Gjest midia Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Dere med adhd barn,har dere sånn belønningssystem. Jeg har listet opp enkle ting som guttungen får klistremerker i løpet av dagen for å klare disse tingene. Når uka er ferdig så får han 100 kroner hvis han har klart det antall merker som er bestemt på forhånd. Eksempler på hva vi har på lista er: Gå på do om morgenen,spise middag,gjøre lekser før 8,ikke si stygge kommentarer.m.m Det er tredje uka vi holder på med dette og han har klart å få belønning en gang. Syntes vi måtte sette 100 kroner for hadde vi hatt mindre så tror jeg ikke lista hadde blitt så interresant. Hva synes dere om dette systemet? Er vi for snill? Vi har mål som er for enkle for de fleste 10 åringer,men den er vanskelig for min sønn. Han må påminnes det meste og lunta hans er kort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181739-klistremerke-metoden/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en mamma i nord Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Om dere er for snille kommer jo ann på hvor mange klistremerker han må ha for å få belnningen. Det at han har for andre 10åringer enkle ting synes jeg ikke du skal tenke på, han må jo få begynne på det stadiet som er naturlig i forhold til sin utvikling, så kan han jo heller få større krav etterhvert som noen av de ferdighetene han ver på nå er innøvd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181739-klistremerke-metoden/#findComment-1228610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gladiol Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Hei! Vi har brukt tilsvarende belønningssystem i lengre tid og mener dette er den beste måten å fremme positiv atferd på for våre barn. De tingene du har på lista er det du som vet mest og best om er de riktige for ditt barn. At du er "for snill" tror jeg ikke, men det er ikke alltid at summen er av betydning. Det som er viktigere er at muligheten til å oppnå belønning er god og at det skjer "umiddelbart". Ut ifra det du skriver, høres det ut for meg som belønningen blir for vanskelig å oppnå. Min mening er at han bør få en belønning for hvert av de klarte merkene og ikke at han må ha et visst antall i uka før han blir belønnet. Kan si litt om hvordan vi gjør det... Har bla.laget et skjema med 15 minutters innterval som strekker seg over hele dagen. Dette er et skjema som vi bruker i mange situasjoner. Vi sier alltid ifra før vi tar en "15 min", og bruker det ved måltider, lekser, bilkjøring leikesituasjoner, for å dempe stemmeleiet osv. Det kan ofte være for vanskelig å f.eks. sitte i ro under et helt måltid, men barnet klarer likevel å oppnå belønning for den tiden det har sittet i ro. Vi gir belønning for hvert oppnådd kryss/klistremerke med et avtalt kronebeløp. På den måten vil barnet alltid få belønning for det som er gjennomført av positiv og etterlengtet atferd. I tillegg har vi skjema som går på spesifikke oppgaver. Der er det jobben som er utført som gir belønning, uavhengig av tidsbruken. Det kan f.eks.være å rydde bort leikene på gulvet før han går ut, sette oppvasken i oppvask kummen eller henge jakka på knaggen og skoene på hylla når han kommer inn. En gang i uka er det lønning og da teller vi opp antall kryss/klistremerker og ganger med beløpet vi har pr. utført "15 min" og oppgaver på det andre skjemaet. Dette er en måte å gjøre det på og det finnes mange andre også. Men, igjen tror jeg det viktigste er at målene er oppnåelige slik at belønningen blir uteblir. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181739-klistremerke-metoden/#findComment-1229064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serrada Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Jeg har belønningsystem på min datter og justerer kravene slik at hun skal få en følelse av mestring.. Fokuserer helst på en ting om gangen i tre uker til den oppførselen sitter, forsetter med å forsterke den, mens vi trener inn en ny.. Bruker tre uker syklusen, det vanlige barn aksepterer på to tre dager, det hun bruker tre uker på.. Jeg bruker å ha belønningen systemet der handlingen skjer.. I yttergangen, på badet, på kjøkken, på soverom, hun har en veldig sterk rom hukommelse.. Lykke til med utvikling og husk at følelse av mestring er like viktig som pengesum.. Vi har belønning i form av å få tur på badeland, klatrevegg, tur på fjellet med alle hennes voksne samlet osv.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181739-klistremerke-metoden/#findComment-1229375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
casha Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Jeg har belønningsystem på min datter og justerer kravene slik at hun skal få en følelse av mestring.. Fokuserer helst på en ting om gangen i tre uker til den oppførselen sitter, forsetter med å forsterke den, mens vi trener inn en ny.. Bruker tre uker syklusen, det vanlige barn aksepterer på to tre dager, det hun bruker tre uker på.. Jeg bruker å ha belønningen systemet der handlingen skjer.. I yttergangen, på badet, på kjøkken, på soverom, hun har en veldig sterk rom hukommelse.. Lykke til med utvikling og husk at følelse av mestring er like viktig som pengesum.. Vi har belønning i form av å få tur på badeland, klatrevegg, tur på fjellet med alle hennes voksne samlet osv.. ja vi bruker det på min bror. Og det fungerer ganske bra. Jeg tror det er bra at de skal samle opp antall klistremerker, for da har de noe mer og jobbe mot enn bare 15minutter. Vi har det slik at etter han har feks 10klistremerker får han dra på kino, eller noen andre ting. Hver gang vi skal ha ny gevinst blir han med og planlegge det. Feks bowling, spise på mc donalds osv.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181739-klistremerke-metoden/#findComment-1235401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.