Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi endelig fått "Consent to adoption" og er i sluttfasen av adopsjonsprosessen.

Men jeg lurer på: vi skal fylle ut et skjema til BUFA som heter "Søknad om registrering av adopsjon/adopsjonsbevilling og melding om endring av navn" Her fyller vi ut det norske navnet vi vil gi han - er da navneendringen i orden? Eller må jeg i tillegg fylle ut et skjema til folkeregisteret?

Noen som kan fortelle meg hva som skjer videre iforhold til norsk navn og statsborgerskap?

Skrevet

Tror nok dere må på folkeregisterert for å få fødselsnummer.

Vi måtte iallfall ta med oss barnet på folkeregisteret, og melde flytting fra Kina til adressen vår i Norge.

Vi skrev da på det nye navnet.

Folkeregisteret sendte dette inn til registrering ett eller annet sted.

Når folkeregisteret hadde fått dette tilbake, hadde datteren vår fått fødselsnummer.

Trygdekontoret trenger fødselsnummeret for å kunne starte utbetaling av barnetrygd.

Vi sendte også navneendring til daværende BUFA.

Skrevet

Tror nok dere må på folkeregisterert for å få fødselsnummer.

Vi måtte iallfall ta med oss barnet på folkeregisteret, og melde flytting fra Kina til adressen vår i Norge.

Vi skrev da på det nye navnet.

Folkeregisteret sendte dette inn til registrering ett eller annet sted.

Når folkeregisteret hadde fått dette tilbake, hadde datteren vår fått fødselsnummer.

Trygdekontoret trenger fødselsnummeret for å kunne starte utbetaling av barnetrygd.

Vi sendte også navneendring til daværende BUFA.

Fikk personnummer hos folkeregisteret da vi kom hjem i sommer, så det har han hatt lenge allerede. Men han heter fremdeles sitt Thailandske navn i alle offentlige papirer. Det er dette jeg lurer på :)

Skrevet

Fikk personnummer hos folkeregisteret da vi kom hjem i sommer, så det har han hatt lenge allerede. Men han heter fremdeles sitt Thailandske navn i alle offentlige papirer. Det er dette jeg lurer på :)

Da er jeg nok litt mer usikker.

Hør med folkeregisteret, mulig dere må melde navneendring da.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Dere trenger ikke gjøre noe mer enn å fylle ut skjemaet og sende det. Var det vi gjorde i begges tilfelle, og siden har de vært registrert med sine norske navn.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Da er jeg nok litt mer usikker.

Hør med folkeregisteret, mulig dere må melde navneendring da.

Folkeregisteret får oppdatering automatisk to til fire uker etter at adopsjonsbevillingen er gitt.

Skrevet

Bare et spørsmål: betyr det at denne "sluttføringen" av adopsjonsprosessen kommer til å ta under ett år? Er det raskere enn vanlig eller omtrent som forventet? Vi har nemlig fått antydet at det kunne ta halvannet år. Det er jo uansett ennå lenge til dette er aktuelt for oss, men bare interessant å vite...

Skrevet

Bare et spørsmål: betyr det at denne "sluttføringen" av adopsjonsprosessen kommer til å ta under ett år? Er det raskere enn vanlig eller omtrent som forventet? Vi har nemlig fått antydet at det kunne ta halvannet år. Det er jo uansett ennå lenge til dette er aktuelt for oss, men bare interessant å vite...

Nei det tar nok så lang tid som du har fått forespeilet. Vi kom hjem i juni, men dette er bare første dokumentet. I brevet skrev AØ at det kan ta lang tid før vi få innkalling til ambasaden. Vet jo heller ikke hvor lang tid det tar å behandle dette hos BUFA...

Skrevet

Nei det tar nok så lang tid som du har fått forespeilet. Vi kom hjem i juni, men dette er bare første dokumentet. I brevet skrev AØ at det kan ta lang tid før vi få innkalling til ambasaden. Vet jo heller ikke hvor lang tid det tar å behandle dette hos BUFA...

Alltid greit å vite...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...