Gå til innhold

velling?


Gjest Valborg

Anbefalte innlegg

Gjest Valborg

Hei. Jeg har et barn på 3 md. Hun har ikke lagt på seg mer enn 1-1,5 kilo siden fødselen. Riktignok var hun forkjølet i over 2 uker, og da spiste hun ikke så godt, men nå er hun bedre. Hun virker stort sett blid og fornøyd, men av og til føler jeg hun blir irritert når jeg ammer henne. Dette er spesielt om ettermiddagen - det virker som om hun ikke får nok i seg. Jeg har ikke lyst til å begynne med tillegg, men jeg lurer på om jeg kan begynne med ris-eller maisvelling når hun er 3,5 md?

Takknemlig for svar.

Hilsen "en som gjør alt for å slippe og begynne med morsmelkerstatning".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter la også for lite på seg. Jeg fikk "lov" til å begynne forsiktig med risvelling da hun var 3 måneder og for fullt da hun var 4 måneder (varierer også med maisvelling). Det har hjulpet på vekta hennes, og jeg tror dette er sunnere enn morsmelkerstatning.

Jeg bruker Nestlè's grøter og blander med morsmelk i det forholdet som står på pakken. "Grøten" serverer jeg på Avent tutekopp. Hun liker det, og hun gulper mye mindre enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, morsmelk!

Men hvis man ikke har nok morsmelk til at barnet klarer seg på bare den, blir det ikke et slit å pumpe ut nok til vellingen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man ikke har nok morsmelk til at barnet klarer seg på bare den, blir det ikke et slit å pumpe ut nok til vellingen ?

Lilledatteren min la på seg for lite, selv om puppen var full. Hun ville bare ikke ta den ofte nok. Det virker som om hun tror puppen er sovemedisin - ikke mat. Sugeteknikken hennes er fin. Hvis hun bare vil, kan hun suge helt tomt.

Så selv om det er litt pesete med pumping/håndmelking, har det vært en god løsning for oss. Jeg ammer henne med yndlingspuppen hennes. Den andre tømmer jeg selv + at hun pupper litt fra den på kvelden, når hun er veldig trøtt.

Men alle barn og alle ammeproblemer er forskjellige. Så det som er løsning for den ene, behøver ikke nødvendigvis å hjelpe den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Valborg. Morsmelkerstatning er spesial laget for dem som av en eller annen grunn ikke får eller tar nok morsmelk. Det er det som bør brukes. Det skal ikke unngås for enhver pris. Dette bør du diskutere med helsestasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...