MsSophie Skrevet 28. april 2005 Skrevet 28. april 2005 Jeg trenger barnetrygden, ellers må jeg si nei til alt ungene har lyst til å være med på. Det er kun den og farsbidraget vi lever på for tida, samt litt i overgangsstønad. Jeg er kanskje ikke som folk flest - inntil jeg får fast jobb ) Jeg har jobb, men er også avhengig av barnetrygden for at jeg og ungene skal kunne gjøre det "lille ekstra"...:-) 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 28. april 2005 Skrevet 28. april 2005 Tja - det heter jo barneTRYGD og det er vel ikke riktig at folk med svære lønningen skal motta trygd? Tja, se på kongetrygden. Eller appanasje, som vi kanskje egentlig kaller det... 0 Siter
Zarine Skrevet 29. april 2005 Skrevet 29. april 2005 Kven inkluderer du i "folk flest" ? Vi treng kvart eit øre av barnetrygda og helst litt til... For oss som har 2,5 mil til barnehagen er det heller ikkje uvesentleg om bensinprisen går opp eller ned - sidan du nemnde det - og det å kjøre på biltur og oppleve noko spennande ein anna stad enn rett utanfor husveggen det kan vi berre gløyme. 0 Siter
favn Skrevet 29. april 2005 Skrevet 29. april 2005 Det tror ikke jeg - det er jo likevel så mye annet det FINregnes på i byråkratiet Norge: det bør kunne lages enklere modeller - eks. De som samlet for ungene tjener fra 0-300.000 brutto - skal ha det dobbelte av i dag - de fra 300-600 skal ha halvparten av det - de fra 600 - 900 skal ha en kvart - og de over 900 - ingenting - eller noe. :-) Interessant tanke - men som du sikkert også har tenkt på, vil det falle totalt urimelig ut for alle som befinner seg et strå på feil side av 'streken'. Det er imidlertid unektelig absurd at staten skal lage en pen konto for små og større kakser. La oss for enkelthets skyld si at barnetrygden er på samme beløp i 18 år: kr 900. De vil si kr 10.800 i ett år, kr 194.400 i 18 år. Til folk som aldri har skjønt at det går an at kontoen er tom, og som spytter summen inn i kjekk bil på 18-årsdagen. 0 Siter
flisa Skrevet 29. april 2005 Forfatter Skrevet 29. april 2005 Interessant tanke - men som du sikkert også har tenkt på, vil det falle totalt urimelig ut for alle som befinner seg et strå på feil side av 'streken'. Det er imidlertid unektelig absurd at staten skal lage en pen konto for små og større kakser. La oss for enkelthets skyld si at barnetrygden er på samme beløp i 18 år: kr 900. De vil si kr 10.800 i ett år, kr 194.400 i 18 år. Til folk som aldri har skjønt at det går an at kontoen er tom, og som spytter summen inn i kjekk bil på 18-årsdagen. "Det er imidlertid unektelig absurd at staten skal lage en pen konto for små og større kakser" Nettopp - og det er mitt poeng Det gjør skjevheten mellom UNGENE enda større. Vel vel, vi får se om noen klarer å regne ut gode modeller 0 Siter
favn Skrevet 29. april 2005 Skrevet 29. april 2005 "Det er imidlertid unektelig absurd at staten skal lage en pen konto for små og større kakser" Nettopp - og det er mitt poeng Det gjør skjevheten mellom UNGENE enda større. Vel vel, vi får se om noen klarer å regne ut gode modeller Det er noen år siden nå, men da jeg var student, var det så knipent at det i ettertid er utrolig å tenke på. Husker det kom smårollinger fra nabolagets idrettsforening og spurte etter tomflasker. Jeg løy og sa 'dessverre, har akkurat vært og pantet' - sannheten var at de flaskene var en skatt jeg skulle kjøpe brød for. Da alt håp var ute, kom barnetrygden... hehe, nesten som barne-tv og barnetime på lørdagene da vi var små :-) Karine Haaland har en bra stripe der en av to dvaske typer i en sofa sier til den andre: Nå har jeg brukt 300.000 på hodet mitt, og hva har jeg igjen for det? Tenk hvis jeg i stedet hadde brukt 300.00 på kroppen min! 0 Siter
Grip Skrevet 29. april 2005 Skrevet 29. april 2005 Det er noen år siden nå, men da jeg var student, var det så knipent at det i ettertid er utrolig å tenke på. Husker det kom smårollinger fra nabolagets idrettsforening og spurte etter tomflasker. Jeg løy og sa 'dessverre, har akkurat vært og pantet' - sannheten var at de flaskene var en skatt jeg skulle kjøpe brød for. Da alt håp var ute, kom barnetrygden... hehe, nesten som barne-tv og barnetime på lørdagene da vi var små :-) Karine Haaland har en bra stripe der en av to dvaske typer i en sofa sier til den andre: Nå har jeg brukt 300.000 på hodet mitt, og hva har jeg igjen for det? Tenk hvis jeg i stedet hadde brukt 300.00 på kroppen min! Morsomt at du nevner akkurat det, for det er nok en erfaring som mange deler. I dag leser vi jo at de unge kjøper hus til et par mill og har alt shipshape. Jeg har imidlertid en følelse av at mange også i dag priser den dagen da trøgda kommer, men det er vel kanskje ikke passende å innrømme det. Man er jo vellykket. 0 Siter
favn Skrevet 29. april 2005 Skrevet 29. april 2005 Morsomt at du nevner akkurat det, for det er nok en erfaring som mange deler. I dag leser vi jo at de unge kjøper hus til et par mill og har alt shipshape. Jeg har imidlertid en følelse av at mange også i dag priser den dagen da trøgda kommer, men det er vel kanskje ikke passende å innrømme det. Man er jo vellykket. Jeg føler meg middels vellykket må jeg si, og har ingen problemer med å si at barnetrygda er nødvendig. Dog ikke hver måned, den og de kan godt stå på konto og avle bitte-bittesmå rentebarn for en periode - men så hoper det seg opp med giroer og ferie og jul og bursdager og syttendemai og nye sko og ski og sykler og leger og tannleger og klassetur og bilverksted samtidig. 0 Siter
Elis31 Skrevet 30. april 2005 Skrevet 30. april 2005 Vi trenger den. Har stort huslån og studielån. Hadde nesten ikke klar oss uten. Har to barn. Og jeg synes faktisk økonomi spiller inn når vi vurderer å få et barn til. Men du har bare et barn du får barnetrygd for, og jeg kan tenke meg at det blir en vesentlig forskjell i budsjettet. Jeg synes det er en fin skattepolitisk regel at alle som har barn får barnetrygd. Og om noen må bruke den eller noen må spare den har ikke noe å si synes jeg. Ulikt vil det være uansett. Hvis den blir behovsprøvd er det mange som har relativt god inntekt som oss, men som likevel trenger den som antakeligvis ikke hadde fått den. 0 Siter
flisa Skrevet 30. april 2005 Forfatter Skrevet 30. april 2005 Vi trenger den. Har stort huslån og studielån. Hadde nesten ikke klar oss uten. Har to barn. Og jeg synes faktisk økonomi spiller inn når vi vurderer å få et barn til. Men du har bare et barn du får barnetrygd for, og jeg kan tenke meg at det blir en vesentlig forskjell i budsjettet. Jeg synes det er en fin skattepolitisk regel at alle som har barn får barnetrygd. Og om noen må bruke den eller noen må spare den har ikke noe å si synes jeg. Ulikt vil det være uansett. Hvis den blir behovsprøvd er det mange som har relativt god inntekt som oss, men som likevel trenger den som antakeligvis ikke hadde fått den. Ja, jeg kunne fått for et barn til,. men har latt eksen få den i alle år, så han for dobbelt da han er eneforsørger. Klart økonomien teller for antall barn man velger å få. Og det er ikke bare å fjerne et par tusen for folk flest heller, helt klart! 0 Siter
Elis31 Skrevet 30. april 2005 Skrevet 30. april 2005 Ja, jeg kunne fått for et barn til,. men har latt eksen få den i alle år, så han for dobbelt da han er eneforsørger. Klart økonomien teller for antall barn man velger å få. Og det er ikke bare å fjerne et par tusen for folk flest heller, helt klart! Nei, jeg får ihvertfall helt angst for hva politikerne kan finne på.Og jeg her helt sikker på at de hadde brukt mer penger på å administrere barnetrygden om de skulle endre, enn hva det koster å gi den til alle i dag - inkludert Trygve Hegnar ; ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.