Gå til innhold

adoptivbarn og privatskoler

Gjest usikker betydning av nærmiljø

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest anonym fordi jeg ikke vil røpe hvor jeg bor...

Hei,

vi har vurdert privatskole for barnet vårt, vi bor like ved en internasjonal skole, som vi vet har et godt rykte. Vi har likevel bestemt oss for at barnet vårt skal få gå på barneskolen sammen med de andre ungene i nabolaget.

Først og fremst fordi det er stor gjennomtrekk på den internasjonale skolen - ungene flytter mye, men også fordi vi tror at det er viktig å være en del av nærmiljøet. Det var ei i nabolaget mitt som gikk på Steinerskolen, og henne ble vi liksom aldri kjent med. Hun hadde venner fra andre deler av byen, og var mye sammen med dem, og de hos henne.

Barnet vårt går i barnehage i nærmiljøet, og har allerede fått mange gode venner der.

Selv om den internasjonale skolen nok er bedre faglig enn den norske, så tror jeg totalt sett at barnet vårt vil ha størst glede av å gå på den skolen alle andre i området skal gå på.

carla1365380461

Hei,

vi har vurdert privatskole for barnet vårt, vi bor like ved en internasjonal skole, som vi vet har et godt rykte. Vi har likevel bestemt oss for at barnet vårt skal få gå på barneskolen sammen med de andre ungene i nabolaget.

Først og fremst fordi det er stor gjennomtrekk på den internasjonale skolen - ungene flytter mye, men også fordi vi tror at det er viktig å være en del av nærmiljøet. Det var ei i nabolaget mitt som gikk på Steinerskolen, og henne ble vi liksom aldri kjent med. Hun hadde venner fra andre deler av byen, og var mye sammen med dem, og de hos henne.

Barnet vårt går i barnehage i nærmiljøet, og har allerede fått mange gode venner der.

Selv om den internasjonale skolen nok er bedre faglig enn den norske, så tror jeg totalt sett at barnet vårt vil ha størst glede av å gå på den skolen alle andre i området skal gå på.

Sånn tenker vi og!

(Kunne ha satt ungene i fransk skole, som fins der vi bor - særlig siden de går i den franske i år og siden pappa er fransk - men vi synes det å være del av nabolaget og "normal" og ikke "apart" [de løgnasene som blir kjørt til andre siden av by'n hver morgen], er det viktigste).

Hilsen

Gjest adoptivmor til to

Våre to går i montessori skole - en halv times reise hjemmefra. Dette er pga at vår lokale barneskole er svært dårlig. Den eldste gikk der ett år, men det var en sammenhengende katastrofe av dårlig kvalitet. Nå skal h*n opp i 6. klasse og minstemann i 2., og vi er utrolig godt fornøyde. Vennene hjemme/i nabolaget treffer de jo likevel, og nå har de også masse venner i nærmeste by, der de garantert skal gå på videregående. Flott synes vi!

Gjest Steiner-mamma

Har ikke erfaringer foreløpig, men planlegger å ha barna våre i Steinerskolen. De blir jo likevel kjent med barna i nærmiljøet gjennom barnehagen (de går i den lokale barnehagen), og så får vi bare være ekstra aktive i å invitere barn i nærmiljøet ellers, kanskje bli med i idrettslag osv.

Det er fordeler og ulemper med begge deler, men har veldig sansen for Steinerskolens pedagogikk.

skorpionfisken

Mine barn går på privatskole. Vi måtte flytte eldstemann på grunn av mobbing. Den yngste begynte direkte på privatskolen i 1. klasse siden storebror stortrivdes på skolen.

Vi måtte plutselig flytte fra nærmiljøet vårt på grunn av skilsmisse. Da var det veldig godt at barna slapp å bytte skole. De busser til skolen, og det er likegyldig hvor i kommunen jeg eller pappa bosetter seg, de har samme skole uansett.

Flyttinga førte til at eldstemann ikke har klart å etablere venner i nærmiljøet, han var for stor da vi flyttet. Men han har venner over hele kommunen, samt flere fra den første skolen han begynte på. De beholdt han til tross for at han bytta skole. Han er stor og tar lett buss/sykkel når han vil til vennene.

Den yngste har en nær venninne i nabolaget. Hun er likevel ofte med klassekamerater hjem etter skoletid, eller de blir med henne hjem. Hun har også venner over hele kommunen.

I disse tider med foreldre her og der, og hvor barna har fritidsinteresser over hele byen er det ikke om å gjøre at vennene bor vegg i vegg. De danner likevel vennskap på tvers av skoler og nabolag er min erfaring.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...