Gå til innhold

kan man ha både dysleksi og generelle lærevansker?

Anbefalte innlegg

Gjest Timari

en spesialpedagog jeg snakket med snakket om en elev hun hadde som både hadde dysleksi og generelle lærevansker. Nå kan det hende jeg har gått glipp av noe kunnskap her, men går det an? Her er jo det meste generelt og noe spesifikt?. Har man først generelle lærevansker hvordan kan man da også ha dysleksi?

går ikke alt under generelle lærevansker?

noen som kan gi meg et oppklarende svar?

Fortsetter under...

Ja, det kan man. Generelle lærevansker blir ofte brukt når elever har generelle vansker eller når de scorer lavere enn normalt på evnetester. Mange elever med generelle lærevansker, kan i tillegg ha spesifikke vansker innenfor ett eller flere områder- dysleksi er en spesifikk vanske, en spesifikk lese- og skrivevanske.

Gjest Timari

Ja, det kan man. Generelle lærevansker blir ofte brukt når elever har generelle vansker eller når de scorer lavere enn normalt på evnetester. Mange elever med generelle lærevansker, kan i tillegg ha spesifikke vansker innenfor ett eller flere områder- dysleksi er en spesifikk vanske, en spesifikk lese- og skrivevanske.

men hvordan kan man måle at denne vansken er spesifikk? kriteriet for å få en dysleksidiagnose er vel at det er et stort misforhold mellom språklig vanske og nonverbale evner forøvrig. Hvis det ikke eksisterer et slikt sprik så har jeg vanskelig for å se at lese og skrivevanskene er spesifikke.

Har du noen eksempler du kan vise til så jeg forstår dette bedre?

men hvordan kan man måle at denne vansken er spesifikk? kriteriet for å få en dysleksidiagnose er vel at det er et stort misforhold mellom språklig vanske og nonverbale evner forøvrig. Hvis det ikke eksisterer et slikt sprik så har jeg vanskelig for å se at lese og skrivevanskene er spesifikke.

Man kan ha mange forskjellige typer spåkvansker (impressiv, ekspressiv, dysleksi og mye annet). Alle disse språkvanskene har forskjellige symptomer, og klare kriterier for en diagnose. Så man kan ha generelle lærevansker sammen med en bestemt type språkvanske, i dette tilfelle dysleksi.

Gjest Timari

Man kan ha mange forskjellige typer spåkvansker (impressiv, ekspressiv, dysleksi og mye annet). Alle disse språkvanskene har forskjellige symptomer, og klare kriterier for en diagnose. Så man kan ha generelle lærevansker sammen med en bestemt type språkvanske, i dette tilfelle dysleksi.

takk for informasjon men jeg ble desverre ikke så mye klokere :)

Annonse

Gjest Timari

Ja, he he, det var nok ikke så tydelig. Les gjerne:

http://www.elevsiden.no/laering/1098311756

svært nyttig siden men fant heller ikke det jeg lurte på her heller.:( Kan det være mer riktig å si at denne eleven har sammensatte lærevansker?

svært nyttig siden men fant heller ikke det jeg lurte på her heller.:( Kan det være mer riktig å si at denne eleven har sammensatte lærevansker?

Ja, egentlik kan man si at denne eleven har sammensatte lærevansker, men man velger vanligvis allikevel å gi "grunndiagnosen" generelle lærevansker & tilleggsdiagnosen "dysleksi" for å kunne redegjøre for hvilken type språkvansker dette barnet har. Det er ikke uvanlig å kombinere diagnoser selv om de delvis omfatter hverandre.

dysleksi er en spesiel "diagnose" som man får av en test.. Men denne testen innebærer ikke alle ting.. feks konsentrasjon er ikke så meget med i denne testen.. Dysleksi er en spesifikk lærevanske, men man kan også ha generelle lærevansker

jeg har dysleksi og har derfor tatt disse testene, i tillegg har jeg generelle lærevansker, somm konsentrasjonsproblemer osv.. det er forskjellige tester for de forskjellige "tingene"..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...