt.. ,-)

Min datter går i første klasse, dette er det vi har fått igjennom skal skje.. Akkuratt fått diagnosen.. Kreativ løsning på lekser har vi likevel hatt siden hun startet på skolen, det betyr at jeg og min datter med hurtig brainstorming, får selv finne ut hvordan vi kan dokumentere at hun kan feks.tallet 3,vi gjør det vi får mest lyst til, om hun vil perle det(valgt det selv, hun kan..) om vi skriver tre tall med pinner i grus og hun tar bilder med digetalkamera.. hvis hun vil lage maleri, det er for stort å ta med på skolen, vi tar bilde av det.. Altså en mor og datter, som begge har diagnosen ADHD får leke litt fritt, vi slipper må, vi er meget intelligente 80 og 95 på skalaen.. Jeg kan så mye om diagnosen, etter å frustrert ventet på et svar i et år, jeg vet hva det går i, mye mer enn behandlere og skole, jeg får det som jeg vil.. Beholder en glad, tillitsfull, kjærlig unge, som tror mamma kan ordne alt.. ,-)

Det virker helt vidunderlig! Så flott at det er mulig å få til sånt!

Kan jeg spørre om en ting? Har datteren din medisinering også? Jeg har nemlig litt inntrykk av at det er en forutsetning for å få annen hjelp her hos oss. Samtidig frykter jeg at det nettopp blir medisinen som gjør at han _ikke_ får annen hjelp. Vi har ikke fått endelig diagnose, så jeg bare ruster meg til kamp...

Det virker helt vidunderlig! Så flott at det er mulig å få til sånt!

Kan jeg spørre om en ting? Har datteren din medisinering også? Jeg har nemlig litt inntrykk av at det er en forutsetning for å få annen hjelp her hos oss. Samtidig frykter jeg at det nettopp blir medisinen som gjør at han _ikke_ får annen hjelp. Vi har ikke fått endelig diagnose, så jeg bare ruster meg til kamp...

Min datter har ikke fått medisiner enda.. PPT er enig i at medisiner ikke ordner alt, hun må fremdeles ha mye motivasjon, høy følelse av mestring, bør fremdeles sørge for at hun ikke tvinges til å sitte i ro, derfor vippestol (får man de til å vippe med ca 20 slag i minuttet, best effekt..) Er utdannet hundeinstruktør, alt som gjør at ønsket adferd øker er positivt, alt som gjør at uønsket adferd øker, er negativt.. Jeg fører skjema på antall ganger hun slår sin bror, antall ganger hun slår meg (det er nesten vekke), hvor mye hun ødlegger, hva hun ødlegger og hvor fort hun stopper og sier unskyld.. Jeg er vel den beste hjelpen hun har, at jeg har tid og tar meg tid.. Lykke til..

Min datter har ikke fått medisiner enda.. PPT er enig i at medisiner ikke ordner alt, hun må fremdeles ha mye motivasjon, høy følelse av mestring, bør fremdeles sørge for at hun ikke tvinges til å sitte i ro, derfor vippestol (får man de til å vippe med ca 20 slag i minuttet, best effekt..) Er utdannet hundeinstruktør, alt som gjør at ønsket adferd øker er positivt, alt som gjør at uønsket adferd øker, er negativt.. Jeg fører skjema på antall ganger hun slår sin bror, antall ganger hun slår meg (det er nesten vekke), hvor mye hun ødlegger, hva hun ødlegger og hvor fort hun stopper og sier unskyld.. Jeg er vel den beste hjelpen hun har, at jeg har tid og tar meg tid.. Lykke til..

Jeg har flere spørsmål, jeg. Håper det er ok...

Hva slags vippestol er det snakk om? (Det er jo ganske tydelig at de benkene og stolene vi har på skolen ikke egner seg...)

Og hvor mye ekstra hjelp har hun på skolen? Er det lærer eller assistent hun har med seg?

Jeg har flere spørsmål, jeg. Håper det er ok...

Hva slags vippestol er det snakk om? (Det er jo ganske tydelig at de benkene og stolene vi har på skolen ikke egner seg...)

Og hvor mye ekstra hjelp har hun på skolen? Er det lærer eller assistent hun har med seg?

Vi har fått dekt en vippe stol fra Stokke som heter Move hjemme, og hun har en VIPPO på skolen, det ble ordnet mellom PPT, ergoterapaut og hjelpemiddelsentralen.

Har blitt påvist bedre konsentrasjon oss alle elever ved forsøk, får det uten diagnose, bare ved påviselige konsentrasjonsvansker, uro eller smerte i rygg nakke..

Lykke til..

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...