Gå til innhold

Rismelk eller soyamelk??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Chance1365380587

Hvis lillejenta di ikke tåler melk, så bør du få henne vurdert av barnelege (f. eks. Strømmen barnelegesenter hvis du bor i nærheten)- for da kna det godt hende du har krav til å få dekket Prosobee eller Soyasemp til henne.

Klem fra

Åå, det høres bra ut! Men hva er disse to produktene?

Klem

Gjest Hubeimor

Hei, jeg har en datter på 2,5 år fra Kina. Hun har laktoseintoleranse. Da vi kom hjem fra Kina i fjor, startet vi med Prosobee, som du får kjøpt på apoteket. Datteren vår likte etter hvert ikke denne melken. Jeg gikk derfor over til rismelk tilsatt kalk. Jeg har ikke funnet soyamelk tilsatt kalk. Mener det er viktig med kalk for veksten. Melken kjøper jeg enten i helsekostbutikker eller i dyrere matbutikker som har større utvalg enn andre.

sibadulla*4

Hvis lillejenta di ikke tåler melk, så bør du få henne vurdert av barnelege (f. eks. Strømmen barnelegesenter hvis du bor i nærheten)- for da kna det godt hende du har krav til å få dekket Prosobee eller Soyasemp til henne.

Klem fra

Hei rao!

Strømmen Barnelegesenter? Så greit å vite om, om det vi skulle få behov for å oppsøke barnespesialister. Er jo ikke _så_ langt unna oss nå ;-)

Kanskje vi sees en gang, nå som vi har plassert oss på gamle trakter på Romerike :o) Hadde vært koselig!

Håper dere har det fint i det nydelige vårværet!

Klem fra

Hei rao!

Strømmen Barnelegesenter? Så greit å vite om, om det vi skulle få behov for å oppsøke barnespesialister. Er jo ikke _så_ langt unna oss nå ;-)

Kanskje vi sees en gang, nå som vi har plassert oss på gamle trakter på Romerike :o) Hadde vært koselig!

Håper dere har det fint i det nydelige vårværet!

Klem fra

Jaaa- det hadde vært kjempekoselig !!!!

Du har vel mailadressen min enda ? Vi kunne jo ha tatt en kafe-tur eller noe slikt snart...-men først må vi en liten svipptur østover ;o)

Klem fra

Annonse

Chance1365380587

Kan dere ikke forsøke Tines lactosereduserte melk? (Står i melkehyllen hos de fleste matbutikker).

Min datter har lactoseintoleranse, men tåler denne.

Takk for fine svar. Helsesøster sa at laktoseintoleranse ikke kommer før 2-3 års alder, så hvis hun reagerer nå (hun er 16 mnd) så er det melkeproteinet som hun reagerer på. Da er det ingen vits med laktosered. melk. Og rismelk tilsatt kasium inneholder visst ikke nok kalsium heller, så hun albefalte kasiumtilskudd. Men jeg synes det virker som hverken soyamelk eller rismelk inneholder noe særlig næring...

Klem

Gjest vaks

Hei!

Vår jente plagdes og med magesmerter og hun hadde og svært røde kinn med litt tørr hud. Når hun var 11 mnd gammel prøvde vi selv og kutte ut melk i en periode. Vi gav henne prosobe melkepulver, og ting begynte å bedre seg. Fikk time til spesialist, og det viste seg at hun var allergisk mot melkeprotein. Hun får derfor ingen produkter med melk eller smør i. Vi bruker fortsatt prosobepulver (hun er nå 2 år), mens vi ellers bruker rismelk tilsatt kalk ved matlaging.

Legen vår sier at man som regel vokser av seg denne allergien i løpet av 3-4 årsalderen,

Mvh

Gjest tredjegang

Takk for fine svar. Helsesøster sa at laktoseintoleranse ikke kommer før 2-3 års alder, så hvis hun reagerer nå (hun er 16 mnd) så er det melkeproteinet som hun reagerer på. Da er det ingen vits med laktosered. melk. Og rismelk tilsatt kasium inneholder visst ikke nok kalsium heller, så hun albefalte kasiumtilskudd. Men jeg synes det virker som hverken soyamelk eller rismelk inneholder noe særlig næring...

Klem

Vil bare opplyse om at laktoseintolerans kan inntre etter en såkalt "utvidet ammeperiode" - dvs. alt fra ca. 9 mnd til 6 år.

En av våre ble laktoseintolerant ved ca. 9 mnd, den andre ved 5 år.

Dette behøver ikke være tilfelle for dere, men ta en sjekk for sikkerhets skyld. Reagerer hun kun på laktosen, kan hun evt. tåle laktosered. produkter (laktosered melk, joghurt, hvit ost som er gode kalsium kilder) - tåler hun ikke proteinet bør dere få en blå resept på prosobee el.

Minstemann her tåler ikke noe laktose - men vi får melk fra sverige som er helt uten laktose (Valio laktosefri melk). Eldstemann tåler litt joghurt.

Lykke til.

Lykkelig kinamor

Venner med ernæringsfaglig kompetanse har fortalt meg at rismelk inneholder svært lite næring. Det kan være det smaker godt, med det tilfører ikke kroppen så mye. Kalk-behovet kan dekkes veldig bra av kalsium-tabletter som tygges, dette selges på apotek og koster svært lite. De smaker godt synes datteren min.

Datteren min hadde melkeallergi når hun kom fra Kina (konstatert hos allergilege her hjemme), den vokste hun av seg når hun var rundt 3 år, det er visst ganske vanlig. Derimot har hun, som de fleste av asiatisk herkomst, utviklet laktoseintoleranse. Derfor har hun stort sett ikke fått noen melkeprodukter av noen slag mens hun har vært hos oss, det medfører kun små praktiske problemer. så lenge barnet har et godt og variert kosthold og får kalktilskudd har det ikke behov for melk (har leger og ernæringsfysiologer fortalt meg og det tror jeg på)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...