Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det meiner eg og...

Dette har vært diskutert tidligere også her inne. Men jeg har hørt at dette varierer veldig fra adopsjonsforening til adopsjonsforening. Vi har adoptert gjennom VB, og har barn fra Sør-Korea. Vi fikk beskjed av VB om at vi ikke hadde lov til å sende bilde til venner og kjente på e-mail. Vi fikk heller ikke tildelingsbilde på e-mail fra VB, men kun i posten. Men jeg vet at noen gjør det likevel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/181492-tildelingsbilde/#findComment-1225655
Del på andre sider

Gjest sussilei

Dette har vært diskutert tidligere også her inne. Men jeg har hørt at dette varierer veldig fra adopsjonsforening til adopsjonsforening. Vi har adoptert gjennom VB, og har barn fra Sør-Korea. Vi fikk beskjed av VB om at vi ikke hadde lov til å sende bilde til venner og kjente på e-mail. Vi fikk heller ikke tildelingsbilde på e-mail fra VB, men kun i posten. Men jeg vet at noen gjør det likevel.

Det står vel egentlig at det ikke er lov å gjøre tilgjengelig på internet? Og i en bisetning står det email som eksempel.

Jeg mener at å sende på email ikke er det samme som å legge bildet ut på internet, og at det derfor er OK å sende bildet på email til venner og familie. Men jeg antar det er et definisjonsspørsmål.

Amerikanerne strør i alle fall tildelingsbildene fra Kina om seg på nettet så snart de får en sjangs, så de får ikke samme beskjed tydeligvis.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/181492-tildelingsbilde/#findComment-1226185
Del på andre sider

Gjest girasol

Er enig i det jeg og. Men også enig med sussilei at e-post ikke er det samme. Bildet er ikke tilgjengelig for andre enn sender og mottaker der.

Likevel bør man ikke sende ut i hopetall etter min mening heller, for faren for at bildet kan sees av folk som ikke skjønner hvor grensen for hvem man skal vise det til er, er jo tilstede...

Husker at jeg, idet jeg trykte på "send"-knappen, etter at vi fikk tildeling, tenkte tanken: "vil jeg nå virkelig at alle disse menneskene skal se barnet mitt, og det før vi har sett det i virkeligheten?"

Det er en ting man må vurdere, synes jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/181492-tildelingsbilde/#findComment-1226549
Del på andre sider

Det står vel egentlig at det ikke er lov å gjøre tilgjengelig på internet? Og i en bisetning står det email som eksempel.

Jeg mener at å sende på email ikke er det samme som å legge bildet ut på internet, og at det derfor er OK å sende bildet på email til venner og familie. Men jeg antar det er et definisjonsspørsmål.

Amerikanerne strør i alle fall tildelingsbildene fra Kina om seg på nettet så snart de får en sjangs, så de får ikke samme beskjed tydeligvis.

Du sa at du mente at å sende på email ikke er det samme som å legge bildet ut på internet, og at det derfor er OK å sende bildet på email til venner og familie.

Dette er det mange meninger om. Men vi fikk faktisk beskjed av VB den gangen (2003) at vi ikke fikk lov til å sende bilde på e-mail til venner og kjente, og heller ikke legge bildet ut på en hjemmeside dersom vi hadde det. Vi fikk forklaring på at dette var fordi at vi ikke var rettmessige foreldre til dette barnet før etter at vi kom hjem til Norge. Vi som adopterer fra Sør-Korea, må ordne oppholdstillatelse etter at vi kommer hjem. Først da er adopsjonen i orden. Vi spurte også om vi kunne sette inn bilde i avisen etter hjemkomst, men fikk beskjed av VB at det måtte vi vente med til adopsjonen var helt i orden. Det tok et par uker etter hjemkomst. Først da kunne vi publisere bilder over internett og e-mail.

Men andre får andre beskjeder. Men vi valgte å følge det som vi fikk beskjed om. For meg spiller det ingen rolle hva andre gjør. Jeg synes bare det var greit å følge det vi fikk beskjed om sentralt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/181492-tildelingsbilde/#findComment-1227815
Del på andre sider

Annonse

Gjest sussilei

Du sa at du mente at å sende på email ikke er det samme som å legge bildet ut på internet, og at det derfor er OK å sende bildet på email til venner og familie.

Dette er det mange meninger om. Men vi fikk faktisk beskjed av VB den gangen (2003) at vi ikke fikk lov til å sende bilde på e-mail til venner og kjente, og heller ikke legge bildet ut på en hjemmeside dersom vi hadde det. Vi fikk forklaring på at dette var fordi at vi ikke var rettmessige foreldre til dette barnet før etter at vi kom hjem til Norge. Vi som adopterer fra Sør-Korea, må ordne oppholdstillatelse etter at vi kommer hjem. Først da er adopsjonen i orden. Vi spurte også om vi kunne sette inn bilde i avisen etter hjemkomst, men fikk beskjed av VB at det måtte vi vente med til adopsjonen var helt i orden. Det tok et par uker etter hjemkomst. Først da kunne vi publisere bilder over internett og e-mail.

Men andre får andre beskjeder. Men vi valgte å følge det som vi fikk beskjed om. For meg spiller det ingen rolle hva andre gjør. Jeg synes bare det var greit å følge det vi fikk beskjed om sentralt.

Da bør det egentlig stå at det ikke er lov å gi bilder til noen i det hele tatt, da. For dersom venner og familie vil misbruke et bilde de har fått på mail og legge det ut på nettet, kan de like gjerne gjøre det med et papirbilde. Skal bare en scanner eller et digitalt fotoapparat til for å fikse det.

For dersom det ikke er lov å sende på email, må det jo være familien og vennene man er redd for. Sjangsen for at noen skal snappe opp mailen med bildet på veien og misbruke det, er uhyre liten.

Men jeg er jo enig i at man bør følge de reglene som oppgis.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/181492-tildelingsbilde/#findComment-1228611
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...