Gå til innhold

Morsmelk fra andre?


sandres1

Anbefalte innlegg

Det er visst nok mulig å få morsmelk fra andre hvis mora ikke kan amme barnet. Men hvordan får man tak i det og hvor skal jeg henvende meg for å få morsmelk fra andre? Jeg prøver for tida å få barn og da kan det være greit å vite dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest på barsel

Dette får du evt. på barselavdelingen på sykehuset, det er spesielt premature (for tidlig fødte) barn som blir tilbudt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Dette får du evt. på barselavdelingen på sykehuset, det er spesielt premature (for tidlig fødte) barn som blir tilbudt dette.

Kjære sandres1.

Det er kun morsmelksentraler som selger morsmelk. Det er kun etter spesielle kriterier. Melken skal nemlig testes og undersøkes før den gies til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære sandres1.

Det er kun morsmelksentraler som selger morsmelk. Det er kun etter spesielle kriterier. Melken skal nemlig testes og undersøkes før den gies til andre.

Kjære Elisabeth Tufte. Jeg er klar over at de som skal levere morsmelk må teste og undersøke melka si før andre kan få den. Men det er ikke de jeg tenker på. Jeg tenker på de som skal ha det, dvs. de som ikke kan amme barna sine. Hva skal de gjøre for å få morsmelk fra andre? Jeg har forresten hørt at man kan få morsmelk via den lokale ammehjelpa. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Elisabeth Tufte. Jeg er klar over at de som skal levere morsmelk må teste og undersøke melka si før andre kan få den. Men det er ikke de jeg tenker på. Jeg tenker på de som skal ha det, dvs. de som ikke kan amme barna sine. Hva skal de gjøre for å få morsmelk fra andre? Jeg har forresten hørt at man kan få morsmelk via den lokale ammehjelpa. Stemmer det?

Kjære sandres1. Ja, det var de som av en eller annen grunn ikke kan amme som jeg også hadde i tankene. Barsel kan ikke gi melk til andres barn. De har et ansvar for at det ikke overføres smitte via morsmelk. Feks. HIV viruset. Under helt spesielle kriterier har derfor enkelte barn som mor av en eller annen grunn ikke har kunnet amme, fått melk fra morsmelksentralen selv om de ikke ligger på sykehuset. Andre kvinner har avtalt med venninder som har mye overskudd om de kan pumpe til deres barn, men det er en personlig avtale. Ammehjelpen er mødre som selv har ammet som støtter andre mødre med rådgivning. De leverer ikke melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære sandres1. Ja, det var de som av en eller annen grunn ikke kan amme som jeg også hadde i tankene. Barsel kan ikke gi melk til andres barn. De har et ansvar for at det ikke overføres smitte via morsmelk. Feks. HIV viruset. Under helt spesielle kriterier har derfor enkelte barn som mor av en eller annen grunn ikke har kunnet amme, fått melk fra morsmelksentralen selv om de ikke ligger på sykehuset. Andre kvinner har avtalt med venninder som har mye overskudd om de kan pumpe til deres barn, men det er en personlig avtale. Ammehjelpen er mødre som selv har ammet som støtter andre mødre med rådgivning. De leverer ikke melk.

Kjære Elisabeth Tufte. Ikke alle føder på sykehuset. Noen mødre føder barna sine hjemme. Kan de få melk fra morsmelksentralen de første dagene etter fødselen? Eller må man føde på sykehuset for å få morsmelk fra andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mamma mia18

Kjære Elisabeth Tufte. Ikke alle føder på sykehuset. Noen mødre føder barna sine hjemme. Kan de få melk fra morsmelksentralen de første dagene etter fødselen? Eller må man føde på sykehuset for å få morsmelk fra andre?

Hvorfor ikke bare amme selv?

Morsmelken de har på sykehuset gis bare til premature.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Elisabeth Tufte. Ikke alle føder på sykehuset. Noen mødre føder barna sine hjemme. Kan de få melk fra morsmelksentralen de første dagene etter fødselen? Eller må man føde på sykehuset for å få morsmelk fra andre?

Kjære sandres1.

Om en føder på sykehuset så får barnet morsmelk fra morsmelkbanken om det kommer på barneavdelingen og mor av en eller annen grunn ikke selv har melk. Om barnet skal få morsmelk fra morsmelksbanken om det er på barsel eller født hjemme, det må du diskutere med en barnelege. Da er det helt spesielle forhold som må ligge til grunn for dette. Jeg foreslår at du tar dette opp med legen som skal følge opp barnet ditt etter fødsel.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...