tiliti Skrevet 28. april 2005 Skrevet 28. april 2005 Nå er jo jeg på minstesats attføring og samboer har ingen inntekt what so ever, jeg har tatt opp studielån for å forsørge ham med. Hos oss hadde det ikke gått uten barnetrygden. Det hadde blitt knagert. 0 Siter
tiliti Skrevet 28. april 2005 Skrevet 28. april 2005 For min familie er det faktisk slik at det å ha bil er rimeligere enn å kjøre kollektivt på årsbasis... Og ja - vet det høres utrolig ut... Kjører ikke kollektivt heller, vi går. Dersom det er noe vi ikke kan gå til er det som regel noe vi ikke gjør, med mindre vi kan sitte på med noen. 0 Siter
tiliti Skrevet 28. april 2005 Skrevet 28. april 2005 Syns du det er rettferdig da - at felleskassa for neon blir aprepenger på bok og gjør ditt barn ENDA bedre rustet enn en som kanskje skulle hatt dobbelt opp her og nå? Ja, jeg vet det er provoserende. Vi sparer også barnetrygden hver mnd. Men mener politikerne har sagt at det er så kostbart å behovsprøve barnetrygden at det vil bli dyrere enn å bare gi den til alle. Men - de regner som vanlig neppe med de ekstra jobbene det vil gi, som igjen vil frigjøre noen fra sosialkontoret eller aetats klør. 0 Siter
Gjest enemamma Skrevet 28. april 2005 Skrevet 28. april 2005 Som enslig mor får jeg dobbel barnetrygd, altså rundt 1900 kr. Dette er jeg helt avhengig av dersom jeg skal kunne jobbe litt redusert tid slik jeg gjør nå. 0 Siter
tiliti Skrevet 28. april 2005 Skrevet 28. april 2005 I forhold til inntektsnivået er bensinen vel egentlig ikke særlig dyr. Men det er jo mange som er avhengig av bil f.eks. til og fra jobb som ikke tjener så mye og sliter med å betale andre utgifter hvis bensinprisen går opp. Barnetrygden er det vel en del som ikke trenger (Røkke osv.), men foreldrene mine hadde ikke klart seg uten den i dag (de har fortsatt to små som bor hjemme). Jeg kjener også en familie som bor i Oslo og har en inntekt på rundt en million i året. Skulle ikke tro de hadde bruk for barnetrygden, men det har de, for det er så dyrt å bo der at nesten alle pengene deres går til husleie. De lever ikke over evne, drar aldri på ferie, har bare en bil og barnet deres har bare halv plass i barnehagen (moren har valgt å være hjemme når han er liten). Konklusjonen: nei, jeg synes ikke barnetrygden bør droppes. I den situasjonen ville jo de fleste dra mor i jobb i stedet for å leve på "underskudd" hver mnd. For noen er det også et alternativ å forlate oslo. 0 Siter
morsan Skrevet 28. april 2005 Skrevet 28. april 2005 Trenger vi egentlig fradrag for pass av barn på selvangivelsen? Hadde vi ikke klart å betale for barnehage/sfo uten dette? Har du to barn kan du føre opp max kr 30 000, hvilket reduserer skatten med kr 8 400, dvs kr 700 i måneden. Klarer vi oss ikke uten det, i grunn? Det er jo lavere enn barnetrygden for to barn. ;-) 0 Siter
flisa Skrevet 28. april 2005 Forfatter Skrevet 28. april 2005 Fint for deg at du har nok å rutte med. Men det finnes faktisk mennesker i Norge som har lite å leve av. Jeg har ikke råd til bil, så for min del blir det å bekymre seg over bensinprisene et luksusproblem. Je sier jo at det gjelder vi som har nok - vi trenger ikke trygd fra Staten... 0 Siter
flisa Skrevet 28. april 2005 Forfatter Skrevet 28. april 2005 "26.000 barn under fattigdomsgrensen Drøyt 26.000 norske barn mellom 0 og 17 år bor i hjem med inntekt under fattigdomsgrensen. Mange av dem mangler klær og mat. Den fattige familien består gjerne av en enslig mor med to eller flere barn. Hun bor i en av våre minste eller største kommuner, og sammen med barna er mor isolert fra det de aller fleste av oss oppfatter som selvfølgelige aktiviteter i hverdagen. – Vi går rundt og innbiller oss at det norske velferdssystemet er godt nok til å fange opp alle. Men disse barna faller helt igjennom, sier generalsekretær Gro Brækken i Redd Barna." Netttopppp - det er DISSE barna som bør og skal fanges opp. Vi kan da ikek vedkjenne oss sånt???? 0 Siter
flisa Skrevet 28. april 2005 Forfatter Skrevet 28. april 2005 Nå er jo jeg på minstesats attføring og samboer har ingen inntekt what so ever, jeg har tatt opp studielån for å forsørge ham med. Hos oss hadde det ikke gått uten barnetrygden. Det hadde blitt knagert. Jamen da er du jo i den gruppen som skulle hatt min del også - ser du ikke hva jeg mener? - vi har nok, det har ikke dere. Plutselig en dag er dere i en situasjon hvor dere klarer dere fint - ungene går ikke i barnehage eller SFO lenger, de flytter ut etc. - vi var også avhengig av barnetrygden før. 0 Siter
flisa Skrevet 28. april 2005 Forfatter Skrevet 28. april 2005 Som enslig mor får jeg dobbel barnetrygd, altså rundt 1900 kr. Dette er jeg helt avhengig av dersom jeg skal kunne jobbe litt redusert tid slik jeg gjør nå. Ja, og da skal du selvsagt ha det også! 0 Siter
flisa Skrevet 28. april 2005 Forfatter Skrevet 28. april 2005 Trenger vi egentlig fradrag for pass av barn på selvangivelsen? Hadde vi ikke klart å betale for barnehage/sfo uten dette? Har du to barn kan du føre opp max kr 30 000, hvilket reduserer skatten med kr 8 400, dvs kr 700 i måneden. Klarer vi oss ikke uten det, i grunn? Det er jo lavere enn barnetrygden for to barn. ;-) Jo, det er det helt sikkert mange som gjør. Og hadde alle hatt flat skatt på 28 % så hadde vi sluppet å finregne også 0 Siter
morsan Skrevet 28. april 2005 Skrevet 28. april 2005 Jo, det er det helt sikkert mange som gjør. Og hadde alle hatt flat skatt på 28 % så hadde vi sluppet å finregne også Jeg vet at du er for flat skatt, men p.t. er det nok langt opp og frem for å få til det. Og inntil da må barnetrygden betraktes som en del av skattesystemet i Norge, så da kan du jo like gjerne si at det er _andre_ endringer i skattereglene som skal finansiere den ønskede satsningen på svake grupper - ikke nødvendigvis bare barnetrygden Det er nok ikke mange her som er uenig med deg i at det er mange svake grupper som burde fått mer støtte fra staten, men det er ikke dermed sagt at man er enig med deg i at pengene må tas fra nettopp barnetrygden. Pussig i grunn, at vi liksom skal skille ut barnetrygden som noe man nesten ar dårlig samvittighet for å motta, og som man helst skal sette til side og spare for barnet sitt, mens foreldrefradrag, rentefradrag, minstefradrag etc er en del av det grunnleggende skatteevneprinsippet. ;-) 0 Siter
tiliti Skrevet 28. april 2005 Skrevet 28. april 2005 Jamen da er du jo i den gruppen som skulle hatt min del også - ser du ikke hva jeg mener? - vi har nok, det har ikke dere. Plutselig en dag er dere i en situasjon hvor dere klarer dere fint - ungene går ikke i barnehage eller SFO lenger, de flytter ut etc. - vi var også avhengig av barnetrygden før. Ja, må da gudene vite at jeg håper vi snart kommer ut av dette og på beina med normale inntekter etterhvert ;-) Men jeg tror "overskuddet" det ville gitt vil bli administrert bort slik at man ender på samme beløp. 0 Siter
flisa Skrevet 28. april 2005 Forfatter Skrevet 28. april 2005 Jeg vet at du er for flat skatt, men p.t. er det nok langt opp og frem for å få til det. Og inntil da må barnetrygden betraktes som en del av skattesystemet i Norge, så da kan du jo like gjerne si at det er _andre_ endringer i skattereglene som skal finansiere den ønskede satsningen på svake grupper - ikke nødvendigvis bare barnetrygden Det er nok ikke mange her som er uenig med deg i at det er mange svake grupper som burde fått mer støtte fra staten, men det er ikke dermed sagt at man er enig med deg i at pengene må tas fra nettopp barnetrygden. Pussig i grunn, at vi liksom skal skille ut barnetrygden som noe man nesten ar dårlig samvittighet for å motta, og som man helst skal sette til side og spare for barnet sitt, mens foreldrefradrag, rentefradrag, minstefradrag etc er en del av det grunnleggende skatteevneprinsippet. ;-) Tja - det heter jo barneTRYGD og det er vel ikke riktig at folk med svære lønningen skal motta trygd? 0 Siter
flisa Skrevet 28. april 2005 Forfatter Skrevet 28. april 2005 Ja, må da gudene vite at jeg håper vi snart kommer ut av dette og på beina med normale inntekter etterhvert ;-) Men jeg tror "overskuddet" det ville gitt vil bli administrert bort slik at man ender på samme beløp. Det tror ikke jeg - det er jo likevel så mye annet det FINregnes på i byråkratiet Norge: det bør kunne lages enklere modeller - eks. De som samlet for ungene tjener fra 0-300.000 brutto - skal ha det dobbelte av i dag - de fra 300-600 skal ha halvparten av det - de fra 600 - 900 skal ha en kvart - og de over 900 - ingenting - eller noe. :-) 0 Siter
flisa Skrevet 28. april 2005 Forfatter Skrevet 28. april 2005 Jeg trenger dem. Ja, det tror jeg du gjør - og det er mulig du skulle hatt mer 0 Siter
morsan Skrevet 28. april 2005 Skrevet 28. april 2005 Tja - det heter jo barneTRYGD og det er vel ikke riktig at folk med svære lønningen skal motta trygd? Det er realiteten som avgjør - ikke navnet. Det er ikke en del av folketrygden, og reguleres ikke av folketrygdloven. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 28. april 2005 Skrevet 28. april 2005 Ja det kan være dyrt og kjøre kollektivt, det er jeg enig i. Nå fikk jeg ikke med i første innlegg at jeg er uføretrygdet. Det gjør at jeg reiser til halv pris med buss. Da blir det overkommelig for min del. Men bil hadde jeg ikke hatt råd til å ha om jeg så skulle fått den gratis pga fastutgifter, registrering, forsikring, vedlikehold og bensinutgifter. Når to stk skal leve på 4000 kr pr mnd etter at faste utgifter er betalt, mat ikke inkludert, da har man ikke mye til overs. Så for min del er bil en luksus. Ja, har man ikke lønnet arbeid, blir situasjonen noe annerledes , ikke minst med henhold til behovet for transport. 0 Siter
Line Skrevet 28. april 2005 Skrevet 28. april 2005 Jeg trenger barnetrygden, ellers må jeg si nei til alt ungene har lyst til å være med på. Det er kun den og farsbidraget vi lever på for tida, samt litt i overgangsstønad. Jeg er kanskje ikke som folk flest - inntil jeg får fast jobb ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.