Gå til innhold

Ville du snytt på skatten? (jeg er desperat)


Gjest vil være ærlig men har ikke råd

Anbefalte innlegg

Gjest vil være ærlig men har ikke råd

Jeg bor i utlandet, men er fortsatt skattemessig bosatt i Norge og kommer til å være det i tre år til. Derfor skal jeg i teorien betale skatt i begge land.

Det er for så vidt greit nok, for det en dobbeltbeskatningsavtale som gjør at man ikke skal betale dobbel skatt.

Problemet er at skatten jeg skal betale i Norge blir satt ned i forhold til den skatten jeg betaler i landet jeg bor i. I landet jeg bor i som sier at sjøfolk (som meg) skal ha en nettolønn, dvs. at man ikke betaler skatt av lønnen. Lønnen er derfor tilsvarende lav!

Men skatten jeg skal betale i Norge blir ikke satt ned når jeg ikke betaler skatt andre steder. Jeg kommer til å skulle betale nesten 40% i skatt (og ikke ha rett til noen fradrag) i Norge. Dvs. jeg sitter igjen med ca. 5000 kr om måneden for å jobbe 200 timer.

Hva skal jeg gjøre? Skifte erhverv? Jeg er så fortvilet og vurderer sterkt å ikke innberette min utenlandske inntekt på selvangivelsen. Hva er egentlig sannsynligheten for at det oppdages?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    10

  • Gemini

    5

  • flisa

    2

  • soleil

    1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest vil være ærlig men har ikke råd

Jeg syns jo hele greia høres feil ut jeg! - har du sjekket at dette stemmer?

Ja, det stemmer... Så lenge jeg ikke skal betale skatt her jeg bor pga. reglene her, skal jeg betale skatt i Norge. Har stittet og lest og lest forskrifter i flere timer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer... Så lenge jeg ikke skal betale skatt her jeg bor pga. reglene her, skal jeg betale skatt i Norge. Har stittet og lest og lest forskrifter i flere timer nå.

Hadde ringt jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil være ærlig men har ikke råd

Hadde ringt jeg!

Kanskje, men så blir det jo evt. vanskelig å unndra seg noe etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvorfor ikke fradrag?

Du vil jo ha rett til fradrag i Norge, da. Du vil få minstefardraget (47 500), "klassefradraget" (32 900) og du vil som sjømann kunne ha rett til sjømannsfradraget på 30% av lønna di, men max 80 000 (må ha hatt minst 130 dager ombord på skip i 2004 + få dette bekreftet fra arbeidsgiver).

dessuten så kan du jo føre opp rentefradrag, hvis du har renter på gjeld i utlandet, men du må jo dokumentere det.

Du skriver at du har ca 5 000 netto hver mnd, etter 40% skatt. Dvs at 5 000 = 60% av lønna di, dvs ca 8 300 brutto pr mnd x 12 mnd = ca 100 000 kroner pr år.

Er det tilfelle??? Hørtes jo veldig lite ut.

men hvis det er tilfelle, så vil din skatt i Norge i 2004 være ca 17 000, ikke 40 000! Og da har jeg kun tatt med minstefradraget og klassefradraget - ikke eventuelt sjømannsfradrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vil være ærlig men har ikke råd

Du vil jo ha rett til fradrag i Norge, da. Du vil få minstefardraget (47 500), "klassefradraget" (32 900) og du vil som sjømann kunne ha rett til sjømannsfradraget på 30% av lønna di, men max 80 000 (må ha hatt minst 130 dager ombord på skip i 2004 + få dette bekreftet fra arbeidsgiver).

dessuten så kan du jo føre opp rentefradrag, hvis du har renter på gjeld i utlandet, men du må jo dokumentere det.

Du skriver at du har ca 5 000 netto hver mnd, etter 40% skatt. Dvs at 5 000 = 60% av lønna di, dvs ca 8 300 brutto pr mnd x 12 mnd = ca 100 000 kroner pr år.

Er det tilfelle??? Hørtes jo veldig lite ut.

men hvis det er tilfelle, så vil din skatt i Norge i 2004 være ca 17 000, ikke 40 000! Og da har jeg kun tatt med minstefradraget og klassefradraget - ikke eventuelt sjømannsfradrag.

Ja, lønna er så lav. Det tilsvarer ca. 15 000 i måneden her hvis jeg skulle betalt skatt av det. Jeg får selvsagt minstefradraget, men sjømannsfradrag har man kun rett til når man arbeider på norske skip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil være ærlig men har ikke råd

Du vil jo ha rett til fradrag i Norge, da. Du vil få minstefardraget (47 500), "klassefradraget" (32 900) og du vil som sjømann kunne ha rett til sjømannsfradraget på 30% av lønna di, men max 80 000 (må ha hatt minst 130 dager ombord på skip i 2004 + få dette bekreftet fra arbeidsgiver).

dessuten så kan du jo føre opp rentefradrag, hvis du har renter på gjeld i utlandet, men du må jo dokumentere det.

Du skriver at du har ca 5 000 netto hver mnd, etter 40% skatt. Dvs at 5 000 = 60% av lønna di, dvs ca 8 300 brutto pr mnd x 12 mnd = ca 100 000 kroner pr år.

Er det tilfelle??? Hørtes jo veldig lite ut.

men hvis det er tilfelle, så vil din skatt i Norge i 2004 være ca 17 000, ikke 40 000! Og da har jeg kun tatt med minstefradraget og klassefradraget - ikke eventuelt sjømannsfradrag.

Hva er forresten klassefradraget? Det har jeg ikke hørt om før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvorfor ikke fradrag?

Ja, det stemmer... Så lenge jeg ikke skal betale skatt her jeg bor pga. reglene her, skal jeg betale skatt i Norge. Har stittet og lest og lest forskrifter i flere timer nå.

Hovedpoenget ditt er helt riktig, for sagt fort og gæli kan man si at du skal betale norsk skatt, men får fradrag for utenlandsk skatt. Og ettersom den utenlandske skatten er lik null, så er det ingenting å trekke fra.

Det kan imidlertid være løsninger ut av dette.

Du er skattemessig bosatt i Norge etter norsk skattelov. Men dersom du også er skattemessig bosatt i det andre landet etter dette landets interne skattelov, så er det skatteavtalen som avgjør hvilket land som skal ha "forrang".

Dersom skattemyndighetene i det andre landet bekrefter at du er bosatt der, både etter dette landets interne lov OG etter skatteavtalen, så kan du legge dette ved selvangivelsen og kreve at du skal være unntatt fra norsk beskatning.

Men det kan være skjær i sjøen her, for det er mange særregler når det gjelder sjøfolk.

Du kan søke om utsatt leveringsfrist hvis du vil ha bedre tid til å finne ut av ting (send faks til likningskontoret og be om frist ut mai på grunn av arbeidsopphold i utlandet).

Hvis du vil kreve sjømannsfradrag, eller hvis du vil bruke skatteavtalen som nevnt ovenfor, så er det fullt mulig å skrive det i merknadsfeltet på selvangivelsen og si at dokumentasjonen ettersendes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvorfor ikke fradrag?

Hva er forresten klassefradraget? Det har jeg ikke hørt om før..

det er et fradrag som alle får autimatisk. derfor står det ikke i selvangivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvorfor ikke fradrag?

Ja, lønna er så lav. Det tilsvarer ca. 15 000 i måneden her hvis jeg skulle betalt skatt av det. Jeg får selvsagt minstefradraget, men sjømannsfradrag har man kun rett til når man arbeider på norske skip.

Er du sikker på det?

Står ikke noe om det i linken nedenfor, ei heller i skatteloven 6-61.

http://www.skatteetaten.no/Templates/Handbok.aspx?id=16859&mainchapter=17016&chapter=17034#17034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvorfor ikke fradrag?

Du vil jo ha rett til fradrag i Norge, da. Du vil få minstefardraget (47 500), "klassefradraget" (32 900) og du vil som sjømann kunne ha rett til sjømannsfradraget på 30% av lønna di, men max 80 000 (må ha hatt minst 130 dager ombord på skip i 2004 + få dette bekreftet fra arbeidsgiver).

dessuten så kan du jo føre opp rentefradrag, hvis du har renter på gjeld i utlandet, men du må jo dokumentere det.

Du skriver at du har ca 5 000 netto hver mnd, etter 40% skatt. Dvs at 5 000 = 60% av lønna di, dvs ca 8 300 brutto pr mnd x 12 mnd = ca 100 000 kroner pr år.

Er det tilfelle??? Hørtes jo veldig lite ut.

men hvis det er tilfelle, så vil din skatt i Norge i 2004 være ca 17 000, ikke 40 000! Og da har jeg kun tatt med minstefradraget og klassefradraget - ikke eventuelt sjømannsfradrag.

Tar vi med sjømannsfradraget blir den totale skatten ca 9 200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vil være ærlig men har ikke råd

Er du sikker på det?

Står ikke noe om det i linken nedenfor, ei heller i skatteloven 6-61.

http://www.skatteetaten.no/Templates/Handbok.aspx?id=16859&mainchapter=17016&chapter=17034#17034

Ja, for å få sjømannsfradrag skal man ha en særlig attest fra arbeidsgiver på at man har rett til det (tror det står i rettledningen til selvangivelsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil være ærlig men har ikke råd

Hovedpoenget ditt er helt riktig, for sagt fort og gæli kan man si at du skal betale norsk skatt, men får fradrag for utenlandsk skatt. Og ettersom den utenlandske skatten er lik null, så er det ingenting å trekke fra.

Det kan imidlertid være løsninger ut av dette.

Du er skattemessig bosatt i Norge etter norsk skattelov. Men dersom du også er skattemessig bosatt i det andre landet etter dette landets interne skattelov, så er det skatteavtalen som avgjør hvilket land som skal ha "forrang".

Dersom skattemyndighetene i det andre landet bekrefter at du er bosatt der, både etter dette landets interne lov OG etter skatteavtalen, så kan du legge dette ved selvangivelsen og kreve at du skal være unntatt fra norsk beskatning.

Men det kan være skjær i sjøen her, for det er mange særregler når det gjelder sjøfolk.

Du kan søke om utsatt leveringsfrist hvis du vil ha bedre tid til å finne ut av ting (send faks til likningskontoret og be om frist ut mai på grunn av arbeidsopphold i utlandet).

Hvis du vil kreve sjømannsfradrag, eller hvis du vil bruke skatteavtalen som nevnt ovenfor, så er det fullt mulig å skrive det i merknadsfeltet på selvangivelsen og si at dokumentasjonen ettersendes.

Vet du om skatteavtaler finnes på internett? Jeg synes ikke jeg kan finne noe på skatteetatens hjemmesider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvorfor ikke fradrag?

Ja, for å få sjømannsfradrag skal man ha en særlig attest fra arbeidsgiver på at man har rett til det (tror det står i rettledningen til selvangivelsen).

Klart du må dokumentere at du har rett til fradrag, men det kan jo like gjerne en utenlandsk arbeidsgiver gjøre.

Om du ikke vil ringe til ditt eget ligningskontor og spørre om dette med sjømannsfradrag, osv, så kan du jo ringe til Skattedirektoratet og spørre generelt.

Du kan også vurdere å melde deg inn i Skattebetalerforeingen og få hjelp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lønna er så lav. Det tilsvarer ca. 15 000 i måneden her hvis jeg skulle betalt skatt av det. Jeg får selvsagt minstefradraget, men sjømannsfradrag har man kun rett til når man arbeider på norske skip.

Du har jo høy lønn du da. 15000 i mnd og så klager du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo høy lønn du da. 15000 i mnd og så klager du.

Det er ikke høy lønn fordi om det er mer enn hva du har utbetalt... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...