Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, etter en forjkølelse for ca. et år siden merket jeg at det tok ekstra lang tid for pusten min å komme tilbake til normalen. Faktisk hadde jeg en vanvittig kløe i halsen og smerte i lungene i et par måneder etter at selve forkjølelsen var over, og i grunnen er jeg ennå ikke kunne tilbake til den gode form jeg var i. Nå er det slik at jeg må hive etter pusten etter ganske kort tid, ved alle typer fysisk aktivitet. Før jeg fortsetter, la meg bare si at jeg røyker ikke, jeg trener nesten hver dag, danser salsa, er 44 år og har riktignok noen kilo for mye (180 cm. høy, 93 kg). Kostholdet mitt kunne helt klart vært bedre, men jeg er forsiktig med sukker og rører sjelden junk-food. Jeg drikker noe alkohol i form av øl og vin i helgene. Jeg sykler til mitt arbeid hver dag (åtte km. hver vei) men i det siste har det nesten ikke vært mulig å komme fram før jeg må stoppe og tvinge luft ned i lungene (det går bedre å sykle hjem enn til jobb). Måten dette framstår på er at det føles som om lungene trekker seg sammen ved lite fysisk anstrengelse. Når det er på det verste er det som om lungene er for store for brystkassen, og magen står ut som en bul (en plass må jo luften gå). Driver jeg på lenge nok hender det at det blir noe bedre, men dette føles langt fra som noen second wind. Og bare så det er sagt, det er klart at jeg er bekymret for at jeg ikke kan trene like effektivt lenger. Men viktigere er allmenntilstanden jeg opplever som litt svakere enn før. I desember i fjor gikk jeg til min fastlege, og etter å ha lagt fram saken for ham konkluderte han uten videre med at jeg måtte leve med det. Jeg ba ham om å teste meg og da foretok assistenten hans en spirometri. Den viste at lungekapasiteten min lå 27% over normalen for alderen. Kanskje den er lavere nå, men jeg har slett ikke vært inaktiv på mosjonsfronten i vår. På mine spørsmål om astma, bakterielle eller virale angrep sa han med stor selvsikkerhet at nei, det var ingenting av sorten. Jeg satt igjen med et like stort spørsmål, og har fortsatt ikke svar. Akkurat i disse dager har jeg selvsagt klart å få en forkjølelse (noe så irriterende). Jeg tar det med ro et par dager, men er ganske så bekymret likevel. Det har seg nemlig slik at lungene mine smerter og jeg må jeg hive etter pusten - mens jeg ser på tv. Akkurat det har ikke skjedd før. Selve forkjølelsen ellers håper jeg er på vei over i neste fase, med tørr hoste men ellers bedring, men gudene vet. Jeg leser på nettsidene om KOLS og andre typer lungesykdommer, men det er lite som passer for meg. Har dere noe svar til meg? Hilsen bekymret stavangermann, Bent K. Michaelsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/183976-trangpustethet/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Jeg synes helt klart at dette bør vurderes av legespesialist i indremedisin/lungesykdommer. I voksen alder er det nettopp etter infeksjoner som trekker i langdrag at astma kan utvikle seg. En lungefunksjonsmåling når du er i ro forteller nødvendigvis ikke så mye.

Spesialisten vil sikkert prøve en belastningstest eller en spesiell provokasjonstest (metacholintest) for å se nærmere på dette.

Noe forslag om behandling er således ikke særlig greit før du undersøkt nærmere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/183976-trangpustethet/#findComment-1262177
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...