Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ser at det er en del skriverier om barns tanker om adopsjon, foreldre osv her for tiden.

Vet ikke om noen av dere så Oprah i løpet av uka, da det bl.a. handlet om adopsjon fra Kina?

For de som ikke har sett det kan jeg fortelle litt fra det;

Det var en reporter som hadde laget en dokumentar fra Kina i etterkant av dokumentaren "dødens rom" (litt usikker på om det var det den het - den dokumentaren som ble laget for ca 10 år siden om barnehjemmenes negative sider).

I etterkant av den dokumentaren har adopsjon av kinesiske barn økt veldig i USA og dette ville hun sette søkelyset på. Hun snakket en del om ett-barnspolitikken, og hva som gjøres i Kina i dag for å gjøre det mer stas å få jenter.

Hun hadde fått blitt med på en hentereise til Kina og snakket med foreldrene under hele prosessen på forhånd.

Men det jeg synes var mest interesant var at hun hadde intervjuet flere barn som var adoptert fra Kina. Disse var ca 8-10 år gamle.

Disse barna fortalte hvorfor de var blitt adoptert bort på en så naturlig å enkel måte. Det fikk meg til å tenke på at vi så alt for ofte kompliserer ting for mye. Her var det enkle ord som ble brukt - om at biologisk mor ikke kunne passe på dem, at de ble levert til barnehjemmet for at de skulle ha det best mulig og der ble hentet av sine foreldre.

Videre fortalte de om hvordan det var å være adoptert - det var "helt greit".

Et gripende program, som en liten tankevekker på hvor enkelt ting er i barns hoder. Den kompliserte siden av historien kan en trygt vente med enda en stund.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/182984-oprah/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk om uflaks. Jeg ser alltid på hva de skal ta opp hver dag for å se om det er noe interessant. Men dette har jeg ikke fått med meg.

Ikke noen som har fått tatt det opp vel? Hvis det er så er jeg veldig interessert i en kopi.

Hovedtemaet den dagen var barn som hadde fått stor betydning i media. Men halve programmet handlet om denne dokumentaren. Vet ikke om de sender det i reprise - gikk tidligre noen ganger reprise i helgene...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/182984-oprah/#findComment-1241781
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...