Gå til innhold

Fullamming - hvor lenge?


Sassy

Anbefalte innlegg

Jeg hadde før jeg fødte lest en hyllemeter om spedbarn, amming osv. Jeg bestemte meg ut ifra det jeg leste for å prøve det jeg kunne for å fullamme poden i 6 mnd. Anbefalingen lyder vel på å innføre mat ved 4-6 måneder, men jeg har liksom oppfattet det slik at det var best å vente til 6 måneder (så lenge vektøkningen er OK, klumpen fornøyd). Nå er poden snart 6 måneder og vi skal prøve grøt for første gang snart.

Spørsmålet mitt er: Er det bedre å fullamme i 6 måneder enn 4? Årsaken til at jeg spør er at det virker som om helsesøster og alle andre rundt meg (med få unntak) mener det er "barnemishandling" at jeg ikke har begynt med grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jammen ikke bry deg med hva de andre mener!:-)

Gjør det du føler for du.

Jeg gjør som jeg vil. Men det hadde jo vært greit med litt fakta å slå i hodet på motstanderne, ikke sant? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fullammet mine tre til de har vært 8 måneder. Alle var store babyer. Minstemann var rundt 11 kilo da jeg sluttet å fullamme ham, 8 måneder gammel.

Helsesøster anbefalt mat (grøt) i tillegg p.g.a. jern / blodprosent. Mener å huske at det hadde noe med hjernens

utvikling å gjøre. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne få tatt blodprosenten på ham, det gjorde jeg, den var innenfor det tilfredstillende nivået (husker ikke hva det var), da var han 7 måneder. Jeg fortsatt å fullamme til han var 8 måneder. Jentene mine har jeg fullammet til de var hhv 9 og 8 måneder. De var også store, men ikke så store som

Minstemann.

Ungene har vært fornøyde og vektøkninga har vært bra. Og da er vel fullamming best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære Sassy. Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet kommer ut med en ny veileder ganske snart der det anbefales fullamming til rundt 6 mnd. før fast føde introduseres, basert på de helsemessige gevinster dette innebærer. Du har gjort en kjempefin jobb og reaksjonene rundt deg kan vel muligens skyldes uvitenhet. Lykke til videre med ammingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som jeg vil. Men det hadde jo vært greit med litt fakta å slå i hodet på motstanderne, ikke sant? :-)

Skjønte det da. Men jeg blir bare så glad når jeg leser sånne innlegg som ditt, kontra sånne "jeg klarer ikke amme mer"-innlegg. Jeg er ammetilhenger av rang, nemlig, og syns det er for grusomt hvis du skal "mobbes" fra det du selv vil!:-)

Heia deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...