Gå til innhold

Hvordan reagerer adoptivbarn på at adoptivforeldrene skiller lag?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke-adoptert

kjenner en familie som har adoptert barn fra colombia som var 3 og 4 år når de kom. Nå er de i tenårene og foreldrene har tatt ut separasjon.

Tenker at dette må være en større belastning for adoptivbarn enn for egenfødte. disse barna har jo allerede opplevd prosessen med å komme til en ny familie og skape tilknytning. Så opplever de at også den nye familien blir oppløst.

De må jo føle et dobbelt tap da de allerede har mistet sine biologiske foreldre.

Fortsetter under...

hjertebarnet

Jeg tror nok at mange adopterte barn er mer sårbar for atskillelse enn andre. Men nå må du huske at man mister ikke foreldrene sine ved skilsmisse da, de bor bare hvert sitt sted. Dersom foreldrene er flinke til å samarbeide om samvær, og er flinke til å lytte til barnets følelser, kan en skilsmisse likevel gå relativt bra.

Gjest ikke-adoptert

ja at Mj svarte på innlegget og ble slettet første gang var egentlig en lettelse, da blir vel ikke jeg mistenkt for å være et virus denne gangen. Håper noen vil svare selv om temaet sikkert vil opprøre noen.

vennlig hilsen

skorpionfisken

Det virker i allefall som om min adopterte datter tar det like greit som hennes ikke-adopterte bror gjør.

Vi samarbeider bra som foreldre, og det ser barna. Begge foreldrene er lykkelige i sine nye liv, det ser også barna.

Tror skilsmisser mellom adoptivforeldre er like forskjellige som mellom biologiske foreldre. Det handler om at hvis man samarbeider bra og er venner, så løser det seg fint for barna også.

Gjest mange variabler her altså

ja at Mj svarte på innlegget og ble slettet første gang var egentlig en lettelse, da blir vel ikke jeg mistenkt for å være et virus denne gangen. Håper noen vil svare selv om temaet sikkert vil opprøre noen.

vennlig hilsen

Temaet i seg selv opprører vel ingen, det er en interessant og viktig problemstilling.

Men måten enkelte svarer på, eller velger å bruke tråden til å fremme egne fordommer, er selvsagt egnet til å forarge selv den mest hardbarkede forumdeltaker.

Det er gjort litt forskning på dette med adopterte og samlivsbrudd, som tyder på at en del adopterte kan ha større problemer med å takle det.

Men mye avhenger selvsagt av hvordan tilknytingsprosessen foregikk i sin tid og hvordan foreldrene klarer å gjennomføre skilsmissen, i forhold til kommunikasjon med barna og samarbeidet etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...