Siljana1365380842 Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Jenta mi har blitt ammet mye frem til nå, hun har også blitt nattammet frem til 7-8 mnd alder. Begynte med grøt om kvelden da hun var 4,5 mnd og til frokost da hun var 5-6 mnd. Hun ville ha brød fra 7 mnd alder, men nå spytter hun det ut. Da blir det bare frukt (banan, eple el pære) til lunsj. Middag er også av varierende interesse. Hun drikker vann til måltidene. Nå begynner hun å miste interessen for puppen. Hun ammes i 5-6 tiden på morgenen. Så får hun grøt i 8-tiden, da får hun ikke tilbud om pupp. Lunsj i 12-tiden, da er det ikke alltid hun vil ha puppen. Så er det middag, alt fra en skje til ett glass, og noen ganger litt pupp andre ganger ikke. Til kvelds er hun alltid sulten, og det er jo ikke rart. Hun får grøt i 19-tiden og pupp ved leggetid i 19.30-20-tiden. I det siste er det veldig sjelden jeg har fått henne til å ta puppen. Så det kan være dager hun bare ammes ordentlig om morgenen, og ellers bare noen små slurker. Har prøvd med NAN etter lunsj og på kvelden: forhørte meg med en venninne som gjør det slik om hvor mye hun ga, og det var 200 ml. Datteren min tøyser bare med flasken og drikker 20-40 ml.SÅ: Hvor mye melk trenger hun? Er det ikke litt lite å bare amme en-to ganger om dagen, spesielt når hun ikke er så glad i mat? Hun er ikke stor: var 8040 gr på 8 mnd kontroll (3880 ved fødsel). Skal jeg gå over til erstatning, og satse på at hun drikker mer etterhvert? Noen ganger drøyer jeg det en time-halvannen etter frokost og lunsj med puppen, sånn at hun får det før hun skal sove: da vil hun ha. Men er det noe lurt å bruke det til mellommåltid? Jeg er redd det går ut over matlysten til måltidene. Hva tror du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181069-mat-og-amming-jente-85-mnd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Det anbefales å gi pupp før fast føde så lenge de spiser begge deler. jeg hadde heller fortsatt å tilby pupp enn å gi flaske med erstatning. Det er mange som blir litt "kranglete" ved puppen i 8-mndrs alderen, jeg løste det ved å amme på soverommet vårt. Tror mine etterhvert fikk pupp bare morgen og kveld, og drakk vann til de andre måltidene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181069-mat-og-amming-jente-85-mnd/#findComment-1221507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljana1365380842 Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 Det anbefales å gi pupp før fast føde så lenge de spiser begge deler. jeg hadde heller fortsatt å tilby pupp enn å gi flaske med erstatning. Det er mange som blir litt "kranglete" ved puppen i 8-mndrs alderen, jeg løste det ved å amme på soverommet vårt. Tror mine etterhvert fikk pupp bare morgen og kveld, og drakk vann til de andre måltidene. Jeg ga pupp før mat tidligere, mente selv at det var ved nedtrapping man skulle gi pupp sist. Men helsesøster var ikke enig i det ved 6 mnd kontroll. Hun mente at jeg skulle gi mat først.Hun sa at nå var det maten som skulle gi metthet; selv vil jeg amme masse og lenge og føler at melka er vel så viktig som maten... Datteren min var ikke så interessert i grøt på morgenen en periode, helsesøster mente hun var mett etter amming et par ganger om natten og i tillegg før frokost (hvis hun ville ha, det var ikke alldtid hun ville). Det hender at jeg gir pupp først, spes til middag hvis det er lenge siden lusnj. Men hvis hun da ikke vil ha middag tenker jeg at det kanskje er fordi hun er mett etter puppen. Vanskelig dette... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181069-mat-og-amming-jente-85-mnd/#findComment-1221515 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljana1365380842 Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 Jeg ga pupp før mat tidligere, mente selv at det var ved nedtrapping man skulle gi pupp sist. Men helsesøster var ikke enig i det ved 6 mnd kontroll. Hun mente at jeg skulle gi mat først.Hun sa at nå var det maten som skulle gi metthet; selv vil jeg amme masse og lenge og føler at melka er vel så viktig som maten... Datteren min var ikke så interessert i grøt på morgenen en periode, helsesøster mente hun var mett etter amming et par ganger om natten og i tillegg før frokost (hvis hun ville ha, det var ikke alldtid hun ville). Det hender at jeg gir pupp først, spes til middag hvis det er lenge siden lusnj. Men hvis hun da ikke vil ha middag tenker jeg at det kanskje er fordi hun er mett etter puppen. Vanskelig dette... Og hun begynte å spise bedre når jeg ga mat først... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181069-mat-og-amming-jente-85-mnd/#findComment-1221516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljana1365380842 Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 Og en ting til...fikk visst ikke med meg alt første gangen; man må jo forkorte så mye for at det skal gå gjennom. Hun er en VELDIG aktiv jente. De gangene hun tar puppen kan det ta litt tid før hun klarer å roe seg ned, men når melka først kommer skikkelig koser hun se. Guttem min på 4,5 år var også sånn, han hadde ikke tid, og mistet interessen i 10-11 mnd alderen. Jeg ga aldri noe tillegg. Han likte heller ikke brød før han begynte i barnehage som 1 åring, og spiste bare middag uten biter, 6 mnd glass. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181069-mat-og-amming-jente-85-mnd/#findComment-1221519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnhild Alquist, Helsesøster Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Kjære Siljana. Rådene jeg gir deg er basert på retningslinjer helsepersonell skal følge i forhold til veildening av foreldre. Det anbefales å gi morsmelk isammen med måltidet og først dersom man ønsker å fortsette å amme. Dette for å unngå at barnet ikke ønsker morsmelk og produksjonen går tilbake. Morsmelk er den viktigste næringen i barnets første leveår selv om introduksjon av annen føde også er viktig fra 6 mnd alder pga ekstra jerntilskudd og energi. Det får barnet ditt gjennom de to grøtmåltidene.Husk at anbefalinger på pakkene er veiledende, ikke alle barn spiser like mye. To grøtmåltider om dagen er mye mat for en liten mage. De fleste grøter inneholder melkepulver så barnet får tilskudd av melk gjennom grøten også.Morsmelk er mat. Morsmelk i sammen med annen mat,beskytter barnet mot reaksjoner og fremmer fordøyelse av den faste føden. Dersom barnet ikke ønsker å die i perioder,kan man opprettholde melkeproduksjonen med å håndmelke og gi på kopp.De fleste barn ønsker å fortsette diing etter en kort stund igjen.Så hvorfor bruke erstattning når du har melk selv? Det skulle ikke være noen grunn for å tilvenne barn i 8-9 mnd alderen flaske. Barnets sugebehov avtar i den alderen og bit/tygge blir tema, derfor ønsker noen barn å spise brød framfor grøt.Å drikke av kopp er desuten en viktig lærdom og god trening for munnbevegelser og muskulatur. Å få lov til å spise litt selv er også en måte for barn å bli glad i mat på. Det er naturlig for barn som får morsmelk med tilleggskost at de ikke øker så mye i vekt i 2.levehalvår, som de som får kunstig ernæring.Et godt tegn på trivsel er at barnet er friskt og aktivt. Små smaksporsjoner av frukt er en god vane til et sunnt kosthold. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181069-mat-og-amming-jente-85-mnd/#findComment-1224417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.