Gå til innhold

Drikkevaksine/malaria - Kina-reise

Anbefalte innlegg

Gjest Silkeline

Hei!

Vi skal snart til Kina og hente vår lille Silkeliten.

Gleder oss veeeldig:-)

På reisen skal vi til Beijing og Nanchang. Er det noen her som har vært på hentereise til samme område (Jiangxi) som kan fortelle meg om det er nødvendig med malariatabletter og/eller drikkevaksine?

Takknemlig for snarlig svar :-)

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/181049-drikkevaksinemalaria-kina-reise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spurte på vaksinasjonskontoret (i 2003) om man trengte malariatabletter. Der sa de at malariatab. anbefalte de bare hvis man skulle reise til Yunnan-provinsen (helt inn mot Vietnam). Vi spurte også om drikkevaksine (kolera/turistdiare)- og de sa dette ikke var nødvendig. Drikkevaksinen beskytter heller ikke mot alt. Vi hadde ingen problemer overhodet de 14 dagene vi var i Kina (midt i den varmeste tiden om sommeren). Hvis du er usikker synes jeg du burde ringe f.eks til vaksinasjonskontoret til Ullevål eller et annet større sykehus.

Gjest drikkevaksine er dyrt men lurt

Spurte på vaksinasjonskontoret (i 2003) om man trengte malariatabletter. Der sa de at malariatab. anbefalte de bare hvis man skulle reise til Yunnan-provinsen (helt inn mot Vietnam). Vi spurte også om drikkevaksine (kolera/turistdiare)- og de sa dette ikke var nødvendig. Drikkevaksinen beskytter heller ikke mot alt. Vi hadde ingen problemer overhodet de 14 dagene vi var i Kina (midt i den varmeste tiden om sommeren). Hvis du er usikker synes jeg du burde ringe f.eks til vaksinasjonskontoret til Ullevål eller et annet større sykehus.

Drikkevaksinen var for oss kun et økonomisk spørsmål, den er dyr, men har ikke særlig bivirkninger og beskytter mot turistdiare. Så vi tok den. Man kan jo aldri vite om man ville fått turistmage hvis man ikke hadde tatt den..

Malariaprofylakse tar jeg bare der jeg må, det er mer klønete og gir mer bivirkninger.

Vi har vært på to hentereiser i Kina. Første gangen i Nanchang/Jiangxi (02) og andre gang i Changsha/Hunan (05).

Vi droppet drikkevaksinen begge gangene.

Begrunnelsen vår er som følger:

- Drikkevaksinen beskytter 90% mot Kolera, som ikke er et problem i Kina.

- Vaksinen beskytter ca. 60% mot ETEC, som er én av flere mikroorganismer som kan gi såkalt turistdiaré.

Vaksinen virker derfor ikke i nærheten av 100% mot ETEC engang - og i tillegg er det en rekke andre bakterier/virus/parasitter som kan gi turistdiaré, og som vaksinen ikke er virksom mot .... f.eks. Salmonella, Campylobacter, Listeria, Giardia .......

Man kan derfor bli "litt lurt" ved å ta vaksinen - tro at man er sikret mot å få turistdiaré på reisen.

Vi valgte å praktiserer strenge "sydensforhåndsregler" - og vi var ikke sjuke i det hele tatt på noen av reisene våre.

I tillegg er drikkevaksinen relativt kostbar ... om det skulle bety noe for dere.

For oss var ikke prisen på vaksinen det avgjørende, men at indikasjonen på å ta vaksinen er for dårlig ... etter min vurdering.

Så valget er deres :o)

hilsen Noraførr

Annonse

Gjest kina for et og ethalvt år siden i nanchang

Jeg vil anbefale på det sterkeste å ta drikkevaksinen.

Min mann valgte å ta den, mens jeg var eplekjekk og nektet. Jeg skulle jo ikke spise andre steder enn hotellet alikevel.

Mannen min hadde en kveld med uggen mage som romlet, men det ble ikke mer utav det. Jeg hadde fire dager som jeg levde på kjeks og vann.......

vi spiste bare på hotellet og trodde det var trygt.

Jeg er sikker på at jeg ikke hadde fått diare hvis jeg hadde tatt vaksinen for vi spiste samme type mat begge to. Neste gang skal jeg være føre var....

Chance1365380587

Hei Silkeline!

Vi kom hjem fra Beijing/Nanchang for to uker siden! Vi ble ikke anbefalt malaria, og vi tok ikke drikkevaksine. Vi var 7 familier i gruppa vår, og bare en av de hadde tatt den. Ingen ble syke, selv om vi spiste på forskjellige steder nesten hver dag.

God tur og lykke til!!

Klem

Vi tok ikke drikkevaksine på våre to turer (Jiangsu - Nanjing 1998 og Guangxi - Nanning 2001).

Mannen min holdt seg frisk hele tiden. Jeg hadde dårlig mage 1 dag på den første turen. Da hadde jeg drukket appelsinjuice fra frokostbuffeten på hotellet. Det viste seg at det var isbiter i den, men jeg så det ikke fordi de nesten var smeltet bort. (Vi hadde fått streng beskjed om kun å drikke flaskevann pluss sjekke først at forseglingen ikke var brutt, og disse isbitene var nok ikke fra flaskevann, nei.)

Ellers spiste jeg som en hest av den kinesiske maten - nam nam! - og mitt eneste mageonde var tidvis forspisning :-)

Vi gjorde en interessant erfaring: De som slet mest med magen i gruppen, var de som spiste mest vestlig mat på hotellene. Det virket ikke som kokkene hadde god nok skolering på å tilberede vestlig mat. Det ble bla flere ganger servert hamburgere og kyllinglår som var rå i midten. En av pappaene som ikke likte kinesisk mat og spiste nesten bare vestlig mat, slet med dårlig mage hele tiden.

Jeg nevnte dette for en bekjent som har oppholdt seg i Kina en periode sammen med en gruppe nordmenn under utdannelse. Hun nikket og sa at hennes erfaring var den samme. De som søkte til hotellene for å få vestlig mat, ble ofte dårlige. De som holdt seg til kinesisk mat, klarte seg fint.

Verdt å være oppmerksom på, synes jeg.

PS: Har ikke hørt noen klage over magetrøbbel etter å ha vært på McDonald's der borte.

Vi var i Beijing og Nanchang for snart et år siden.

Vi tok ikke drikkevaksine eller malariavaksine.

Vaksinasjonskontoret mente det ikke var nødvendig med noen av delene.

De informerte om hva vi måtte være forsiktige med.

Noen i reisefølget fikk magetrøbbel etter en buffet.

Det var lett å få tak i vann og annen drikke på flaske, så vi hadde hele tiden en liten beholdning av det.

Gjest girasol

Det som er (så irriterende...) med denne drikkevaksinen er at den kun virker i 20% av tilfellene, og på 20% av dem som tar den... Jeg var i Mexico og hadde tatt drikkevaksine, men blei steindårlig i magen fordet... Andre som ikke hadde tatt vaksinen ble ikke så dårlige...

Men en ting tror jeg på: og det er at det skader ikke å ta den :-) Så hvis jeg var dere ville jeg tatt den i alle fulle fall!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...