Gå til innhold

Hjelp. Nettopp fått diagnose

Anbefalte innlegg

Gjest Nødrop
Skrevet

Etter mye fram og tilbake foreligger nå ADHD diagnosen på min 6 år gamle sønn. Rapporten viser blant annet en forsinket intellektuell utvikling med et gjennomsnitlig funksjonsnivå på 3 - 31/2 år. Han er lett avledbar og hadde problemer under testinga med å forholde seg til nye spørsmål. Men testen hviste også at på enkelte delmål er han på høyde med sine. Han sporer som sagt lett av og glemmer hva han holder på med. Han har også taleprobler men dette er nå betydlig bedret og han viser det at han lærer når det blir gjort på hans premisser. Han er veldig sosial og snill og har funnet sin egen måte å skjerme seg på når han blir klar overfor andre. Det som er det store spørsmålet nå er medisinering eller ikke. Hadde vært greit om noen hadde noen gode råd og anbefalinger å gi oss da spesialpedagogen vil kjempe for assistent i timene, mye tilrettelagt læring og. div. for å se hvordan det slår ut mens legen kun sier at ritalin er eneste løsningen. Vi som foreldre heller nok til at vi ønsker ikke ritalin for vi føler at vi på en måte doper gutten vår men det er kanskje det eneste som virker, Han er ikke hyper i så måte at han har et høyt aktivitetsnivå, det ligger på det normale så vi skjønner ikke helt diagnosen. Men så er vi ikke fagutdannet heller. Men det vi lurer på som sagt er om noen har nå gode råd for medisinering eller om det finnes andre ting å prøve først, hva har han krav på til hjelp på skolen og slike ting. Er opptatt av at skolestarten skal bli best mulig for han . På forhånd takk til alle som vil dele sine erfaringer og råd med oss!

Gjest gladiol
Skrevet

Ved ADHD diagnose skal det bla. foreligge "hyperaktivitet". Kan høres ut som din sønn er mer i nærheten av ADD (som er uten det høye aktivitets nivået).

Nå er det vel slik at de fleste av oss foreldre som har ADHD barn ønsker at de kunne greie seg uten medisiner.

Du bør nok vurdere hvor hemmende det er for barnet å stadig "falle ut" i de situasjonene han gjør det.

Alle typer medikamenter som blir gitt ved ADHD diagnoser, skal bla. hjelpe til å holde fokus og konsentrasjon i lengre perioder.

Det finnes forøvrig flere typer medisiner utover Ritalin, men det er nok den de fleste prøver først.

Ritalin og Conserta har samme virkestoff, men forskjellig virkningstid. Dexamin/Dexedrin kan være et alternativ. (Alle disse er sentralstimulerende). Så har du Strattera som er et ikke sentralstimulerende medikament og nylig frigitt i Norge.

Uansett så er det dere som foreldre som bestemmer om dere ønsker medisinering eller ikke.

Det er også store individuelle forskjeller på samme preparat, slik at her må en bare prøve og feile for å finne ut hva som fungerer best.

De sentralstimulerende medikamentene virker etter 20-30 min, mens Strattera må brukes i flere uker før den virker optimalt.

Mange har bivirkninger av disse medisinene så da må en vurdere disse opp mot effekten.

Lykke til og husk at det er dere som kjenner barnet best.

Gjest irritert kjerring
Skrevet

I all verden, jeg trodde opplysningen var kommet litt lengeer enn til at folk tror at de "doper" ungen sin med Ritalin?????

Ville dere vegret dere for å gi astmamedisin til en med astma eller hjertemedisin til en med hjerteproblem?

Dere kan gi barnet det han trenger for å få et mye bedre liv og kanskje tilnærmet normal funksjon, dersom han responderer godt på Ritalin/Concerta/Dexedrin eller Stratterra.

Det er IKKE snakk om dop! All forskning viser at barn som har brukt sentralstimulerende midler ikke har noen økt risiko for å begynne å dope seg.

Gjest enda en irritert kjerring
Skrevet

I all verden, jeg trodde opplysningen var kommet litt lengeer enn til at folk tror at de "doper" ungen sin med Ritalin?????

Ville dere vegret dere for å gi astmamedisin til en med astma eller hjertemedisin til en med hjerteproblem?

Dere kan gi barnet det han trenger for å få et mye bedre liv og kanskje tilnærmet normal funksjon, dersom han responderer godt på Ritalin/Concerta/Dexedrin eller Stratterra.

Det er IKKE snakk om dop! All forskning viser at barn som har brukt sentralstimulerende midler ikke har noen økt risiko for å begynne å dope seg.

Jeg blir forbanna jeg også når du sammenligner livsviktige medisiner med Ritalin,Conserta, Dexedrine og Strattera.

Et ADHD barn kan leve et utmerket liv uten medisiner. Det er det ikke alle med astma og hjerteproblemer som kan.

Tar jeg ikke feil så har du gulpet opp dette en gang tidligere.

bugge -jenta
Skrevet

Det er ikke så rart synes jeg at dere tenker at å gi medisiner til ungen deres er dop. For de som har forholdt seg til ADHD eller kjenner barn med det, er det etterhvert blitt ganske så vanlig. Det er ikke å dope barnet å gi det medisiner. En terapeutisk(medisinsk) dose er himmelvidt fra en brukerdose, og det er sant at alle undersøkelser sier at sjansen for å havne ut på senere i livet er langt mindre med riktig medisinering.

Det betyr ikke at alle fungerer på medisiner like godt, og man må gjerne prøve seg frem.

Det viktigste nå er at dere som foreldre får god kunnskap om ADHD. Jeg ville ikke nøyet meg med noen brosjyrer for å si det sånn. Dere må selv gå aktivt inn og søke kunnskap, og pass på at den er oppdatert.

Ingen er nærmere barnet deres enn dere. Ikke lærere, spesialpedagoger( som jeg utdanner meg til) psykologer og PPT. Det er også dere som må formidle til alle de andre som er rundt barnet; ev. besteforeldre, tanter, venner osv hvordan ADHD en arter seg for akkurat deres barn.

En god bok om ADHD er Lisbet Iglum Rønhovde sin bok som heter "men kan de ikke bare ta seg sammen". Den har mye kunnskap men er ikke tung å lese.( Den handler også om Tourette syndrom, men de er såpass klart adskilt i boken at det ikke er noe problem.)

Kanskje er dere blandt dem som til nå ikke har interessert dere for pedagogikk, utviklingspsykologi, hvordan hjernen fungerer, men jeg tror dere får et bedre liv ved å sette dere godt inn i området, og barnet deres får en bedre oppvekst. Dere skal nemlig ikke ta det for gitt at alle lærere vet så mye om ADHD. Det er dessverre ikke sant. Så dere må kanskje være litt vaktbikkjer overfor skolen, og da trenger dere solid kunnskap.

Lykke til.

Vennlig hilsen bugge

Gjest gladiol
Skrevet

Det er ikke så rart synes jeg at dere tenker at å gi medisiner til ungen deres er dop. For de som har forholdt seg til ADHD eller kjenner barn med det, er det etterhvert blitt ganske så vanlig. Det er ikke å dope barnet å gi det medisiner. En terapeutisk(medisinsk) dose er himmelvidt fra en brukerdose, og det er sant at alle undersøkelser sier at sjansen for å havne ut på senere i livet er langt mindre med riktig medisinering.

Det betyr ikke at alle fungerer på medisiner like godt, og man må gjerne prøve seg frem.

Det viktigste nå er at dere som foreldre får god kunnskap om ADHD. Jeg ville ikke nøyet meg med noen brosjyrer for å si det sånn. Dere må selv gå aktivt inn og søke kunnskap, og pass på at den er oppdatert.

Ingen er nærmere barnet deres enn dere. Ikke lærere, spesialpedagoger( som jeg utdanner meg til) psykologer og PPT. Det er også dere som må formidle til alle de andre som er rundt barnet; ev. besteforeldre, tanter, venner osv hvordan ADHD en arter seg for akkurat deres barn.

En god bok om ADHD er Lisbet Iglum Rønhovde sin bok som heter "men kan de ikke bare ta seg sammen". Den har mye kunnskap men er ikke tung å lese.( Den handler også om Tourette syndrom, men de er såpass klart adskilt i boken at det ikke er noe problem.)

Kanskje er dere blandt dem som til nå ikke har interessert dere for pedagogikk, utviklingspsykologi, hvordan hjernen fungerer, men jeg tror dere får et bedre liv ved å sette dere godt inn i området, og barnet deres får en bedre oppvekst. Dere skal nemlig ikke ta det for gitt at alle lærere vet så mye om ADHD. Det er dessverre ikke sant. Så dere må kanskje være litt vaktbikkjer overfor skolen, og da trenger dere solid kunnskap.

Lykke til.

Vennlig hilsen bugge

Et veldig godt innlegg fra deg.

Gjest er du dum?
Skrevet

Jeg blir forbanna jeg også når du sammenligner livsviktige medisiner med Ritalin,Conserta, Dexedrine og Strattera.

Et ADHD barn kan leve et utmerket liv uten medisiner. Det er det ikke alle med astma og hjerteproblemer som kan.

Tar jeg ikke feil så har du gulpet opp dette en gang tidligere.

Jada, et ADHD barn kan leve uten medisiner. Det kan forsåvidt en med schizofreni og, men i disse tilfellene blir det snakk om overlevelse.

ADHD'eren havner på skråplanet og blir sittende innefor murene pga ekstrem oppførsel. Den schizofrene blir psykotisk uten medisiner og blir også sperret inne hhv på lukket avdeling.

Det handler om å øke livskvaliteten, ikke å prøve å overleve uten hjelp av medisiner.

Skrevet

Jada, et ADHD barn kan leve uten medisiner. Det kan forsåvidt en med schizofreni og, men i disse tilfellene blir det snakk om overlevelse.

ADHD'eren havner på skråplanet og blir sittende innefor murene pga ekstrem oppførsel. Den schizofrene blir psykotisk uten medisiner og blir også sperret inne hhv på lukket avdeling.

Det handler om å øke livskvaliteten, ikke å prøve å overleve uten hjelp av medisiner.

Noen barn med adhd har det best uten medisiner - andre har det best med. Poenget må vel være å finne ut hva som er best for den enkelte?

Gjest Smarte-Petter
Skrevet

Noen barn med adhd har det best uten medisiner - andre har det best med. Poenget må vel være å finne ut hva som er best for den enkelte?

Om tilstanden er så alvorlig som trådstarter forklarte, vil det vel være fornuftig å prøve medisin om det er muligheter for at det vil hjelpe...?

Jeg mener, hvis barnet ligger flere år etter nå, og medisin kan hjelpe den med å ta igjen disse årene?

Skrevet

Om tilstanden er så alvorlig som trådstarter forklarte, vil det vel være fornuftig å prøve medisin om det er muligheter for at det vil hjelpe...?

Jeg mener, hvis barnet ligger flere år etter nå, og medisin kan hjelpe den med å ta igjen disse årene?

Det kan være fornuftig å prøve medisin, men det kan også være fornuftig å vektlegge enda sterkere tilretteleggingen i skolen.

Poenget mitt er bare at man bør prøve seg frem. Kjenner foreldre som har stoppet medisineringen ganske raskt fordi utbyttet ikke sto i forhold til bivirkningene. Dette må også være ok - poenget må være å ivareta det enkelte individ best mulig.

Gjest Smarte-Petter
Skrevet

Det kan være fornuftig å prøve medisin, men det kan også være fornuftig å vektlegge enda sterkere tilretteleggingen i skolen.

Poenget mitt er bare at man bør prøve seg frem. Kjenner foreldre som har stoppet medisineringen ganske raskt fordi utbyttet ikke sto i forhold til bivirkningene. Dette må også være ok - poenget må være å ivareta det enkelte individ best mulig.

Ja, enig.

Gjest Smarte-Petter
Skrevet

Ja det er utrolig hva som finnes for å kurere forskjellig!

Jeg har så utrolig lite tro på sånne ting og lar gutten slippe alskens vidunderkurer.

Jeg har selv prøvd sukkerkuler og healing samt oljer for å kurere ulike lidelser uten hell.

Det er etterhvert blitt ganske velkjent innen psykiatri at fiskeoljer og nødvendige vitaminer er bra for den psykiske helsen.

Det er også noen som får schizofrenisymptomer pga glutenintoleranse.

Jeg er overbevist om at fremtidens medisinering vil basere seg mer på viten om kosthold enn den psykofarmaka-bølgen vi er inne i i dag.

Skrevet

Jeg har så utrolig lite tro på sånne ting og lar gutten slippe alskens vidunderkurer.

Jeg har selv prøvd sukkerkuler og healing samt oljer for å kurere ulike lidelser uten hell.

Nå var dette basert på en forskningsrapport fra et anerkjent vitenskapelig miljø, og ikke en kvasivitenskapelig studie av sukkerkuler.

Vi vet at inntak av essensielle fettsyrer er nettopp _essensielt_ for hjernens utvikling. Omega 3 er viktig under svangerskap og i barnas første leveår. Det er også funnet at det har effekt på klinisk depresjon.

Vi har hatt en epedemiliknende vekst i diagnostiserte depresjoner og også adhd-type lidelser. En stor del av økningen er sikkert tidligere underrapportering, men det er ikke usannsynlig at kostholdet vårt spiller inn på hvordan vi har det mentalt, i tillegg til kroppslig.

Jeg mente ikke å si i mitt første innlegg at all adhd kan kureres med tran.:o

Gjest midia
Skrevet

Det er etterhvert blitt ganske velkjent innen psykiatri at fiskeoljer og nødvendige vitaminer er bra for den psykiske helsen.

Det er også noen som får schizofrenisymptomer pga glutenintoleranse.

Jeg er overbevist om at fremtidens medisinering vil basere seg mer på viten om kosthold enn den psykofarmaka-bølgen vi er inne i i dag.

Hehe guttungen tar omega3 kapsler jevnlig men jeg kan ikke se noen "bedring" ikke har jeg ment de for å kurere adhd heller.

Jeg tror regelrett ikke på alternativ medisinering.

Gjest Smarte-Petter
Skrevet

Hehe guttungen tar omega3 kapsler jevnlig men jeg kan ikke se noen "bedring" ikke har jeg ment de for å kurere adhd heller.

Jeg tror regelrett ikke på alternativ medisinering.

Alt det som er tradisjonelt i dag har en eller annen gang vært alternativt.

Godt mulig omega-3 ikke hjelper din sønn, men det er bare tullete å fullstendig avskrive at det kan hjelpe NOEN.

Gjest gladiol
Skrevet

Ja, enten må du være ufattelig dum eller veldig uvitende.

Det er faktisk mange med ADHD diagnose som kan klare seg utmerket uten medisiner.

Det er store individuelle forskjeller, selv om diagnosen er lik.

Jeg er ingen motstander av medisinering der det er behov for det, men i de tilfellene vedkommende kan klare seg like bra uten, er det helt forkastelig.

Jeg har stor forståelse for de som vegrer seg og stiller spørsmål rundt nødvendigheten av medisinbruk og ikke sluker rått alle fordelene.

Det er også slik at INGEN av medikamentene som brukes ved ADHD diagnose er forsket på utover et år. Selv om noe av dette er brukt i mange år, vet de samtidig lite om langtidsbruken.

Jeg synes folk som stiller spørsmål og er kritiske er reflekterte mennesker som det burde vært flere av.

Skrevet

Nå har vi forsøkt Efalex i 14 dager på vår sønn. Ennå er det for tidlig å si noe om virkningen men forskning viser at både dette og andre produkt som f.eks. Eye-q har dokumentert virkning. Men det er jo her som på andre ting at det virker på noen men ikke på alle. Og Ritalin har jo heller ikke virkning på alle så det handler vel om å finne det som virker for den ungen som det gjelder. Må også få minne på at alternativ behanling ofte har hjulpet der skolemedisinen har måttet gi opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...