Feline Skrevet 6. februar 2001 Del Skrevet 6. februar 2001 Hei Irene! Jeg lurer på hvordan det er når legen skriver ut endagssykemeldinger med dertil friskmelding fort tilfelle, men gjør dette omtrent jevnlig, f eks 1 dag hver uke/2uker (avhengig av hvordan jeg har det den uka). Blir alle dagene summert til en arbeidsgiverperiode? Dagene mellom sykemeldingene, teller de med? (Greia er at jeg fikk 50% uføretrygd 1. november og dermed ikke har fulle sykepengerettigheter før 1. mai, ergo kan jeg ikke ha s.m. utover arb.giverperioden før det.) Årsak til endagssykemeldingene: Jeg har en konflikt med arb.giver der jeg ønsker å bytte faste arbeidsdager pga min helse, mens arb.giver er vanskelig. Mens dette trekker ut i tid, går arbeidstiden min fortsatt utover helsen min, og for å unngå dette vil legen min gi s.m. den ukedagen jeg vil bytte bort. Jeg mener selvsagt at jeg har arb.miljøloven på min side i denne saken, men det er jo ikke Irenes bord. (Om noen andre her vet noe lurt, tar jeg gjerne i mot tips!) Så akkurat nå lurer jeg bare på hvordan disse s.m.dagene regnes sammen? Frustrert hilsen http://home.no.net/feline/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18184-endagssykemeldinger-mange-bekker-sm%C3%A5-blir-en-stor-%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 6. februar 2001 Del Skrevet 6. februar 2001 Dersom det er mindre enn 16 dager mellom hver sykmelding, regnes de sammen slik at arbeidsgiver betaler 16 enkle dager. Er det mer enn 16 dager mellom to perioder, begynner man på nytt. for ordens skyld: Jeg går ikke god for at det er rett å sykmelde deg på denne måten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18184-endagssykemeldinger-mange-bekker-sm%C3%A5-blir-en-stor-%C3%A5/#findComment-81553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 6. februar 2001 Del Skrevet 6. februar 2001 Dette har legen din faktisk ikke lov til! (Ifølge de opplysninger du gir da). Du vet vel at til syvende og sist så har arbeidsgiver styringsrett, selvfølgelig kan og bør han hjelpe deg best mulig, men arbeidsgiver har mange hensyn og ta! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18184-endagssykemeldinger-mange-bekker-sm%C3%A5-blir-en-stor-%C3%A5/#findComment-81604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Feline Skrevet 6. februar 2001 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2001 Dette har legen din faktisk ikke lov til! (Ifølge de opplysninger du gir da). Du vet vel at til syvende og sist så har arbeidsgiver styringsrett, selvfølgelig kan og bør han hjelpe deg best mulig, men arbeidsgiver har mange hensyn og ta! Jeg føler vel ikke akkurat for å legge ut i det vide og brede her om hvilke problemer jeg med min ca 50% helse møter i arbeidslivet, men kan helt kort si at før jul brøt jeg helt sammen av (psykiske) belastninger på jobb, og hadde 2-3 uker sykemelding. For å unngå at dette skjer igjen har legen min og jeg funnet ut at det er bedre å skifte faste arbeidsdager, for å få en annen arbeidsrytme som blir mindre belastende for meg. For å unngå nok et sammenbrudd mens jeg venter på at arbeidsgiver ev lar meg bytte dager, er det bedre å være sykemeldt en dag i blant, enn å gå på nok en vegg og bli borte flere uker. Når det gjelder arbeidsgivers plikter sier Arbeidsmiljøloven at: "§13-2. Hvis en arbeidstaker er blitt hemmet i sitt yrke som følge av ulykke, sykdom, slitasje e.l., skal arbeidsgiveren, så langt det er mulig, iverksette de nødvendige tiltak for at arbeidstakeren skal kunne få eller beholde et høvelig arbeid. Arbeidstakeren skal fortrinnsvis gis anledning til å fortsette i sitt vanlige arbeid, eventuelt etter særskilt tilrettelegging av arbeidet, endringer i tekniske innretninger, gjennomgått attføring e.l." For meg er dette et være eller ikke være - får jeg ikke skiftet arbeidsdager, må jeg vurdere å skifte jobb og/eller søke ytterligere noen % uføretrygd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18184-endagssykemeldinger-mange-bekker-sm%C3%A5-blir-en-stor-%C3%A5/#findComment-81824 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 8. februar 2001 Del Skrevet 8. februar 2001 Jeg føler vel ikke akkurat for å legge ut i det vide og brede her om hvilke problemer jeg med min ca 50% helse møter i arbeidslivet, men kan helt kort si at før jul brøt jeg helt sammen av (psykiske) belastninger på jobb, og hadde 2-3 uker sykemelding. For å unngå at dette skjer igjen har legen min og jeg funnet ut at det er bedre å skifte faste arbeidsdager, for å få en annen arbeidsrytme som blir mindre belastende for meg. For å unngå nok et sammenbrudd mens jeg venter på at arbeidsgiver ev lar meg bytte dager, er det bedre å være sykemeldt en dag i blant, enn å gå på nok en vegg og bli borte flere uker. Når det gjelder arbeidsgivers plikter sier Arbeidsmiljøloven at: "§13-2. Hvis en arbeidstaker er blitt hemmet i sitt yrke som følge av ulykke, sykdom, slitasje e.l., skal arbeidsgiveren, så langt det er mulig, iverksette de nødvendige tiltak for at arbeidstakeren skal kunne få eller beholde et høvelig arbeid. Arbeidstakeren skal fortrinnsvis gis anledning til å fortsette i sitt vanlige arbeid, eventuelt etter særskilt tilrettelegging av arbeidet, endringer i tekniske innretninger, gjennomgått attføring e.l." For meg er dette et være eller ikke være - får jeg ikke skiftet arbeidsdager, må jeg vurdere å skifte jobb og/eller søke ytterligere noen % uføretrygd. Det var selvfølgelig ikke meningen å bebreide deg for noe, men av erfaring så vet jeg at slike saker alltid har (minst) to sider. Det er ofte veldig vanskelig å se dette fra arbeidstakers synspunkt. Arbeidsgiver har kanskje vanskelig for å forstå hvorfor skifte av arbeidsdager betyr så mye. Det er vel samme jobben for det? Arbeidsgiver må jo også ta hensyn til eventuelt andre ansatte, forskjellsbehandling blir det ofte reagert veldig på i avdelinger der det allerede er en litt "spent" stemning mellom arbeidsgiver og arbeidstakere. Men jeg vet selvfølgelig alt for lite om din situasjon til å si noe om den. Situasjonen din minner bare så veldig om en jeg har vært borti selv, fra arbeidsgivers side. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18184-endagssykemeldinger-mange-bekker-sm%C3%A5-blir-en-stor-%C3%A5/#findComment-82714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.