Gå til innhold

Beholder jeg melkeproduksjonen på denne måten?


amarige

Anbefalte innlegg

Har nesten helt fra fødselen av ammet bare på et bryst av gangen, snuppa har lagt godt på seg av det, hun veier nå 7 kg, og er snart 4 mnd. gammel. I det siste har hun bare villet ha mat ca. 6 ganger i døgnet. Dette medfører at hun bare spiser av hvert bryst ca. 3 ganger per døgn. Vil jeg holde melkeproduksjonen oppe med dette?

Hun har også begynt å gulpe opp veldig mye de 2 siste dagene, betyr dette at hun får i seg for mye? Men hvordan kan hun i såfall få i seg for mye når hun spiser såpass sjelden?

Kan det være andre grunner til plutselig ekstrem gulping? Hun er ikke syk, har vært litt forkjølt, og har siklet masse siste 1,5mnd. Hun putter hendene i munnen ustanselig. Aner ikke om det er tenner på gang ennå, men kan det i såfall medføre at hun gulper mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik hadde jeg det også. Den første måneden låg hun ved brystet "hele tiden" og hun la på seg det dobbelte av gejnnomsnittet pr uke. Deretter har det variert hvor mye hun har spist, men alltid lagt godt på seg. I starten tok hun begge bryst, men de siste månedene tar hun ofte bare ett om gangen. Ofte har hun spist bare 4 - 5 ganger i døgnet. (hun er snart 7 mnd). Jeg har mang en gang lurt på om dette er bra for melkeproduksjonen og veksten hennes. Og det har gått bra. I starten gulpet hun svært sjelden, men de siste par månedene har hun gulpet en god del. Jeg tror også at hun gulper mer fordi hun tross alt får i seg mer melk. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Slik hadde jeg det også. Den første måneden låg hun ved brystet "hele tiden" og hun la på seg det dobbelte av gejnnomsnittet pr uke. Deretter har det variert hvor mye hun har spist, men alltid lagt godt på seg. I starten tok hun begge bryst, men de siste månedene tar hun ofte bare ett om gangen. Ofte har hun spist bare 4 - 5 ganger i døgnet. (hun er snart 7 mnd). Jeg har mang en gang lurt på om dette er bra for melkeproduksjonen og veksten hennes. Og det har gått bra. I starten gulpet hun svært sjelden, men de siste par månedene har hun gulpet en god del. Jeg tror også at hun gulper mer fordi hun tross alt får i seg mer melk. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg.

Kjære amarige. Det høres helt greit ut at hun ammes 6 ganger i døgnet. Vektøkningen henne er jo som du nevner fin. Selv om hun har dette spisemønsteret nå kan det raskt forandre seg til hyppigere måltider senere. Gulpingen hennes kan være forbigående. Det kan skyldes at hun spiser mye mat på kort tid, og at det kommer fort opp igjen. Prøv å bruke god tid på måltidet og rap med henne underveis. Tannfrembrudd kan være årsaken til siklingen. Hvis gulpingen vedvarer og du er usikker anbefaler jeg deg å ta kontakt med helsesøster eller lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...