Gå til innhold

Hva vil det si å ha generelle lærevansker?


Anbefalte innlegg

Gjest Timari

Nå er jeg enda mere forvirret enn jeg noen gang har vært. Jeg har trodd at hvis man hadde generelle lærevansker så betydde det at man også hadde en noe nedsatt intellektuell kapasitet, i motsetning til spesifikke lærevansker hvor det er et stort misforhold mellom hva man presterer faglig og intellektuelt nivå ellers.

Men spesialpedagogen som jeg har snakket med sier at de også bruker den betegnelsen på elever med store faglige hull. De som feks har skulket en del på skolen og må søke videregående på særskilt grunnlag.

da vil de jo få problemer med å følge de andre, pga de faglige hullene, ikke fordi de i utgangspunktet har vansker for å lære.

Hvilke andre grunner kan man ha for å få denne diagnosen?

Fortsetter under...

Gjest en mamma i nord

Jeg tror begrepet blir litt misbrukt i skole i dag. Så vidt jeg har skjønt (søkte litt på nettet om det) så har du rett i at det dreier seg om personer som er i nedre del av normalområdet på evnetester, (en noe nedsatt intelektuell kapasitet) evneprofilen skal i tillegg vere jevn. begrepet blir også brukt der en person har lettere psykisk utviklingshemming.

bugge -jenta

Jeg vet ikke helt, blant de tingene jeg hadde et håp om å få oppklaring i frem til eksamen, men jeg har hørt også at man sier at det er generelle lærevansker når mennesker ligger to eller flere år etter de andre elevene.

Årsaken kan sikkert være mange. Utviklingshemming, sen modning, svakt hørselstap( væske i mellomøret) mellom 3- 8 år kan sette modningen tilbake opptil to år, og muligens føre til generelle lærevansker. Kanskje dette tar seg til igjen senere. Men jeg må lese mer om dette.Definitivt.

bugge.

Gjest Timari

Jeg vet ikke helt, blant de tingene jeg hadde et håp om å få oppklaring i frem til eksamen, men jeg har hørt også at man sier at det er generelle lærevansker når mennesker ligger to eller flere år etter de andre elevene.

Årsaken kan sikkert være mange. Utviklingshemming, sen modning, svakt hørselstap( væske i mellomøret) mellom 3- 8 år kan sette modningen tilbake opptil to år, og muligens føre til generelle lærevansker. Kanskje dette tar seg til igjen senere. Men jeg må lese mer om dette.Definitivt.

bugge.

jeg lurer på om et barn som feks opplever å få kreft i ung alder, feks 6-7 år og mister mye skolegang og sosial læring pga sykdom kan ende opp med en slik diagnose?. kanskje kan et sykdomsforløp som varer over noen år i begynnelsen av skoleårene føre til at man får senere modning? og kanskje vil man også skåre lavt på evnetester?Men da skal det jo også være mulig å kunne ta den tapte kunnskapen igjen også. Og kommer man på høyde med jevnaldrende igjen så skal man vel strengt talt ikke ha den diagnosen?

har ingen svar, men synes det er interessant å diskutere det.

Gjest Timari

Jeg vet ikke helt, blant de tingene jeg hadde et håp om å få oppklaring i frem til eksamen, men jeg har hørt også at man sier at det er generelle lærevansker når mennesker ligger to eller flere år etter de andre elevene.

Årsaken kan sikkert være mange. Utviklingshemming, sen modning, svakt hørselstap( væske i mellomøret) mellom 3- 8 år kan sette modningen tilbake opptil to år, og muligens føre til generelle lærevansker. Kanskje dette tar seg til igjen senere. Men jeg må lese mer om dette.Definitivt.

bugge.

jeg lurer på om et barn som feks opplever å få kreft i ung alder, feks 6-7 år og mister mye skolegang og sosial læring pga sykdom kan ende opp med en slik diagnose?. kanskje kan et sykdomsforløp som varer over noen år i begynnelsen av skoleårene føre til at man får senere modning? og kanskje vil man også skåre lavt på evnetester?Men da skal det jo også være mulig å kunne ta den tapte kunnskapen igjen også. Og kommer man på høyde med jevnaldrende igjen så skal man vel strengt talt ikke ha den diagnosen?

har ingen svar, men synes det er interessant å diskutere det.

Gjest den ekte noor

Jeg har lært at generelle lærevansker er dette, kort fortalt: Når vi snakker om generelle lærevansker er det de som dreier seg om mangelfull eller sen utvikling på det evnemessige omerådet, og at eleven jevnt over har vanskelig for å lære.

Så da kan man vel få det til å stemme på det spespeden sier kanskje?

Annonse

Gjest Timari

Jeg har lært at generelle lærevansker er dette, kort fortalt: Når vi snakker om generelle lærevansker er det de som dreier seg om mangelfull eller sen utvikling på det evnemessige omerådet, og at eleven jevnt over har vanskelig for å lære.

Så da kan man vel få det til å stemme på det spespeden sier kanskje?

tja. Når hun mener at de som har så store faglige hull at de får problemer med å følge undervisningen også får diagnosen generelle lærevansker da mener jeg at det ikke stemmer helt.

Det er som du sier at man har noe nedsatt intellektuelt nivå. Selv om man har mange faglige hull så får man ikke dermed nedsatt intellektuelt nivå også. Problemet bunner i at man er forsinket i læringen, ikke at man i utgangspunktet har problemer med å lære.

Ble dette forståelig?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...