Gå til innhold

Homofile/lesbiske og adopsjon

Anbefalte innlegg

Jeg så noe av debatten på NRK1 i går vedr debatten om homofile og lesbiske skal få adoptere eller ei, men jeg fikk ikke sett alt og vet ikke om det ble svart på spørsmålet mitt.

Jeg lurer på hva slags adopsjon det er snakk om? Stebarnsadopsjon? Utenlandsadopsjon?

Så vidt jeg har skjønt er det ingen giverland som aksepterer homofile/lesbiske søkere uansett om norske myndigheter har godkjent søkerene eller ei. I såfall; er det egentlig bare en prinsippsak for homofile og lesbiske det er snakk om?

(Dette er ikke noe forlengelse av debatten på TV, bare for å ha sagt det. Jeg synes det er helt greit egentlig, så det er derfor jeg lurer)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/180957-homofilelesbiske-og-adopsjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I praksis vil det nok få lite å si i forhold til Utenlandsadopsjon. Også giverlandene skal jo godta søkerne, og ingen giverland pr idag godtar homofile par. Et unntak er USA, der jeg vet at enkelte lesbiske og homofile par har fått adoptere.

Når det gjelder stebarnsadopsjon derimot, er det viktig at homofile får adoptere, men den retten har man jo hatt lenge allerede. Bare at den i praksis har vært vanskelig å ta i bruk, jfr bl.a. Anne Holt som visstnok ikke får adoptere sin datter (født av partneren) før datteren blir 12 år. Noe jeg syns er aldeles tullete, og ihvertfall ikke til barnets beste.

I praksis vil det nok få lite å si i forhold til Utenlandsadopsjon. Også giverlandene skal jo godta søkerne, og ingen giverland pr idag godtar homofile par. Et unntak er USA, der jeg vet at enkelte lesbiske og homofile par har fått adoptere.

Når det gjelder stebarnsadopsjon derimot, er det viktig at homofile får adoptere, men den retten har man jo hatt lenge allerede. Bare at den i praksis har vært vanskelig å ta i bruk, jfr bl.a. Anne Holt som visstnok ikke får adoptere sin datter (født av partneren) før datteren blir 12 år. Noe jeg syns er aldeles tullete, og ihvertfall ikke til barnets beste.

Homofile aksepteres i Sør-Afrika som har en grunnlov som forbyr all diskriminering pga kjønn, rase, legning osv. Hinderet for eventuelle norske adoptanter som er homofile, ville foreløpig være at Verdens Barns kontakt der nede opererer på et kristelig grunnlag som ikke godtar homofile/adopsjon. Men det er jo andre adopsjonsforeninger - og det er jo mulig at noen vil ønske å etablere en ny formidlingsorganisasjon også?

Homofile aksepteres i Sør-Afrika som har en grunnlov som forbyr all diskriminering pga kjønn, rase, legning osv. Hinderet for eventuelle norske adoptanter som er homofile, ville foreløpig være at Verdens Barns kontakt der nede opererer på et kristelig grunnlag som ikke godtar homofile/adopsjon. Men det er jo andre adopsjonsforeninger - og det er jo mulig at noen vil ønske å etablere en ny formidlingsorganisasjon også?

Hei!

Såvidt jeg vet har du rett i prinsippet, men i praksis har det ikke blitt adoptert bort barn fra Sør Afrika til homofile par utenfor landet i det hele tatt.

Dette sa de på programmet i går iallefall, om det stemmer vet jeg jo ikke.

trk1365380645

Hei!

Såvidt jeg vet har du rett i prinsippet, men i praksis har det ikke blitt adoptert bort barn fra Sør Afrika til homofile par utenfor landet i det hele tatt.

Dette sa de på programmet i går iallefall, om det stemmer vet jeg jo ikke.

Så vidt jeg har skjønt må alle adoptivforeldre i Sør- Afrika godkjennes av biologisk mor/annen verge, og i praksis vil det vel oftest føles tryggere å adoptere bort barnet sitt til en mest mulig "vanlig familie". Dessverre, men også forståelig. Og arrester meg hvis jeg har misforstått adopsjonsreglene i SA!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...