Gå til innhold

permisjon for hentetur

Anbefalte innlegg

Håper noen av de mer erfarne foreldrene kan svare på dette. Jeg jobber i offentlig sektor, og i oktober er det 12 mnd siden papirene ble sendt til Colombia. Vi har gledet oss lenge, og lurer veldig på hvilke rettigheter vi har som far/mor mtp permisjon for henteturen. Vil pappa'n bruke av sin farspermisjon? Må man bruke (oppspart) ferie?, fint om noen med erfaring med dette kan hjelpe, har fått litt varierende svar (ikke minst fra arbeidsgiver), og vår lokale avtale dekker ikke adopsjon spesifikt. Må man søke om velferdspermisjon (skal jo ikke på velferdstur heller!) Hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184032-permisjon-for-hentetur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk invilget velferdpermisjon begge to. Vi jobber begge i off.sektor. Velferdperm kan innvilges dersom det er spesielle grunner til det.Se hovedtariffavtalen. Og er ikke en hentereise en spesiell grunn så vet ikke jeg!!! Stå på! Vis til hovedavt.når dere søker. Velferdperm kan innvilges i inntil 10 dager (tror jeg). Ellers fikk min mann innvilget 14 dager fødselsperm( det som andre pappaer får dersom mor føder på vanlig vis) Så han fikk en måned permisjon til sammen. Skulle bare mangle eller???

Gled dere til dere får tildeling!

Princess of the sea

Heisann!

Jeg vet ikke så mye om dette, men har du ikke krav på omsorgspermisjon da? Jeg vet i staten så får man 1 år pr barn.Jeg vet ikke om du får lønn for denne tiden da.

Man skulle jo tro at å adoptere var det samme som å føde på naturmåten, så har du en real arbeidsgiver, så burde det gå i orden på en eller annen måte.

Beklager at jeg ikke kan hjelpe på en bedre måte, men lykke til med søket etter svar!

Vi kom hjem for litt over 4 uker siden fra vår 2 hentereise, først til India i 2002 og så til Nepal denne gangen. Jeg jobber i offentlig sektor og min mann i et privat firma, vi fikk begge denne gangen innvilget velferdspermisjon med lønn. Var herlig å starte pappa- og mammapermen her hjemme!!

Stå på!

Masse hilsen

Velferdsperm er jo lurt! -det hadde jeg ikke tenkt på. 10 dg er jo en god hjelp til å begynne med. Selve permisjonen starter vel fra det øyeblikket overtakelsen skjer, sånn jeg har oppfatta det. Jeg hadde regna med at vi måtte ta ut ferie fram til da, men med velferdsperm som start er en ganske godt dekka for de første døgnene på reisa.

Ift arbeidsgiver så hadde jeg tenkt at om vi klargjør på hvilken måte vi tar ut dagene i god tid (så langt det er mulig) - og fortsetter å holde dem underretta, så må det være godt nok. Det er vel den eneste måten - når alt er såpass usikkert.

Ønsker dere massevis av lykke til - det er kanskje ikke lenge til?!?!?

Annonse

Vi tenker også på dette. I tillegg lurer vi også på når man bør begynne å søke om å få velferdspermisjon.

Jeg sendte søknad ca 4mnd før "forventa"tildeling ( hvis det er noe som heter det da..), hadde lagt inn tid til en evnt. anke også i tilfelle avslag.Saka ble oversendt fra pers.kont til Adm.utvalget i kommunen og jeg fikk faktisk perm med lønn ! Så jeg anbefaler deg å søke i god tid.

Lykke til !

hjertebarnet

Heisann!

Jeg vet ikke så mye om dette, men har du ikke krav på omsorgspermisjon da? Jeg vet i staten så får man 1 år pr barn.Jeg vet ikke om du får lønn for denne tiden da.

Man skulle jo tro at å adoptere var det samme som å føde på naturmåten, så har du en real arbeidsgiver, så burde det gå i orden på en eller annen måte.

Beklager at jeg ikke kan hjelpe på en bedre måte, men lykke til med søket etter svar!

Jo da, man får et års omsorgspermisjon på samme måte som når man føder bar, unntatt de tre ukene før fødselen. Den starter vanligvis ved overtakelse av barnet. Men det han spør om her, er vel ekstra permisjon til reisen og tiden før overtakelsen.

Jo da, man får et års omsorgspermisjon på samme måte som når man føder bar, unntatt de tre ukene før fødselen. Den starter vanligvis ved overtakelse av barnet. Men det han spør om her, er vel ekstra permisjon til reisen og tiden før overtakelsen.

Det er da man søker om VELFERDSpermisjon.. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...