Gå til innhold

Få tilbake på skatten pga. adopsjonsutgifter?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har man mulighet til å få tilbake/nedsatt skatt pga. adopsjonsutgifter? Hvis det, søker man da i forbindelse med levering av selvangivelse? Eller søker man til skatteutvalget i kommunen?

Noen som har søkt og har erfaring med dette? Fikk dere penger tilbake, i tilfelle hvor mye?

Fortsetter under...

thuva1365380402

Noen får igjen når de har prøvd å trekke fra på selvangivelsen. Men det er langt i fra alle som får dette fradraget. Egentlig har vi ikke krav på noen slikt fradrag, men enkelte kommuner gir fradrag likevel. Vi prøvde selv å få fradrag i fjor på selvangivelsen, men fikk avslag. Vi klagde også en gang, men fikk avslag igjen.

Men det er jo bare å prøve.

Heisann!

Hyggelig å "se deg" igjen :o)

Vi fikk innvilget kr. 25.000,- i fradrag på post 3.2.10 foreldrefradrag, da vi adopterte storesøster i 2002.

Vi forsøker oss denne gangen også. Søker om 17.250,-, som er det som mangler på post 3.2.10 for å fylle "kvota" på kr. 30.000,- for to barn, siden storesøster bare har gått i bhg. siden aug.04.

Så får vi bare leve i spenning for å se om de innvilget dette.

Har en følelse av at vi fikk noe sist, som vi ikke burde ha fått - Andre har fått avslag på tilsvarende søknader i vår kommune.

Håper dere har det bra! Vi lever og blomstrer.

Klem fra

Noen får igjen når de har prøvd å trekke fra på selvangivelsen. Men det er langt i fra alle som får dette fradraget. Egentlig har vi ikke krav på noen slikt fradrag, men enkelte kommuner gir fradrag likevel. Vi prøvde selv å få fradrag i fjor på selvangivelsen, men fikk avslag. Vi klagde også en gang, men fikk avslag igjen.

Men det er jo bare å prøve.

Da vi adopterte nr 1 fikk vi skrevet av på posten 3.2.10 foreldrefradrag. Siden vi hadde betalt inn forskuddene fordelt på to år, fikk vi skrevet av kr 25000 per år.

Vi la ved et brev med forklaring og kvittering på innbetalingene.

Nå er vi i gang med nr. 2 I 2003 hadde vi betalt inn forskudd nr 1, tror det var 32000. Dette prøvde vi å føre på posten andre utgifter. Vi fikk skrevet av noe, men det var kanskje 6-7000

Da vi adopterte nr 1 fikk vi skrevet av på posten 3.2.10 foreldrefradrag. Siden vi hadde betalt inn forskuddene fordelt på to år, fikk vi skrevet av kr 25000 per år.

Vi la ved et brev med forklaring og kvittering på innbetalingene.

Nå er vi i gang med nr. 2 I 2003 hadde vi betalt inn forskudd nr 1, tror det var 32000. Dette prøvde vi å føre på posten andre utgifter. Vi fikk skrevet av noe, men det var kanskje 6-7000

Du skrev at dere fikk fradrag for to år. Trakk dere det fra det året dere faktisk betalte eller fikk dere i ettertid trukket det fra på en "gammel" selvangivelse? Vi betalte en del i fjor, men får tildelingen i år og barnet hjem kanskje først neste år, så jeg lurer altså på om dette er noe en forsøker når en har fått barnet hjem eller allerede de årene en faktisk har betalt.

mvh

thuva1365380402

Du skrev at dere fikk fradrag for to år. Trakk dere det fra det året dere faktisk betalte eller fikk dere i ettertid trukket det fra på en "gammel" selvangivelse? Vi betalte en del i fjor, men får tildelingen i år og barnet hjem kanskje først neste år, så jeg lurer altså på om dette er noe en forsøker når en har fått barnet hjem eller allerede de årene en faktisk har betalt.

mvh

Vi fikk brev fra VB etter at vi kom hjem med oversikt over hvor mye som vi hadde betalt for vår sønn fra tildeling til vi hentet han. For oss lå dette på 37000,-. Dette var utgifter til mat, lege etc. Vi kom hjem 2003 og prøvde å få igjen dette på selvangivelsen for 2003. Vi la også ved dette brevet vi hadde fått fra VB. Men for oss hjalp det ingenting.

Jeg tror at man bør legge ved dette brevet man får fra adopsjonsforeningen sammen med selvangivelsen.

Lykke til!

Annonse

Gjest stavanger kommune

Jeg forsøkte å få adopsjonsutgiftene trukket fra i 2003.Vi fikk avslag. Vi klaget og fikk denne uka svar på klagen. Vi fikk det fortsatt ikke trukket fra. Det er tydeligvis forskjell fra kommune til kommune. Jeg kommer til å gjøre akkurat det samme neste gang. Jeg vil forsøke å få det trukket fra og så klage hvis jeg ikke får det. Det er relativt få dette gjelder, men hvis mange forsøker å trekke fra og også klager, vil det i det minste bli synlig og det er forhåpentligvis mulig å få endret praksis (eller lovverk) slik at alle får det trukket fra.

Jeg oppfordrer alle til å prøve og få fradrag for adopsjon på post 3.2.10, men ligninges ABC er klar.

Under punkt 2.3 for foreldrefradrag står det følgende:

Det er et vilkår at barnet skal være hjemmeværende dvs. bo i hjemmet til den som krever foreldrefradraget. Det gis ikke foreldrefradrag for barn som anses bosatt i utlandet. Dette gjelder også for adoptivbarn før de kommer til Norge.

Men selv fikk jeg fradrag i Oslo i 2002 :)

http://www.skatteetaten.no/Templates/Handbok.aspx?id=13349&mainchapter=13800#13800

mvh

Vi betalte forskuddene i 2000 0g 2001,og skrev det av på skatten for disse årene. Hentereisa ble ikke før i 2002. Dette året var det ikke noe å skrive av.

soc1365380848

Lovverket (eller forskriften) gir ikke mulighet til å få trukket fra utgifter til adopsjon under foreldrefradrag, som jeg ser noen har fått. I de tilfellene er det nok godvilje, glipp eller uforstand som gjør at man får fradrag.

I LigningsABC for 2004 (som ligger på Internett http://www.skatteetaten.no/upload/PDFer/LigningsABC2004.pdf) står det om foreldrefradrag:

* Foreldrefradrag er et særskilt fradrag for legitimerte kostnader til pass og stell av hjemmeværende

barn bosatt i Norge.

* Pass og stell må bl.a. avgrenses mot kostnader i forbindelse med adopsjon av barn. (Det vil i klartekst si at "pass og stell" ikke omfatter utgifter til adopsjon.)

I VGs skattepanel i år (http://tpn.vg.no/view.jsp?Inr=368) sier ekspertene at utgifter til adopsjon "er rent private kostnader som det ikke gis fradrag for".

Men det samme panelet sier også at "det vært gitt nedsettelse i det kommunale skatteutvalget. Slik søknad om nedsettelse sendes via skatteoppkreveren i kommunen."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...