Gå til innhold

trenger vi barnetrygden - vi "folk flest"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det var han væl unt! :) Det er jo nettopp slike tilfeller man må fange opp!

Jepp - selv om det er noe fundamentalt galt når man må bruke noe slikt for å overleve.

Så det var ikke ment som noe argument for eller mot barnetrygden - bare et isolert tilfelle hvor faktorene spilte inn :-)

"................................"

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

18

• tiliti

6

• Hawkwind

6

• Sofline

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jepp - selv om det er noe fundamentalt galt når man må bruke noe slikt for å overleve.

Så det var ikke ment som noe argument for eller mot barnetrygden - bare et isolert tilfelle hvor faktorene spilte inn :-)

"................................"

Åja - - det er mange rare situasjoner man kan havne opp i - som ikke passer inn på noe skjema - som det ikke finnes rettigheter (man vet om) til etc. etc. Folk er nå engang sånn at de prøver å klare seg med det de har - og jeg tror at terskelen til Sosialkontoret er HØY:

Skrevet

Åja - - det er mange rare situasjoner man kan havne opp i - som ikke passer inn på noe skjema - som det ikke finnes rettigheter (man vet om) til etc. etc. Folk er nå engang sånn at de prøver å klare seg med det de har - og jeg tror at terskelen til Sosialkontoret er HØY:

"og jeg tror at terskelen til Sosialkontoret er HØY"

Jeg har aldri satt mine ben der - jeg har heller lånt penger til mat.

".................................."

Skrevet

de har har valgt att mor skal være hjemme OG bo dyrt i Oslo - - -. De har valg som ikke alle kan ta. Veldig mange må ha to inntekter for å klare å bo på ikke-press-områder også.

Ja, men skulle mor jobbet (som hun gjorde før) så hadde de ikke fått særlig mer å rutte med, for så skulle barnet i barnehage og de hadde mistet kontantstøtten, og de skulle hatt en bil mer. Jobben hennes (som hun har permisjon fra) ligger utenfor bomringen, så det går også penger til den. Hvis de ikke hadde bodd i Oslo, hadde ikke mannen kunnet hatt den toppjobben han har og hadde nok tjent halvparten av hva han gjør i dag.

Skrevet

Barnetrygden kunne gjerne vært behovsprøvd. Jeg hadde syns det var helt ok om bare halvparten fikk barnetrygd, men at de som fikk fikk dobbelt så mye. Kanskje ikke akkurat sånn fordelt, da er det superkjipt å havne rett over grensa.

Jeg fikk barnetrygd i posten i dag (skjønner ikke hvorfor de ikke har satt den inn på rett konto) og jeg har ikke tenkt over det i det hele tatt! Pengene kommer til å gå rett inn på kontoen til tuppa, og kommer ikke til å røres av oss før det er helt nødvendig. Og sånn som det ser ut nå blir det ikke nødvendig heller med det første, vi har mer enn nok penger til det vi trenger. To vanlige jobber og en vanlig leilighet, det går så bra så.

Skrevet

Tja, i vår familie er vi ganske så avhengige av de kronene der for å få det til å gå rundt - men ser problemstillingen.

Tross alt tjener en gjennomsnittsfamilie i Norge rundt en halv million brutto i året, og man lever rimelig fett med en slik inntekt selv i høykostlandet Norge.

Skrevet

I forhold til inntektsnivået er bensinen vel egentlig ikke særlig dyr. Men det er jo mange som er avhengig av bil f.eks. til og fra jobb som ikke tjener så mye og sliter med å betale andre utgifter hvis bensinprisen går opp.

Barnetrygden er det vel en del som ikke trenger (Røkke osv.), men foreldrene mine hadde ikke klart seg uten den i dag (de har fortsatt to små som bor hjemme). Jeg kjener også en familie som bor i Oslo og har en inntekt på rundt en million i året. Skulle ikke tro de hadde bruk for barnetrygden, men det har de, for det er så dyrt å bo der at nesten alle pengene deres går til husleie. De lever ikke over evne, drar aldri på ferie, har bare en bil og barnet deres har bare halv plass i barnehagen (moren har valgt å være hjemme når han er liten). Konklusjonen: nei, jeg synes ikke barnetrygden bør droppes.

Familien du nevner som eksempel, har valgt å leve slik.

De har valgt å bo på en staselig adresse - og må betale prisen for det.

Som eksempel på mennesker som trenger barnetrygden er de et dårlig eksempel - men de er derimot et godt eksempel på mennesker som har bevisst valgt å leve et liv med svak økonomi.

Hadde vi hatt en million brutto hos oss, hadde vi vært gjeldfrie på under fem år - og samtidig levd som grever. Og vi bor også i Oslo ;-)

Gjest fattig men rik allikevel
Skrevet

Fint for deg at du har nok å rutte med. Men det finnes faktisk mennesker i Norge som har lite å leve av. Jeg har ikke råd til bil, så for min del blir det å bekymre seg over bensinprisene et luksusproblem.

Skrevet

Fint for deg at du har nok å rutte med. Men det finnes faktisk mennesker i Norge som har lite å leve av. Jeg har ikke råd til bil, så for min del blir det å bekymre seg over bensinprisene et luksusproblem.

Forøvrig mistet jeg bidrag, barnetillegg og dobbel barnetrygd da tenåringen fylte 18. Så nå skal jeg leve 10.000 i mnd som skal dekke det meste av utgifter til to da tenåring bor hjemme og går på skole. Da har man ikke mye ekstra å rutte med ekstra pr uke. Det dekker nok ikke en kinobillett engang.

Skrevet

Forøvrig mistet jeg bidrag, barnetillegg og dobbel barnetrygd da tenåringen fylte 18. Så nå skal jeg leve 10.000 i mnd som skal dekke det meste av utgifter til to da tenåring bor hjemme og går på skole. Da har man ikke mye ekstra å rutte med ekstra pr uke. Det dekker nok ikke en kinobillett engang.

Da får du hjelpe tenåringen til å finne seg en jobb sånn at han kan betale litt for seg da.

Skrevet

For min familie er det faktisk slik at det å ha bil er rimeligere enn å kjøre kollektivt på årsbasis...

Og ja - vet det høres utrolig ut...

Skrevet

"26.000 barn under fattigdomsgrensen

Drøyt 26.000 norske barn mellom 0 og 17 år bor i hjem med inntekt under fattigdomsgrensen. Mange av dem mangler klær og mat. Den fattige familien består gjerne av en enslig mor med to eller flere barn. Hun bor i en av våre minste eller største kommuner, og sammen med barna er mor isolert fra det de aller fleste av oss oppfatter som selvfølgelige aktiviteter i hverdagen. – Vi går rundt og innbiller oss at det norske velferdssystemet er godt nok til å fange opp alle. Men disse barna faller helt igjennom, sier generalsekretær Gro Brækken i Redd Barna."

Skrevet

Om det er 10000 før boutgifter er det ikke mye å rope hurra for nei.

Skrevet

Familien du nevner som eksempel, har valgt å leve slik.

De har valgt å bo på en staselig adresse - og må betale prisen for det.

Som eksempel på mennesker som trenger barnetrygden er de et dårlig eksempel - men de er derimot et godt eksempel på mennesker som har bevisst valgt å leve et liv med svak økonomi.

Hadde vi hatt en million brutto hos oss, hadde vi vært gjeldfrie på under fem år - og samtidig levd som grever. Og vi bor også i Oslo ;-)

De bor ikke på en staselig adresse.

Skrevet

De bor ikke på en staselig adresse.

Rart da at boutgiftene er såpass høye at man med en brutto inntekt på en million (netto noe over 500.000 vil jeg anta) har det trangt økonomisk.

Det er tross alt da snakk om 40.000,- i måneden til forbruk!

Og en skal bo rimelig eksklusivt for at boutgiftene da vil utgjøre hovedelen av kostnadene - og om boutgiftene er så store at man ellers lever trangt, da er det snakk om virkelig celebert - selv i Oslo.

Skrevet

Rart da at boutgiftene er såpass høye at man med en brutto inntekt på en million (netto noe over 500.000 vil jeg anta) har det trangt økonomisk.

Det er tross alt da snakk om 40.000,- i måneden til forbruk!

Og en skal bo rimelig eksklusivt for at boutgiftene da vil utgjøre hovedelen av kostnadene - og om boutgiftene er så store at man ellers lever trangt, da er det snakk om virkelig celebert - selv i Oslo.

Jeg er ikke 100% sikker på lønna, kan hende den er lavere. For de har i hvert fall ikke 40000 til rådighet hver måned.

Skrevet

Da får du hjelpe tenåringen til å finne seg en jobb sånn at han kan betale litt for seg da.

Tenåringen jobber(?) med saken ja, har allerede søkt endel steder og fått avslag, men det er ikke så lett med null arbeidserfaring fra før.

Skrevet

For min familie er det faktisk slik at det å ha bil er rimeligere enn å kjøre kollektivt på årsbasis...

Og ja - vet det høres utrolig ut...

Ja det kan være dyrt og kjøre kollektivt, det er jeg enig i. Nå fikk jeg ikke med i første innlegg at jeg er uføretrygdet. Det gjør at jeg reiser til halv pris med buss. Da blir det overkommelig for min del.

Men bil hadde jeg ikke hatt råd til å ha om jeg så skulle fått den gratis pga fastutgifter, registrering, forsikring, vedlikehold og bensinutgifter.

Når to stk skal leve på 4000 kr pr mnd etter at faste utgifter er betalt, mat ikke inkludert, da har man ikke mye til overs.

Så for min del er bil en luksus.

Skrevet

Den har jeg levd med to ganger. Det var to stramme år ja helt til de flyttet ut.

Skrevet

Nå er jo jeg på minstesats attføring og samboer har ingen inntekt what so ever, jeg har tatt opp studielån for å forsørge ham med. Hos oss hadde det ikke gått uten barnetrygden. Det hadde blitt knagert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...