Gjest halvfersk tenåringsmor Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Det er en skrekkelig kombinasjon! Min tenåring kommer for seint på skolen nesten hver dag - i går fikk jeg melding om at det skjer i de enkelte timene etter friminutt, også. Men det verste er om morgenen. Først vekker jeg klokka 0700, og så må jeg fortsette å mase og mase. Slå på lys, trekke fra gardiner, forsøke dra i dyna, true og lokke, virkningsløst. Veldig ofte (flere ganger i uka) står ikke tenåringen opp før 15 minutter før det ringer inn. _Men_ - det er _da_ det begynner: 15 - 20 minutter med prøving og skifting av klær foran speilet!!! Prøver og prøver, ser og ser, skifter klær, prøver igjen, speiler seg - og det ringer inn på skolen. Litt prøving til, ingen tid til frokost, selvsagt - og så dumper tenåringen avgårde. Det er ikke snakk om å skynde seg til skolen, nei, det tar også sin tid... Virkemidler, takk! Har forsøkt med inndraging av ukepenger - men det er så ferskt hos oss å få det, at det har liten virkning. (Har bare hatt råd til å gi lommepenger i 1 måned, den siste måneden). Har forsøkt å snakke fornuft - nytteløst. Har nektet å skrive meldinger og bortforklare forseintkommingen - nytteløst. (Ide: Kanskje jeg skulle skrive den egentlige grunnen til forseintkommingen i meldingsboka - kanskje det blir for flaut, og får farten opp på ham?) I tillegg har jeg trøbbel med å få ham til å sovne om kvelden. Han kan ligge våken i timesvis, ikke sjelden hører jeg han går på do i 1-tida på natta - og tror nok han har ligget mer eller mindre våken helt til da. Altså - 1) Hvordan få ham til å sove - 2) Hvordan få ham til å stå opp? Hva gjør dere andre når tenåringen ikke kommer seg opp om morgenen og heller ikke får til å sovne om kvelden? Har dere eksempler på metoder som virker? Og - skal jeg bare regne med at forfengeligheten kommer til å gi seg etterhvert - eller bør jeg bekymre meg for den? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183414-forfengelig-og-morgentr%C3%B8tt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Tror jeg hadde tatt kontakt med læreren og fortalt om problemet + fortalt om hva jeg hadde planer om å gjøre. Da kan du jo få tilbakemelding på hvordan det fungerer i framtiden på skolen. Nr. 1. Han er stor, og bør klare å stå opp selv. Ikke sy puter under armene på han. Har en stesønn på 13 som blir vekket svært sjeldent. Han har klokke, og vet at han må klare dette selv. Så kjøp vekkerklokke og si at han nå må ta ansvar selv. Hva er det beste han vet? TV-spill, se på TV, sykle, være ute på kvelden????? Inndra det han setter mest pris på. I hvertfall en dag inndragelse for hver dag han kommer for sent. Konsekvent. Si at han må finne fram klærne på kvelden. I tillegg er det ille at han ikke får i seg noe frokost. Men du klarer nok ikke å ta tak i alt på en gang. Uansett: Lykke til. Ikke la det skure og gå, men stram det inn med en gang. Husk at dere må snakke om det først slik at han vet hvilke regler som gjelder. Du kan kanskje også lokke med en belønning etter f.eks. 14 dager? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183414-forfengelig-og-morgentr%C3%B8tt/#findComment-1245850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest halvfersk tenåringsmor Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Tror jeg hadde tatt kontakt med læreren og fortalt om problemet + fortalt om hva jeg hadde planer om å gjøre. Da kan du jo få tilbakemelding på hvordan det fungerer i framtiden på skolen. Nr. 1. Han er stor, og bør klare å stå opp selv. Ikke sy puter under armene på han. Har en stesønn på 13 som blir vekket svært sjeldent. Han har klokke, og vet at han må klare dette selv. Så kjøp vekkerklokke og si at han nå må ta ansvar selv. Hva er det beste han vet? TV-spill, se på TV, sykle, være ute på kvelden????? Inndra det han setter mest pris på. I hvertfall en dag inndragelse for hver dag han kommer for sent. Konsekvent. Si at han må finne fram klærne på kvelden. I tillegg er det ille at han ikke får i seg noe frokost. Men du klarer nok ikke å ta tak i alt på en gang. Uansett: Lykke til. Ikke la det skure og gå, men stram det inn med en gang. Husk at dere må snakke om det først slik at han vet hvilke regler som gjelder. Du kan kanskje også lokke med en belønning etter f.eks. 14 dager? Takk for gode råd - skal forsøke det med å nekte ham å være ute om kvelden. Skal også i konferansetime neste uke, sammen med ham - og da tror jeg at jeg snakker rett fra levra om hva det er som hindrer ham i å gå på skolen. Må vel innrømme at jeg er det man kaller konfliktredd - det er så skremmende for meg når han blir motbydelig, for jeg føler meg helt hjelpeløs da. Og når jeg føler meg helt hjelpeløs...det er enskrekkelig følelse!! Men har jo lært litt - fra tv - om at det lønner seg å holde ut noen kraftige protester - så de vet hvem som bestemmer. Men- merker jeg allerede har sommerfugler i magen - bare ved tanken...akk ja - det kan være tøft å være voksen! Men takk for gode råd! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183414-forfengelig-og-morgentr%C3%B8tt/#findComment-1246511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåmor Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Siden du snart skal i foreldrekonferanse, får du bare si det som det er. Du bekymrer deg for at han til stadighet kommer for sent til skolen, og at dette må være veldig forstyrrende for læreren og de andre elevene. Så kan du bare fortelle hvorfor dette skjer, og hvis han vett nok, blir han temmelig flau overfor læreren.. Prøv å få læreren til å fortelle han konsekvensene av denne forsentkommingen, at det faktisk ikke bare er han som er berørt av denne. I en ungomsskole var problemet så stort at de måtte fysisk stenge skolen etter at skoleklokka ringte. Elevene som kommer for sent, fikk 1 time fravær og slapp ikke inn på skolen. De måtte inn i en sidebygning og sitte på et kontor og gjøre oppgaver. Dette ga resultater, og kanskje dette må til for gutten din? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183414-forfengelig-og-morgentr%C3%B8tt/#findComment-1246876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Gi han et valg. Enten står du opp til et vist klokkeslett ellers kommer jeg inn og henter dynen, også følger du opp på dette. Vær vennlig men bestemt. Fortell klart hva du forventer. Gi gjerne en oppmuntring. Si at du ser at han sliter, men om han nå klarer å skjerpe seg skal dere fortsette med lommepenger. Kanskje og tatt en helsesjekk, for å se hvorfor han er så trett. Kanskje det blir mer legetimt om legen sier at han må legge seg tidligere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183414-forfengelig-og-morgentr%C3%B8tt/#findComment-1247522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Alt som har med klær å gjøre, MÅ bestemmes kvelden i forveien. Han får heller ha alternativer klare med og uten genser el.l., i tilfelle værforandring. Kjøp en vekkerklokke med grusom lyd, og sett den slik at han må ut av senga for å slå den av. Si at det er hans ansvar å slå den på (og sjekk at han virkelig gjør det de første kveldene). Og for all del, ikke skriv falske meldinger. Jeg synes ikke du skal ikke avsløre problemet (altså årsaken) dersom han viser vilje til bedring, det kan være en trussel / "løsning" dersom alt annet slår feil. Forklar at det kanskje snart kommer til å være en jobb han evt. kommer for sent til, og at man får sparken av slike årsaker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183414-forfengelig-og-morgentr%C3%B8tt/#findComment-1249840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Det første du gjør er å inndra mobilen om han har en. Og mobiler skal ikke tenåringer ha med inn på soverommet. SVÆRT manghe ligger og tekster halve natta. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183414-forfengelig-og-morgentr%C3%B8tt/#findComment-1249849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Takk for gode råd - skal forsøke det med å nekte ham å være ute om kvelden. Skal også i konferansetime neste uke, sammen med ham - og da tror jeg at jeg snakker rett fra levra om hva det er som hindrer ham i å gå på skolen. Må vel innrømme at jeg er det man kaller konfliktredd - det er så skremmende for meg når han blir motbydelig, for jeg føler meg helt hjelpeløs da. Og når jeg føler meg helt hjelpeløs...det er enskrekkelig følelse!! Men har jo lært litt - fra tv - om at det lønner seg å holde ut noen kraftige protester - så de vet hvem som bestemmer. Men- merker jeg allerede har sommerfugler i magen - bare ved tanken...akk ja - det kan være tøft å være voksen! Men takk for gode råd! Jeg ville ikke nektet han å være ute på kvelden. Dessuten hadde jeg holdt han hjemme til han hadde spist frokost. Feks. så må han gi deg mobilen hver kveld, han får den igjen ved å stå opp, kle på seg og spise og komme avgårde til rett tid. Klarer han ikke det, så beholder du mobilen. Nå vet ikke jeg hvor vikltig mobilen er for han, men for SVÆRT mange av barna til mine venner er den utrolig viktig. (selv har jeg en som bare er 5 år,m, en allerede maser om mobil, og det er helt uaktuelt) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183414-forfengelig-og-morgentr%C3%B8tt/#findComment-1249851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
muriel Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Pussig... men egen tenåring har jeg mest lyst til å DENGE til tider - men alle de andre er jo såååå søte, hehe. Kan bare ikke hjelpe for det, jeg ser poden din for meg på frenetisk jakt etter det riktige antrekket, med belegg på tunga og halvveis fokus :-) Du har fått endel råd her som er verd å prøve. Hjelper ikke noe av det - vel, de blir jo voksne en gang. Heldigvis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183414-forfengelig-og-morgentr%C3%B8tt/#findComment-1249865 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest M.Angelica Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 * Du kan slutte å bry deg og la han stå opp og ta ansvar for seg selv. Du er jo ganske så snill som står opp å vekker han =) Iallfall ikke skriv mld for han! Eller du kan gjør forskjellige triks mot han, som feks legge ei vekkerklokke med en forferdelig lyd under senga hans/gjemme den andre steder på rommet. Lyden bør være så høy og jævlig at han må ut av senga for å finne den og slå den av 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183414-forfengelig-og-morgentr%C3%B8tt/#findComment-1252270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tobarns_fario Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Skal prøve å gi deg et svar. Det kan være at det er noe galt med hans karakter. Men det kan også være noe fysiologisk, så vær åpen på konferansen sansynligvis har de opplevet mange lignende tilfeller. 1. Det er svært alminnelig at barn/ ungdom i sin oppvekst får problem med å sovne om kvelden/natten i hele 38% av tilfellene. Oftes skjer det runt puberteten da kroppen har mange hormonforandringer. Har hatt samme problem med min sønn. Det er viktig at de kommer seg opp om morgenen jo tidligere de kommer seg opp om morgenen, jo tidligere blir de trøtte om kvelden. Det er viktig at de selv tar ansvar og har en bråkete vekkeklokke. Men også at de blir utsatt for sterkt lys når de våkner. Vil de ikke stå opp etter en hvis tid. Så bær dem inn i dusjen. Gjærne vekk han tidligere klokken 6.45 så han får bedre tid om morgenen. 2. Det å jage dem i seng om kvelden kan mærklig nok virke mot sin hensikt. Siden kroppen ikke produserer nok hormoner til å føle seg trøtt vil det å bli jaget i seng gjør at kroppen er i dvale og har vanskligere ved å sovne. Bedre er det at den er i aktivitet og blir fysisk så psykisk trøtt. 3. Er enig at klærene får han finne frem dagen før. Så min historie fikk problem med min 12-åring. Han begynte å vokse mye, det var klart at hans kropp var i forandring. Sovnet ikke før klokken 2 om natten og skulle opp klokken 7 om morgenen. Vi vekket han 6.45 hvis han ikke hadde stått opp klokken 6.50 bar vi han inn i dusjen så han ble våken og fikk frokost før skolen. Om kvelden indro vi tv-spill og data så han ikke fikk sterkt lys derifra. Det hjalp. Litt sovnet stabilt 45 minutter senere. Siden måtte en av stå opp klokken 00.15 tappe i varmt vann i badekaret varmere enn 38 grader og skru av lyset på badet det gjorde at han ble døsig og sovnet tidligere. I værste fall kan en bruke insovningsmidlet melatonin, vi prøvde det også. Men faren er at siden hjærnen kunstig blir hjulpet til å sove er det ikke sikkert at den lærer å sovne selv. Men selv uten melatonin har det blitt bedre for våres sønn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183414-forfengelig-og-morgentr%C3%B8tt/#findComment-1258811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tobarns_fario Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Hvor gammel er han foresten? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183414-forfengelig-og-morgentr%C3%B8tt/#findComment-1258812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Hva med å rappe mobiltelefonen hans, hvis han har en. Sette lyden på full styrke, gjemme den på rommet hans og ringe ham om morgenen. Problemet er at det virker bare noen få ganger. Still alle klokkene i huset en time fram. Virker også kun noen få ganger. ;-) Det å komme seg opp om morgenen handler om flere ting. Søvnforstyrrelser, (søvn)vaner, utsettelsessyndrom, tøyegrensensyndrom, holdninger, ansvar, konsekvenser og vilje. Ville han vært like treig om han var invitert med til en konsert i en annen by og de måtte starte tidlig for å rekke frem. Jeg synes ikke du på noen som helst måte skal redde han, ved å skrive meldinger eller på andre måter. Skal du skrive i meldingsboka får du skrive at "Per lå å dro seg i en time, hvorpå han brukte 20 minutter på å bestemme seg for truse." Enten må han akseptere at du dirigerer ham om morgenen, og være som ei lydig bikkje overfor deg. Eller så må han selv ta ansvar for å få på klær, spise frokost og komme seg avgårde i tide. Skolen burde ha sanksjoner som virkelig merkes i forhold til forsentkomming. Det er merkelig, men selv de mest upresise, blir presise når de må. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183414-forfengelig-og-morgentr%C3%B8tt/#findComment-1268304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Granger Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Snakk med helsesøster eller lege og hør om det kan være hensiktsmessig med sengevibrator. Sengevibratoren monteres visst nok (har ikke sett den, men en venn har en sånn) på senga og rister noe fryktelig... Tror en kan låne sånne på hjelpemiddelsentralen.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183414-forfengelig-og-morgentr%C3%B8tt/#findComment-1272664 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bård Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Vil tro mye av dette henger sammen. Han er kanksje trøtt fordi han sitter oppe og chatter til langt på natt - men trøtthet kan også være et symptom på depresjon (følelse av utilstrekkelighet, manglende motivasjon, etc). Han chatter til langt på natt fordi han opplever dette som viktig og/eller spennende. Tenåringer utforsker mye - både det å skaffe seg nye venner, det å utforske nye miljøer og mye annet - i tillegg til den evinnelige seksualiteten da... Han gruer seg kanskje til å gå på skolen? Hvis han er skolelei blir det ofte så-som-så med lekser, og da blir jo ikke timer med lekseprøver osv. noen hyggelig opplevelse. Kanskje du kan komme et stykke på vei hvis du i det minste sier at du skjønner at det kan være mye som kan gjøre det vanskelig å komme seg opp om morgenen, men at det faktisk er jobben din som mor å gi ham den støtten han trenger, og ikke minst de ubehagelige dyttene i ryggen han trenger, og som han helt sikkert kommer til å være glad for om noen år. Bygg kameratskap med ham. Få ham til å fortelle deg hvordan det er å være ham. Snakk om dop, sex, jakten på kjærligheten, prestasjonsangst i forhold til skole og yrkesvalg - om det å ikke vite hva man vil bli.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/183414-forfengelig-og-morgentr%C3%B8tt/#findComment-1282632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.